Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by weber50 »

tjuvluft?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Har fått igång bilen igen och var ute och tog en sväng i morse. Krävde en ordentlig inställning av både tändning och förgasare, så nu går han som en klocka igen.

Började bli misstänksam när det rann oförbränd bensin ur avgasröret!!! tror ni han druckit mycket soppa tidigare eller? :lol:

Bokad för besiktning på fredag kl 10:15, men har lite som måste göras innan dess:

* Lufta bromsarna (igen)
* Kolla varför det glappar i bakvagnen
* Skruva fast vänster framskärm
* TVÄTTA BILEN


// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Blomquist »

Bensin kan det väl i och för sig vara, men det är nog mer vanligt att det är kondensvatten
som droppar ur avgasröret. Det där med glapp i bakvagnen låter spännande, menar du att det känns som att
bakaxeln rör sig eller?
210 -64, 223 -68
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Blomquist wrote: Det där med glapp i bakvagnen låter spännande, menar du att det känns som att
bakaxeln rör sig eller?
Japp, Varje gång man släpper gasen och börjar motorbromsa så rycker hela bilen till...

Kan det vara så att bussningarna är gamla och dåliga? Jag tyckte dom såg för bra ut när jag hade av bakaxeln så inga bussningar har blivit utbytta.

Nu ska jag ut och tvätta bilen i vår solen =)

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Nu har ni fått vänta tillräckligt länge!

Först lite bilder på en nytvättad Amazon:
Image

Image

Image

Var hos SBP tidigare idag för att få den godkänd, men dom tyckte att även Amazoner borde ha bromsar (Lite läcka på en nippel som hällde ut all olja på vägen dit) Så bilen fick körförbud under ett par timmar:

Image

Bara att promenera till närmsta bilhandlare för att handla mer bromsvätska och få ett nytt rör konat. Så tillslut låg jag på SBPs parkering och luftade bromsarna. Nästa försök precis efter lunch gick bättre; inga anmärkningar.

Efter dagens missöden har jag bestämt mig: Åt helvete med original - två krets, Ja Tack! Sorry Hasse!

// M
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:13 pm, edited 2 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by brorsan »

Efter den tragiska dödsolyckan med en av medlemmarna på detta forum håller jag med, tvåkrets är en jäkligt bra idé. Nån som vet om det går att koppla en krets fram och en krets bak utan bromsreducerare? Jag har ju redan ett bromsservo från 140 monterad på min bil där ena kretsen bara är pluggad, vore ju ganska simpelt om man bara kunde koppla in dom fram/bak.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Halloj Alla! Har äntligen samlat modet att uppdatera tråden igen...

Fick ett par tidsenliga extraljus av en arbetskamrat i påskas:
Image

Man måste testa att dom fungerar också :lol:
Image

Sen till det största projektet; Bygga om bromsarna. Började med att prata med SBP, och dom har inget emot att man kopplar in en krets fram och en bak. Dom anser att allt är en förbättring jämfört med original enkrets. Så jag köpte en beggad servoburk från en 140:a på skroten och en rent ny huvudbromscylinder. Har även kopplat in servot sedan bilden togs:
Image

Man måste bygga om fästet lite för att det ska passa i amazonen:
Image

Så nu får även amazonen njuta av kvällssolen! Har tagit den till jobbet ett par dagar och varit ute och cruisat med lite kompisar. Känns riktigt trevligt att få köra Ama också... Inte bara äga en :D
Image

Image

Sen har jag lite bilder på ett lite sido spår; ett custom luftfilter. Tillverkar av en 140 navkapsel, en egentillverkad fästplatta och lite alu nät:
Image

Image

Sen till sist har jag en liten fråga:
Hur ställer man in förgasaren?? Har en Zenith VN36 och jag vet vilken skruv man ska pilla på men hur vet man när den är rätt inställd??? Tycker att verkstadshandböckerna är väldigt otydliga på den punkten... Kan man höra eller känna det när man är ute och kör??? Tycker att jag har ställt in den så att motorn går någotsånär jämnt (hur jämnt och fint nu en 45 år gammal motor kan gå...) men kan ändå skruva säkert ett varv åt vardera hållet innan den börjar gå (mer) ojämnt...

Tacksam för alla tips!

// D
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:34 pm, edited 3 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by brorsan »

Ha bilen på tomgång, justera in mängdskruven tills den går dåligt, skruva sen ut den tills den går bra. Sen brukar jag skruva ut den minst ett halvt varv till, annars går den lite för snålt (något ojämn gång).
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by A-masen »

Skall man vara riktigt noga, så finns det ju istrument för inställningen. Läs här:
http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm
Men det krävs ju ett par, tre tusen. Är man några bilpolare kan man ju gå ihop om det, eller försöka låna ett någonstans.
Colortune som nämns är dock betydligt billigare. Kanske (?) en tiondel?
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by brorsan »

Ska man vara så noga kan man köpa en bredbandslambda, finns kit att löda själv för runt tusingen (inklusive sond), eller så kör man nåt sånt här: http://www.blocket.se/goteborg/Bredband ... 860963.htm
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

brorsan wrote:Ha bilen på tomgång, justera in mängdskruven tills den går dåligt, skruva sen ut den tills den går bra. Sen brukar jag skruva ut den minst ett halvt varv till, annars går den lite för snålt (något ojämn gång).
Idag har jag gjort typ som Volvo föreslog: Skruva in tills den går dåligt, skruva ut tills den går dåligt och räkna varven, sen skruva in tills den står mitt mellan de två extremerna.

Så du tror att Volvos metod skulle ge en för fet blandning?

A-masen: Riktigt trevlig läsning den där länken!
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by brorsan »

Det jag beskriver står i verkstadshandboken (förutom att skruva ut ett halvt varv extra). Vet inte vilket som är mest riktigt, men detta sätt funkar bra på min.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Hej alla!

Det visade sig att det enda som krävdes var en noggrannare inställning av tändningen för att han skulle bra igen! Av någon anledning verkar det som om remskivan (med märkningen) sitter ett halvt varv fel, och därför kan jag inte ställa tändningen med stroboskop. Någon som vet vad som har vridit på sig??? Logiskt sätt ska allt sitta med kilspår, just för att det inte ska kunna flytta på sig...

Sen har jag nyligen fått ett till roligt fel! Ibland när man är ute och kör, händer bara typ 30 sek efter en varmstart, så tvärdör motorn och är omöjlig att dra igång med starten. Om man sen pumpar ett par tag på accelerationspumpen så startar han så fint så... :?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Go'kväll!

Nu har amazonen gått i vinteride, men innan han ställdes av han vi med en vända till ystad:
Image

Bild på vinterns projekt, laga rost i båda hjulhusen bak:
Image

// D
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:16 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Äntligen har vinterns projekt kommit igång!

Nyrenoverad förgasare som åker på innan jag väcker honom ur vinterdvalan:
Image

Lagat lite rost i vänster hjulhus:
Image

Image

Grundat:
Image

Spacklat:
Image

Slipat:
Image

Lackat =):
Image
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:17 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply