AMAZON ORIGINAL tillbehør

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

Tutt Marchal modell 662 med Marchal hättor (skydd), anses det som Amazon tillbehör ?
Och alla andra typer av extraljus som såldes under 50-60 talet, hur klassas dom ?
Tror nog dom flesta åf hade Marchals sortiment i sina hyllor men vill gärna höra er åsikt.
Tacksam för svar.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by QV »

som tillbehör ser jag inga problem, men eftersom denna tråd diskuterar "original" tillbehör så blir mitt svar nej. Har inte sett dom i en volvomärkt tillbehörsbroschyr för amazon. En sådan broschyr är väll ändock minimikravet för att kallas "original".

/Janne

I västa fall får man väll gömma de under en VOLVO märkt hätta
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

Hej :D ja det får bli samma svar ifrån mig, Volvo gjorde bara EN :shock: Xtralykta me Volvo ingjuten i glasset, och det var 279251 back lampa. Det var Johnson som tilvärkade den for Volvo, så den finns ochså me det namnet.
Annars var det tyska, fabrikat som Bosch, och Hella, som Volvo fick dom ifrån, forutom 281034, Xtraljus grill satsen, den har sina HELT egna lysen, men dom är ochså Made In Germany :wink:

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

Var idag nere i källaren och rota runt lite och hittade ett Amazon original tillbehör en Speed Pilot.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by QV »

Halda speedpilot, en sport special kanske?

Defenetivt ett tidstypiskt tillbehör, men mera samankopplat med SAAB än med VOLVO.
Har inte sett dessa i någon VOLVO broschyr men har inte läst så många rallybroschyrer, och det är ju där de borde ha funnits.

Har haft planer att montera en sådan, men A/C tar all plats så man får köra på karta (uppmätt felvisning på trippmätare) och stoppur istället. Skall lära mig att göra tabeller först över medelhastighet.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

ACCESSORIES wrote:Var idag nere i källaren och rota runt lite och hittade ett Amazon original tillbehör en Speed Pilot.
Hej accessories, trevligt me flera som vet om Amazon till behör, det är inte många som vet at HALDA ochså var en Volvo tillbehör, nummeret är 279601 for Europa och Canada model, och 279602 for USA model, sen tillkommer adaptor for 121/122 = 279715, dette var samma som till PV 544, det var en annan till 444 och 445. Har den I Volvo USA,s store master katalog, och en liten Amazon brochyr.

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

QV wrote:Halda speedpilot, en sport special kanske?

Defenetivt ett tidstypiskt tillbehör, men mera samankopplat med SAAB än med VOLVO.
Har inte sett dessa i någon VOLVO broschyr men har inte läst så många rallybroschyrer, och det är ju där de borde ha funnits.

Har haft planer att montera en sådan, men A/C tar all plats så man får köra på karta (uppmätt felvisning på trippmätare) och stoppur istället. Skall lära mig att göra tabeller först över medelhastighet.

/Janne
Hej Janne, den finns i Volvo katalogen, se det andre svaret, på denne tråd.

Hilsen Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

Var nere i grottan igen och hitta ett till Ama tillbehör men passar bara till sportaren B18D en avskärmningsplåt för gasreglage detalj nr 419251
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

Har hittat mer Amazon originaltillbehör, ett tunnelfack med armstöd,uppfällbart med extra utrymme.Detalj nr 282449 och är väl nästan lika ovanlig som extraljusgrillen ? Här blir att leta mer för det ser ut som det skulle finnas mer godis.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

ACCESSORIES wrote:Var nere i grottan igen och hitta ett till Ama tillbehör men passar bara till sportaren B18D en avskärmningsplåt för gasreglage detalj nr 419251


Hej :D avskärmningsplåten, sat på min 66 USA model, och den är inte me i nån katalog, på Amazon tillbehör.

Jeg vet at den inte var standard på ALLA 122/123, men tillbehör vil jeg inte kalla den, när den inte finns me i Volvo,s kataloger.


Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

ACCESSORIES wrote:Har hittat mer Amazon originaltillbehör, ett tunnelfack med armstöd,uppfällbart med extra utrymme.Detalj nr 282449 och är väl nästan lika ovanlig som extraljusgrillen ? Här blir att leta mer för det ser ut som det skulle finnas mer godis.
Då är det den i svart plast, med vinyl kladd lock.
Har sett en sån, en kompis till mig har 2 :shock: ja TVÅ stycken, och jeg kunne ha bytat mig till en av dom, men den fanns ENDAST avbildat i 140 accessories katalogen, och den ska ju sitta ihop med den delen som kommer ner ifrån instrument bräden, så den ska sågas, och tillpassas om den ska sitta i en Amazon :? så Amazon tillbehör är det inte.

Desutom är Xtra ljus grillen väl inte det mest sällsynta :?: även om den är KOMPLETT :wink: he he,

nahh jeg satser på Drag krog säts 281119 --- NOS 8) i original kartong me ALLA delar.

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by hakano »

122 S 1966 USA wrote:
ACCESSORIES wrote:Hej :D avskärmningsplåten, sat på min 66 USA model, och den är inte me i nån katalog, på Amazon tillbehör.
Jeg vet at den inte var standard på ALLA 122/123, men tillbehör vil jeg inte kalla den, när den inte finns me i Volvo,s kataloger.

http://www.cvi-automotive.se/catalogues/amz_swe.pdf

Titta längst ner till höger på sid 12.

Jag vet att det inte är en original Volvokatalog över tillbehör men ägaren till CVI har ju mångårig erfarenhet av Volvo i alla fall.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

419251 är väl inte att beteckna som "tillbehör" bare för att någon kallar grejan "tillbehör"..?..

419251 är ett skyddsplåt som monterads i samband med annat "special utf." - jag har inte funnit rätt litteratur ännu - men jag har en kännsla av, att det är när AC monterades - kanske i samband med den tidiga USA krumtaphus vent.sats.

Tillbehör - om det skal väre original - måsta väl väre det som Volvo har betecknat med 27xxxx och 28xxxx siffror.. - inte enstaka reservedelar..
13134VD, 22134VD, 22244VD
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by hakano »

ClassicVolvoShop wrote:419251 är ett skyddsplåt som monterads i samband med annat "special utf." - jag har inte funnit rätt litteratur ännu - men jag har en kännsla av, att det är när AC monterades - kanske i samband med den tidiga USA krumtaphus vent.sats.
Kan det inte ha varit en plåt för att skydda främre förgasaren från is och snö vid körning på marknader med vinterklimat?
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

Det tror jag inte.. Värifrån skulle is/snö nå helt upp till förgassaren?.. Nej, det tror jag inte...

Mer sannorlikt är det nock, att skyddsplåten (419251) skulle skärma av slangor till vevhus vent./AC - så att dom inte kunne påverka gasreglaget om dom (slangorna) skulle komme av etc.
13134VD, 22134VD, 22244VD
Post Reply