AMAZON ORIGINAL tillbehør

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

Är det någon som känner till det här tillbehöret dom kallar för VDO Fartvarnare. Ett unikt Amazon tillbehör säger dom och dom har inte hittat några broschyrer om den ?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Lars Bd »

Det fanns med i en tidningsartiker (stort Amazonrepotage) för något/några år sedan , jag kommer inte ihåg exakt vad det var för tidning men kanske var det Nostalgia.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

Amazonrepotagen Lars henviser till, var om Amazon och det var en vis person, AT, med sin 1963 122S dimgrön och en massa tillbehör - AT har en sån "fartvarnare" - och felaktigt tror man nu att den hör till Amazon - det gör den inte - det är "körskola" tillbehör till 140 serien.

Jag har litteratur nånstans, men har nu letat en liten timma :) - hittar det inte just nu, tyvär - det är självklart inte ett vanligt "tillbehör" - så inte i ordinäre broschyrer, men nånstans i ett speciel katalog.. Jag får leta vidare..
13134VD, 22134VD, 22244VD
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

ACCESSORIES wrote: Fel Fel, Nu ska vi hålla oss till fakta och inte sprida några osanningar. Det behövs inte sågas någonting. Tror nog du blandar ihop den som är avsedd för 140 mod.1972. Den som vill se bild så hänvisar jag till P1800 klubbens eminenta hemsida. Gå in på Dokument handböcker m.m original tillbehör 1973 P10 Förvaring sid 11-2 Det.nr 282449
Hej AC, I stand corrected :oops: har inte sett sådan en ny brochure innan, och ja, där på sida 11 finns den 8) .

Min samling av tillbehörs kataloger, består enbart av "samtidiga" brochurer, dvs från den tiden när Amazon blev tillvärkat.

Man då får man ju leda efter en sån ochså---nahh ska akta mig, vill inte "bygga" på for mycket :lol: eller :wink: he he

Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

ClassicVolvoShop wrote:Amazonrepotagen Lars henviser till, var om Amazon och det var en vis person, AT, med sin 1963 122S dimgrön och en massa tillbehör - AT har en sån "fartvarnare" - och felaktigt tror man nu att den hör till Amazon - det gör den inte - det är "körskola" tillbehör till 140 serien.

Jag har litteratur nånstans, men har nu letat en liten timma :) - hittar det inte just nu, tyvär - det är självklart inte ett vanligt "tillbehör" - så inte i ordinäre broschyrer, men nånstans i ett speciel katalog.. Jag får leta vidare..




Jo det vill jag också ha det till att vara, ett 140 tillbehör.
Apropå den bil du nämde så är där väl en detalj till som inte är Amazon, "Stjärtlappen" (Stenskydd 277428) Han har järnmärket på sin som är till Pv-Duett , Amazon har V
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

ACCESSORIES wrote:... en detalj till som inte är Amazon....
:D Ha-Ha! Oh, jo.. Jag gissar vi lugnt kan säga att det är en bra bit mer än 1 sak som inte är rätt betecknat som Amazon tillbehör.. ;) - Altså, i Sverige finns en fin 1963 årsmodell 122S i dimgrön, som "någon" har utrustat med alla världens konstiga saker ifrån tillbehörs-världen.. Men om det kan betecknas som Amazon-tillbehör - Hmmm....
13134VD, 22134VD, 22244VD
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by QV »

bara man själv blir lycklig så......

/Janne

med ett "original tillbehör" som inte var original 63 men väl senare i produktionen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Kent1 »

Här är några volvoannonser över tillbehör.
Jag har också skickat in dem till http://www.volvoamazonpictures.se/ där ni hittar fler volvoannonser under Volvo Amazon Collectibles.
Image
Image
Image
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Nalletill1000 »

For the serious drunk driver only... The sad part is I will never be able to tell if it is a good year or not, since I do not dare to open it :roll: . Sorry no art.no. :lol:

Image
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by pvfreak »

Ha ha, jag som var övertygad att sista årsmodellen på Amazon var 1970. :lol:
Nu ser jag ju att det finns en 1991 års modell :lol: :lol:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

Nalletill1000 wrote:For the serious drunk driver only... The sad part is I will never be able to tell if it is a good year or not, since I do not dare to open it :roll: . Sorry no art.no. :lol:


He he nice, den jeg har, är en som Volvo gjorde i 1986, den har VOLVO Monte Carlo Open´86 skriven me Blått på Vit.
Den har serienummer 03406, men heller inget Volvo del nummer :lol:
Kul, men inte på min "lista" :wink:
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Fredrik Lofter »

Pälle wrote:Det är kul med tillbehör men ibland blir det bara för mycket. Har sett nån vit GT med soltak som i mina ögon är alldeles för belastad med prylar.
Håller helt med. Ett antal tillbehör och ibland t.o.m. plock från andra årsmodeller kan tillföra väldigt mycket, men det blir ibland lite för mycket när ha-begäret tar överhand och ägare till en fin originalbil ska skruva in "allt" i tillbehörsväg; "because I can". Originaltillbehör eller inte så blir det för mycket om allt ska skruvas på. Men det är bara vad jag tycker - smaken är som baken! Dessutom är det kul med tillbehör och ännu roligare att se mängden och bredden på allt som finns.

Inga direkta nyheter i min bil, utöver vad som redan listats:

277249 Bagagerumskorg
279371 Reservhjulsöverdrag
277178 Avgasrörsförlängare
Rullbälten (273341 fram och 274013 bak)
281394-7 Nackstöd
279901 Varningsblinkers (från exportbil)
277584 Eloxerade hjulsidor
281374-9 Tunnelfack med 277988-2 bilklocka (60 mm)
281046 Smith varvräknare
Bosch extraljus med överdragsskydd (281056)
Mattsats (blå)
Stålgrå filtsats, säten (279769 fram och 279765 bak)
277360-4 Låsbart tanklock (Volvo)
281129 Biltermometer
277386-7 Recaro fällbeslag

Vill minnas att det finns en bakre högtalare till Amazonen som såldes som originaltillbehör? Den som ska sitta i sargen ovanför hatthyllan men under bakrutan. Kan inte hitta den i någon katalog. Någon som vet vad den har för detaljnummer?

Mvh,

Fredrik

EDIT: Uppdaterad lista
Last edited by Fredrik Lofter on Mon Mar 15, 2010 8:16 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

ClassicVolvoShop wrote:Well,.. Skal vi pratta ovanliga (eller mer rätt: Ovanliga att se i dag) originala Amazon tillbehör - (altså dom som Volvo sålda under 27-/28xxxx reservdelsnummer)

Hej Fredrik :D

Dette är va CVS skrev i ett tidigare inlägg, och det är samma sätt jeg samler, dvs USA "under dash" är inte tillbehörr, men en HELT vanlig standard grej, som sitter på ALLA 1968 Amazon over there 8)

Det som är SVÅRT att fixa, är skinbens skydet som sitter längst ner på baksidan av främstolen 8) men dom har ni väll ---------? NOS så klart :wink:

Din fina Highway emergency flasher heter 279901 :wink: så det får du fixa :wink: så att din lista blir rätt 8)

Venlig hilsen Jens Christian

PS super cool lista 8) bra jobbat
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Fredrik Lofter »

Tack! Helt rätt - knäskyddet ska bort från listan. Lade till rullbälten dock, för det hade jag missat. Tack för detaljnumret på varningsblinkersen, det har jag letat efter en tid. Har precis fått tag på varningsblinkers av den typ som fabriksmonterades och där är detaljnumret rätt (673380). Byter antagligen i sommar.

Vristskyddet du nämner finns bara på ett fåtal 68:or i exportutförande (se reservdelskatalogen för chassinummer). Jag har ett par NOS sådana men de visade sig vara till en 140:a (de är aningen för långa för Amazon). Men vristskydden är ju inte heller tillbehör, om vi nu ska hålla oss till definitionen...

Någon susning om denna:
Vill minnas att det finns en bakre högtalare till Amazonen som såldes som originaltillbehör? Den som ska sitta i sargen ovanför hatthyllan men under bakrutan. Kan inte hitta den i någon katalog. Någon som vet vad den har för detaljnummer?
Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

X55858 wrote: Vill minnas att det finns en bakre högtalare till Amazonen som såldes som originaltillbehör? Den som ska sitta i sargen ovanför hatthyllan men under bakrutan. Kan inte hitta den i någon katalog. Någon som vet vad den har för detaljnummer?

Mvh,
Fredrik


Hej Fredrik :D
Du hitter reservdels numret på varnings blinkers i den lille Svarta USA katalogen, det finns 2 olika kopiar av denne.

Ang Högtaler gallret m Amazon i Gull skrift :shock: Har bare sett det hos Jan Nyrén 8) han och jeg snackade om det, och eftersom ingen av os hadde någen katalog me dette snygge lite emblem, kom vi överens om att det måste väre när en MYCKET tidig B16 beställdes m radio 8) jeg har 9 -10?? olika tillbehörs kataloger på Amazon, och ingen av dom finns detta emblem :roll:
kanske nån här vett bettra ?? Accessories kanske ??

Mvh Jens Christian
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Post Reply