AMAZON ORIGINAL tillbehør

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Kent1 »

Är det någon som har luftmadrassen?
Image
Den här annonsen finns nu under Collectibles-Advertisments på http://www.volvoamazonpictures.se/
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

nej den har jeg inte sett :shock: kanske nån annan som har :?: men den där "Bläkfisken" var jü inte fel :D eller växel spak låset 8) nice .

Hugger skrev at Xtra ljus grill som var ovanlig, men nu har jeg hittat han i USA, som ochså har på sin (utan org spots/fästen) men grill sätsen är der 8)

nu undrar jeg va som skulle väre mest ovanligt? det blir ju svårt at få redo på om alle bare tittar.
På den bild finns massor av fine grejor at hitta :D so go find it :arrow:

Det är en fin tidig Amazon/PV brochure, undrar om nån PV ägera har stenskot protectoren, som är visat?
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 19amazon70 »

Här är min termometer. Syns lite av extrahyllan under instumentbrädan också. Varvräknaren är Smiths dock ej Volvo original...

Image
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

19amazon70 wrote:Här är min termometer. Syns lite av extrahyllan under instumentbrädan också. Varvräknaren är Smiths dock ej Volvo original.
:shock: :shock: fina grejor, hyllan är lite svår, specielt om du har båda "fittings" till den.

Varvräkneran finns det 3 olika av, en me "kromat" plastsarg, och plast istället for glas, den har et slät hus. och satt ofta i GTs.
Den andra typen har rigtigt kromat metal sarg, och rigtigt glas, sen har den samma struktur på huset, som dash padding, fortfarende me den gamle "GT" foten
sen finns det en sen typ me rund fot, den kommer senera, och är den typen som finns i många 140/160 bilar.
Din varvräknera er ju helt rätt for bilen, och sen är den lika svår ar hitta, som en me Volvo på skivan, och det är ju SMITHS som har tilvärket dom, det fanns ochså en matchande clocka till din SMITHS, som Volvo ochså fick gjort, och den är svår :roll:
sen är det ju mer race i en SMITHS = den går till 8000 varv :wink: Volvos går till 7000, men har røtt ifrån 6 och up :wink:
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Hugger69 »

122 S 1966 USA wrote:
19amazon70 wrote:Här är min termometer. Syns lite av extrahyllan under instumentbrädan också. Varvräknaren är Smiths dock ej Volvo original.
:shock: :shock: fina grejor, hyllan är lite svår, specielt om du har båda "fittings" till den.
Exakt, jag hade en hyffsat fin hylla men inga "fittings"! :(
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

Exakt, jag hade en hyffsat fin hylla men inga "fittings"! :([/quote]

ja den är INTE lättfixat, jeg hittade en på 80 talet, bilen var just bliven kjört in på skroten, och i den satt hyllan med båda fittings 8) sen dess, har jeg hittat en till min 62a ochså.
I den bilen på skroten var ochså en bagage korg, med sin fäst pinna :wink: den är ochså lite svår :? jeg tror många inte visste hur den skulle anvendas, när dom väl hadde kjøbt korgen, for den har fattats på ALLA, forutom den enda, och det är den som sittar i min 66a.
På samma skrot hadde dom ochså en 62-64 med Desert filter option, USA båga och rattväxel/helsoffa, det berettade killen inte den 1st dagen :evil: näste dag var jeg där igen och kolla ALLE Volvos, DÅ berattade han om den bilen, och at han hadde kjørt den til Järn handleren 2 veckor innan :roll: for at ingen kjøbte nåt ifrån den, han tyckte den var for gammal, och udda :roll: jäg och min kompis kastede os ind i min bil, och kjørde som galen åter till Kvistgård, vär järn firman liggor---
bilen hadde blivit krossat DAGEN innan :( om han på skroten bare hadde berettat dagen innan hadde jeg kunne rädda bilen. Den hadde tillhørt en NATO eller FN kille som hadde tat den me hjem, manden på skroten berettade at den var Høgerstyrd, och hadde kjørt nånstans i Africa/Australien? eller nåt. Det hadde varit en kul bil om man hadde reddat den :)
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 19amazon70 »

Fästena till båda sidor finns :D , de är dock enka att tillverka själv om de saknas.

Nån som vet vilket år den här Radion kom? Har en till likadan men den har vändbar frontplåt, Svart vinyl samt trä-imitation. Denna her endast svart vinyl.

Image

Image

Image
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

Snyggt me alt på plats :D fina grejor 8) och ja dom fästen är inte specielt svåra at gjøre, men Volvos är best :D
Den me din radio, är jag inte 100% på? då det bare är visat en radio m 8 track i Amazon, och 140s 1969 katalog, men som utgångs punkt kjør Amazon utan front på dom radios som blev sålt i USA, dom passade 100% i org hålet, sen vet jeg at vissa av dom, som Volvo sålte i Europa, inte fick plats, där fick man fila lite i hålet på højden, for at den gick in :( kanske den model var gjort efter 140 kom, och då hadde man bare hadde en model, for alla bilar, billigast så, jeg vet at det fanns den front plåt me vändbar front, och den var avsett for 140=svart, eller "trä" = 160.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 19amazon70 »

1 Grill me Xtra ljus (KOMPLET)
2 GOLDE soltak (och JA det er ORIGINAL) Volvo skickade bilarne ner till Holland, har snacket me en som jobbade hos Volvo.
3 Diffsparr
4 Tourist sats
5 Aircondition (inte monterat, då det inte for plats for USA Kneebaren)
6 Bogserkrogsats = towing hook kit (INTE dragkrok)
122 S 1966 USA, har du nån bild på Bogserkroksatsen? Jag har nått som ser ganska orginal ut..


Några bilder på mina USA bågar...(nytillverkat :oops: )

Image

Image


Image
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

[quote ,122 S 1966 USA, har du nån bild på Bogserkroksatsen? Jag har nått som ser ganska orginal ut..
Några bilder på mina USA bågar...(nytillverkat :oops: ) [/quote]


Hej 19Amazon70, nåt nytt ang dina krokar? er ju interrasant at höra om dom skulle väre org :shock:

fina bågar 8) ser du ochså har gjort en bakre 8) han som har den vita GT, har funnit en sån nångång for länge sen,
det var nån firma i Sverige som tillvärkede dom.

En Riddarhüva skulle ha suttit bra på din dragkrok :) så där är nåt mer at jaga :wink:
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 19amazon70 »

Hej 19Amazon70, nåt nytt ang dina krokar? er ju interrasant at höra om dom skulle väre org
Krokarna visade sig vara hemsmide :(

Hittade dessa istället, vet ej om det är volvos eller eftermarknad..

Image

Image
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

19amazon70 wrote:
Hej 19Amazon70, nåt nytt ang dina krokar? er ju interrasant at höra om dom skulle väre org
Krokarna visade sig vara hemsmide :(

Hittade dessa istället, vet ej om det är volvos eller eftermarknad.


dom är fina 8) har inte sett den modell innan? :)

Har sjalv et par i svart gummi, med vita "slides" till at öppna/stänge av for luften, ser ut som pepita tape, men har inte öppnat påsen, tycker inte det är nån ide, når dom inte ska på bilen :wink:
har set nån gammel tillbehörs katalog me såna vinter grejor, men har inte den själv :roll:
Dom org kroker är mycket svåra, jeg hittade mine 25 år sen, och en kompis i Københamn, siger dom är svåra? och han har MYCKET org Amazon tillbehør.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

på dette link finns bilder av det mesta, inklusiva Amazon benzin dunken, detta är den ENDA som har gjorts specifikt till Amazon (Sedan), med eget del nummer(277002) den forsvinner ur katalogen, slutet 1966, böjan 1967, och Amazon/140/544 delar då benzin dunkar härefter.

http://volvo1800pictures.com/document/T ... things.pdf

Katalogen "There are some things that aren´t standard equipment on your new Volvo" trykt 6/65-1 var me till min 66a,
när den kom til Danmark 1969, och det var den som fick mig at samle på tillbehör.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Hugger69 »

Det här är lite bilder på de Volvo originaltillbehör jag hade innan jag sålde dem och bilen:
Klockan med Volvologga. Dock är inte hållaren original:
Image

Bilradiolåset:
Image
Image

Nackstöden:
Image

Fläkten där jag även hade helt nya extra gummiblad:
Image

Snobbringarna:
Image

...sedan vet jag inte om dessa var originaltillbehör men det står VOLVO i guldbokstäver på skattekvittohållaren!
Image

..och mina aldrig använda grillskydd, kompletta med fjädrar:
Image
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

Hugger69 wrote:Det här är lite bilder på de Volvo originaltillbehör jag hade innan jag sålde dem och bilen:
...sedan vet jag inte om dessa var originaltillbehör men det står VOLVO i guldbokstäver på skattekvittohållaren!


yes yes 8) 279136, och det finns ochså en tidigera Svart me guldtryk, jeg har ju ingen skattekvitto, men 1st ägarens USA Volvo konto/service card, sitter fint i den, det är lite störra an et modernt kredit kort.
Många fina grejor på bildorna, när jeg böjade samla var alla galna efter at hitta dom svarta "GT" nackstöd, man fick me sig guld hem från Køping marknaden, om man hadde såna me som bytes objekt.
Så ochså at det var fina grejor på Svenske internetforsäljnings sidor 8) många fina Amazon tillbehör :D
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Post Reply