AMAZON ORIGINAL tillbehør

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

Hej alle er det nån som samler original tillbehør? inte askfat/tandera/benzinmacksprylar :lol: och sånt lul lul, men dom RIGTIGA tillbehøren, som fanns i VOLVO ORIGINAL TILLBEHØRS katalogen.
Jeg har samlet sen 1984 (must get a life) he he, och har samlet ihopp "lite" till min bil, det mesta sitter der redan, men har ochså funnit flera bra grejor på det senaste :)
Her i Danmark finns bara 1 mera som samlar, kunne vare kul och høra/se va ni i Sverige(och andre stallen) har på er Amazoner?
Her er en liten lista på dom "rare-hardcore" tillbehøren som jeg har, på/till min bil.
1 Grill me Xtra ljus (KOMPLET)
2 GOLDE soltak (och JA det er ORIGINAL) Volvo skickade bilarne ner till Holland, har snacket me en som jobbade hos Volvo.
3 Diffsparr
4 Tourist sats
5 Aircondition (inte monterat, då det inte for plats for USA Kneebaren)
6 Bogserkrogsats = towing hook kit (INTE dragkrok)
ser frem till at høra/se va ni har for tillbehør? Staffan K finns val her nånstans 8)
Last edited by 122 S 1966 USA on Wed Oct 21, 2009 4:17 pm, edited 1 time in total.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Geirpedal
Posts: 91
Joined: Sun Sep 13, 2009 6:19 am
Location: Norge

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Geirpedal »

Hei
Bra initiativ, i Norge går det mange Amazoner som også har litt.
Kult å se hva som finnes av ekstrautstyr.
På min Amazon har jeg
- en original rød bensin kanne som passer inn i reservehjulet
- Korg i bagasjerom
- Korg på kardangtunnelen

Hva er touristsats?

Vil gjerne se bilder på dine funn.
Everyone needs believe in something. I believe I'll have another beer.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

hej Norge :D tourist kit, eller sats, på Svenska, var en stor forpakning som du hamtade hos din Volvo verkstad, innan du reste på bil semester, om du hadde Volvo konto 8) , i boxen fanns packninger, sakringer, flaktrem, kondensator, brytar spetser, glødlampor, mm.
Når du sen kom hem från semester, kørde du ner till din Volvo verkstad, och lemnade tillbaks paketet, och betalde bare for det som du hadde anvend 8) den jeg har er inte "mint" condition :oops: men den er komplet, och boxen er påtrykt tourist kit 8) så det er inte bara en Volvobox me annan reservdels nummer.

Det er fine grejor du har i din bil :D var sitter handtaket på din benz dunk?

jeg ska forsøke poste några bilder her.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Hugger69 »

122 S 1966 USA wrote:Hej alle er det nån som samler original tillbehør? inte askfat/tandera och sånt lul lul men dom RIGTIGA tillbehøren,
som fanns i VOLVO katalogen jeg har samlet sen 1984 (must get a life) he he, och har samlet ihopp "lite" till min bil, det mesta sitter der redan, men har ochså funnit flera bra grejor på det senaste :)
Her i Danmark finns bara 1 mera som samlar, kunne vare kul och høra/se va ni i Sverige har på er Amazoner?
Her er en liten lista på dom "rare-hardcore" tillbehøren som jeg har, på/till min bil.
1 Grill me Xtra ljus (KOMPLET)
2 GOLDE soltak (och JA det er ORIGINAL) Volvo skickade bilarne ner till Holland, har snacket me en som jobbade hos Volvo.
3 Diffsparr
4 Tourist sats
5 Aircondition (inte monterat, då det inte for plats for USA Kneebaren)
6 Drag krog sats
ser frem till at høra/se va ni har for tillbehør? Staffan K finns val her nånstans 8)
Det där första tillbehöret du nämner är det enda riktigt unika, har aldrig sett ett i verkligheten!! :shock: :shock:
...däremot har jag sett en Amazon ´64 med elektriskt manövrerbar sollucka av fabrikat Golde! :wink:

Jag hade själv en del kul men inga speciellt udda tillbehör på min Amazon:
Tillbehörslista för Volvo originaltillbehör. (Vissa saker ej monterat på bil).
1 Rattlås
2 Bagagerumskorg
3 Radiolås
4 Skattekvittohållare för solskydd
5 NOS Amerikabåge främre stötfångare, för exportmodeller, EJ nytillverkad
6 Kromade fällbeslag framstolar
7 Bakrutefläkt 3-vingad, modell bombplan
8 Reservhjulsskydd med Volvologga – nytillverkat
9 Låsbart tanklock L-M Ericsson
10 NOS Avbärare i gummi för stötfångarhorn, fram & bak
11 Amerikaljus blinkers/positionsljus fram
12 Amerikaljus bak
13 Kardantunnelkorg – nytillverkad
14 Kromad avgasrörsförlängare GT – nytillverkad
15 Fälgsidor i högglanspolerad aluminium modell GT
16 Volvoplädar i ren ny ull fram- och baksäte – nytillverkat
17 Takräcke med träribbor från Volvobutik 1965!
18 Klocka med Volvologga, 12V
19 Sisalmattor golv – nytillverkade
20 Kylarskydd för vinterbruk anpassade för grillhalvorna 65-
21 Extrahylla under ratten
22 Diagonaldäck med lågprofil 6,00-15L smal vit sida enl. exportmodell – nytillverkad
23 Golvmattor gummi med V -logga
24 NOS kartläsarlampa
25 Bensindunk med Volvologga för reservhjulet
26 Ergonomiska nackstöd av exporttyp
27 Nyckelring
28 Fästen för extraljus modell GT – nytillverkat
29 Bakrutedekal “Superb Swedish Engineering” för exportmodeller – nytillverkad

Image
Image
Image
Image

...enskilda bilder på några grejer:
Image
Image
Image


..sedan vet jag en kille som heter Anders här på forumet någonstans, han kan det här med tillbehör,! Han har i princip allt och lite till!! :D
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Geirpedal
Posts: 91
Joined: Sun Sep 13, 2009 6:19 am
Location: Norge

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Geirpedal »

122 S 1966 USA wrote:hej Norge :D tourist kit, eller sats, på Svenska, var en stor forpakning som du hamtade hos din Volvo verkstad, innan du reste på bil semester, om du hadde Volvo konto 8) , i boxen fanns packninger, sakringer, flaktrem, kondensator, brytar spetser, glødlampor, mm.
Når du sen kom hem från semester, kørde du ner till din Volvo verkstad, och lemnade tillbaks paketet, och betalde bare for det som du hadde anvend 8) den jeg har er inte "mint" condition :oops: men den er komplet, och boxen er påtrykt tourist kit 8) så det er inte bara en Volvobox me annan reservdels nummer.

Det er fine grejor du har i din bil :D var sitter handtaket på din benz dunk?

jeg ska forsøke poste några bilder her.
Takker for utfyllende svar. Får se om jeg får tak på en sånn :D
Dunken er presis som den Hugger 69 har. Bare uten den svarte listen og dekaler.

Utrolig bra samling du har der Hugger69 :D
Everyone needs believe in something. I believe I'll have another beer.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Hugger69 »

Geirpedal wrote: Takker for utfyllende svar. Får se om jeg får tak på en sånn :D
Dunken er presis som den Hugger 69 har. Bare uten den svarte listen og dekaler.

Utrolig bra samling du har der Hugger69 :D
Tackar! :D Tyvärr är allt sålt! :?
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

Dunken som visas övan, är till 240 serien.. (Avsed för 14 tum fälg).
13134VD, 22134VD, 22244VD
Geirpedal
Posts: 91
Joined: Sun Sep 13, 2009 6:19 am
Location: Norge

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Geirpedal »

Her er min dunk, litt forskjell på korken. Hva er forskjell på dunk til Amazon og 240?
Image
Everyone needs believe in something. I believe I'll have another beer.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

Geirpedal wrote:Her er min dunk, litt forskjell på korken. Hva er forskjell på dunk til Amazon og 240?


Hejsan :D AMAZON har sin egen specielle benzin dunk, som passer 100% i reservhjulet, den har et bøjt handtag på bagsidan, som passer i midterhålet på hjulet (ingen skruvar), men det besta er at den har stort VOLVO trykt i plåten på fremsidan 8) och har en liten plåt langst ner, så den kan stå op sjalv :D
den er sallsynt, och det har gjorts många andra benzin dunkar me VOLVO trykt i plåten på fremsidan, dom er såklart alle original VOLVO, men den till AMAZON Sedan finns det bara EN av, den er avbildat i många VOLVO GENUINE tillbehørs kataloger, och har sitt eget tillbehørs nummer i katalogen :wink:
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

hej alle, här er en mail jeg fick from "over there" tycker ni ska se den, det är fina grejor han har där 8)


I have also been collecting accessories for my 66 122S. The original owner ordered mud flaps, rubber front floor mats, lockable gas cap, luggage compartment light, luggage compartment basket, lucas rear view mirror, tourist kit, and a spare tire cover. I have installed overdrive, Girling brake booster, an early Volvo AM/FM radio, slotted aluminum wheel trim covers, chrome exhaust pipe extension, highway flasher system, gas can to fit the spare tire, rear seat belts, volvo service manuals, 123GT fog lamp brackets, Marchal fog lamps, center tunnel tray with clock, & switches for auxillary lamps, reclining seats, radiator grill kit with auxillary lamps, picnic trays for windows and Volvo picnic blanket and one headrest (looking for second one).

Alla dom här er genuine Volvo, och han hade faktisk glömd 1 :? Windshield Washer, så de blev 1 till.

Det var 27 stk om ni inte fick räknat dom, hvem slår det ? come out and show off :) ni viser ju era bilar, låt os se det som gör dom "helt" specielle, och personliga, det var ju därfor Volvo gjorde alle dom här säkorna 8)
Last edited by 122 S 1966 USA on Mon Nov 16, 2009 4:03 am, edited 1 time in total.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Hugger69 »

122 S 1966 USA wrote: Det var 26 stk om ni inte fick räknat dom, hvem slår det ? come out and show off :) ni viser ju era bilar, låt os se det som gör dom "helt" specielle, och personliga, det var ju därfor Volvo gjorde alle dom här säkorna 8)
....kollar du ovan så hade jag 29 st!! :roll: :lol:
Skämt å sido, jag ser det absolut inte som en tävling utan en kul samlargrej!

Jag VET att det finns folk här i Sverige alla fall som har i princip ALLA tillbehör som gick att få från Volvo + lika många till från typ återförsäljararna!! :shock:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

...kollar du ovan så hade jag 29 st!! :roll: :lol:
Skämt å sido, jag ser det absolut inte som en tävling utan en kul samlargrej!

Jag VET att det finns folk här i Sverige alla fall som har i princip ALLA tillbehör som gick att få från Volvo + lika många till från typ återförsäljararna!! :shock:[/quote]

hej Hugger, om min bil hadde haft en häftig farg ville jeg ochså anvenda den, som signatur 8) men grå låter inte lika häftigt :?

Hugger Orange er mycket bettra 8) min bror er ochså til US bilar, och jeg håller på at fixa min Kompis RS luckar frem.

Derfor jeg bøjade denne tråd var for at se va olike ägare hadde på sina bilar, och jeg har set olika som tyckar at dom har alt möjligt "original" tilbehør, men i min varld, (och kom ihåg detta er bare min personliga åsikt) er USA lampor - kofångar bøjle - klister märken - etc INTE ORIGINAL AMAZON tilbehør.
Det som er tilbehør, er det som fanns i AMAZON tilbehørs kataloger, en Kneebar finns inte i NÅN tilbehørs katalog heller.
om alt sånt skulle me på min lista blev det mer än 70 grejor, och ALLA mine grejor er ORIGINAL :wink: INGET repro här.
men kom ihåg, det er hur jeg samler, om andre tycker om annet på sina biler, er det jo up till dom, det er jo frit for alla.
jeg tyckar om original grejor, det er ju ingen utmaning i at lyfta på luren, och beställe.
han som skrev ifrån USA har exakt samme åsikt, och jeg traf en kille på Höör marknaden i våras, han samler ochså bare på ORIGINAL tilbehør, det ju det som gør det spännande at lete grejor, när jeg hittade snö kadjor førra veckan, var det som julafton HELE vägen hem ifrån Jylland, det blir ALDRIG samme sak, me repro delar (ingen utmaning) :lol:
sen er det gjort många kul aftermarket grejor til Amazon, men dom er ju inte original for det, jeg har en mycket häftig kylar skydd i svart/vit gummi (NOS) men den finns inte i nån Volvo katalog, så den er inte räknet me, men den er ju fin for det.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by QV »

förutom A/C då (var nog inte tillbehör på "min" tid) monterad och fungerar om nu någon har kunnat missa det :D
så har jag Varningsblinkers (från USA)
OD typ D (renoverad samt monterad)
Diffbroms M27 (renoverad samt monterad)
Volvo lamp sats (visserligen för 6 volt)
Dragkrok med tillhörande kulskydd från tiden
Skärmspeglar (Albert men utan VOLVO logga)
har även någon form av ihopprullningsbar matta att lägga under hjulet om man kör fast.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Pälle »

Det är kul med tillbehör men ibland blir det bara för mycket. Har sett nån vit GT med soltak som i mina ögon är alldeles för belastad med prylar. Har själv ofta börjat meka på tillbehör, snobbringar, marchal-ljus, takräcke, backlampa, prylhylla, kuddar o korgar, galler för lyktorna och sånt däringa men det slutar oftast med att jag plockar bort det. Får se hur det blir när jag nån gång får ut 63an på vägarna igen. Då blir det garanterat marchal med NOS-överdrag i svart/grått... och kanske rattmuff :wink:

Men lägg gärna upp mer bilder på era tillbehör, skitkul att kolla på :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by 122 S 1966 USA »

Now we are talking :D hej igen alle :) kül at se flera me org tilbehör, och ja dom glødlamp boxer er svåra, den gamle B16 er super snygg, har den i Blått (79964) men den fanns ochså i Grått (79965) .

Den senera typen är bare en grå Osram box, me Volvo klister dekal, och del nummer.
Sen håller jeg me om at man inte ska sätte på alt, bare for at man lyckades hitte det, jeg har mine Headlight guards (277328) liggande i bagaget, i sin box (NOS) och även om dom aftermarket vinter muffar, till grillen är häftiga, ska posan aldrig öpnas :wink: min Aircondition får inte plats for Kneebar, så den liggar i en box :oops: kunne väre fint me den på plats
Har ochså 277584, aluminiums snobbringar, men har inte dom på, pga breda fälger, så dom liggar ochså i deras posa. slut for nu :mrgreen:
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
Post Reply