AMAZON ORIGINAL tillbehør

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Ragge »

hakano wrote:
ClassicVolvoShop wrote:419251 är ett skyddsplåt som monterads i samband med annat "special utf." - jag har inte funnit rätt litteratur ännu - men jag har en kännsla av, att det är när AC monterades - kanske i samband med den tidiga USA krumtaphus vent.sats.
Kan det inte ha varit en plåt för att skydda främre förgasaren från is och snö vid körning på marknader med vinterklimat?

det kan ju vara så... tex en dansk som är på väg till ullevigaraget i slutet av januari, och så stannar bilen i halland pga frusen främre förgasare... då är det ett bra tillbehör att ha . (måste bara skoja lite) förlåt ?
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

Ragge wrote: det kan ju vara så... tex en dansk som är på väg till ullevigaraget i slutet av januari, och så stannar bilen i halland pga frusen främre förgasare... då är det ett bra tillbehör att ha . (måste bara skoja lite) förlåt ?
:D Ha-Ha-Ha!..

Nej du! - Då är rätt tillbehör att ha en Volvo filt så att man inte frysar i bilen!!!
Vi kanske ses under Ullevi? :)
13134VD, 22134VD, 22244VD
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Ragge »

ja det har du så rätt i . hade behövt lite såna filtar även i garaget nu med, fan så kallt och jag vill ha färdig min senaste 123 GT innan våren . jodå, till ullevi garaget skall jag , och med nyavlönad plånbok så kanske du har bra grejer så jag kan handla ...
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by hakano »

ClassicVolvoShop wrote:Det tror jag inte.. Värifrån skulle is/snö nå helt upp till förgassaren?.. Nej, det tror jag inte...
Att där det snöar och blåser mycket och att det skulle komma in snö underifrån vid körning och upp på förgasarens reglage som drabbas av isbildning. Detta är bara en teori jag har hört. Vill inte påstå att det är en teori som är rätt. :wink:
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

Jag förstår teorien - och jag hållar ochså med, att den som teori är helt OK - MEN.. Jag har svårt att se, värför det "endast" skulle göra sig gällande för dubbelt SU 1961-66 bare?.. Värför har 140 med B20 och enkelt Strömberg inte en sån skyddsplått då?.. Jag menar: Vad är skillnaden - värför är det mer farligt med B18B?..

Sen kan man fråga - hur våt brukar din (min, andres?) B18/20 bilar att bli överst under huven, när vi kör på vinteren?.. Jag tror inte als att det blir minus temp där - och jag tror (tyvär) inte att snö kan komme upp där - och sen bli till is..

Hmm... Bra med lite hjärn-gymnastik här 1. January - :)
13134VD, 22134VD, 22244VD
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

Ragge wrote:ja det har du så rätt i . hade behövt lite såna filtar även i garaget nu med, fan så kallt och jag vill ha färdig min senaste 123 GT innan våren . jodå, till ullevi garaget skall jag , och med nyavlönad plånbok så kanske du har bra grejer så jag kan handla ...
Nu får vi jo inte "anonnsera" här i forum - så det vil jag inte göra - bare säga: Filt kan jag ha med - och vi ses helt säkert! ;)
13134VD, 22134VD, 22244VD
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by pvfreak »

ClassicVolvoShop wrote: Vi kanske ses under Ullevi? :)
Inte otänkbart att jag kommer, alltid intressant att gå på marknad.
Men när är det? Sökte på Ullevigaraget och fick fram:
"GMHK Vintermarknad
GMHK Vintermarknad Ullevigaraget Söndag 25 januari Info 031-535898 eller http://www.gmhk.org Event: Veteranmarknad
Plats: Ullevigaraget
Datum: 25/01
Öppettider: Säljare från 07.00, Besökare 08.00 - 15.00.
Entrépris: Fri.
Arrangörer: GMHK
Telefon: 0708-528762"

25 Januari är en måndag.

Gick in på GMHK:s hemsida, där står 31:e Januari. Måste väl vara det som gäller
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Ragge »

tjena igen pvfreak ! ja det är 31,e som är rätt .
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

pvfreak: - Du hittar kanske datoet för 2008 - det var i alla fald 25. -

Vintermarknad under Ullevi - är 31. january 2010 - se mer här:

http://www.gmhk.org/sv/kalender.html
13134VD, 22134VD, 22244VD
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by hakano »

ClassicVolvoShop wrote:Jag har svårt att se, värför det "endast" skulle göra sig gällande för dubbelt SU 1961-66 bare?.. Värför har 140 med B20 och enkelt Strömberg inte en sån skyddsplått då?.. Jag menar: Vad är skillnaden - värför är det mer farligt med B18B?..
Att med två förgasare kommer den främre förgasaren så pass långt fram att den sitter illa till helt enkelt. På en enkelförgasare hamnar den mer i mitten av motorn och är inte alls lika utsatt och antagligen blev det inte samma problem där.
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

hakano wrote:
ClassicVolvoShop wrote:419251 är ett skyddsplåt som monterads i samband med annat "special utf." - jag har inte funnit rätt litteratur ännu - men jag har en kännsla av, att det är när AC monterades - kanske i samband med den tidiga USA krumtaphus vent.sats.
Kan det inte ha varit en plåt för att skydda främre förgasaren från is och snö vid körning på marknader med vinterklimat?

Helt riktigt. Norrlandsplåten som vi säger här. För att skydda mot snö och is. Ni har tydligen inte full kännedom om alla Amazon accessoarerna på andra sidan sundet
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

ACCESSORIES wrote: Ni har tydligen inte full kännedom om alla Amazon accessoarerna på andra sidan sundet
Då är det jo fantastisk att vi har broderfolk på "rätt" sida - som har grottor fyllda med kallas och godis! 8)

Du kan jo istället ställa upp med literatur från grottan, som visar hur det hängar ihop?

EDIT:

OK - Tittar man i CVI Automotive's katalog - kallar han den "skyddsplåt för vintertid". Jag ser den inte i Amazon/1800 reservdelskatalog någonstans... Närmasta "kusin" till 419251 - får väl väre 419579 - som finns i reservedelskataloget i samband med luftfilter på B18B/D - 419579 kallas skyddsplåt - utan mer info.
I 140 kataloget finns dock igen en lite samma typ, 419769 - ochså skyddsplåt i samband med luftfiltar för B18B motor (utan mer info).

Vad jag vil säga med dette:
OK - kanske 419251 är snö/is-skydd - Men, jag återkommer när jag har väret i min litteratur-grotta.. ;)

EDIT 2:
Vad som trigger mig - är att 419251 är mycket lågt reservdelsnummer.. (jag vet att man inte kan lita eksakt på bare det faktum, men ändå..)

EDIT 3:
OK!.. Enligt VM (verkstadsmeddelande) Feb. 1967 - är 419579 ett skyddsplåt mot isbilding på B18B/D.

Då är frågan värför man först i början av 1967 meddelar Volvo verkstaderna dette?
Och värför "uppfinner" man 419579 om man redan har 419251??
Last edited by ClassicVolvoShop on Fri Jan 01, 2010 11:49 pm, edited 3 times in total.
13134VD, 22134VD, 22244VD
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

ClassicVolvoShop wrote:
ACCESSORIES wrote: Ni har tydligen inte full kännedom om alla Amazon accessoarerna på andra sidan sundet
Då är det jo fantastisk att vi har broderfolk på "rätt" sida - som har grottor fyllda med kallas och godis! 8)

Du kan jo istället ställa upp med literatur från grottan, som visar hur det hängar ihop?

Den finns inte i grottan, men har sett den någonstans,minns inte riktigt var, ska se om jag kan hitta.
Vidare ber jag så mycket om ursäkt om jag stötte dig, det var liksom inte meningen.
ACCESSORIES
Posts: 17
Joined: Fri Dec 25, 2009 1:08 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ACCESSORIES »

ACCESSORIES wrote:
ClassicVolvoShop wrote:
ACCESSORIES wrote: Ni har tydligen inte full kännedom om alla Amazon accessoarerna på andra sidan sundet
Då är det jo fantastisk att vi har broderfolk på "rätt" sida - som har grottor fyllda med kallas och godis! 8)

Du kan jo istället ställa upp med literatur från grottan, som visar hur det hängar ihop?

Den finns inte i grottan, men har sett den någonstans,minns inte riktigt var, ska se om jag kan hitta.
Vidare ber jag så mycket om ursäkt om jag stötte dig, det var liksom inte meningen.



Kom på vad jag sett den. P1800 klubben har en fantastisk bra hemsida en riktig Skattkista, en Eloge åt dom Herrarna.
Går du in under Dokumentation vidare till handböcker och Verkstadsmeddelande Avd 2 motor där ska det finnas.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by ClassicVolvoShop »

Det är fortfarande 419579 och inte 419251 som VM handlar om..

Länk till dette VM
13134VD, 22134VD, 22244VD
Post Reply