AMAZON ORIGINAL tillbehør

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: AMAZON aftermarket

Post by American Volvo Sport »

Här har vi en bild på grill muffar till Amazon.

Dessa e inte nått original tillbehörr, men skulle ville fråga om det e nån som vett mere om dom ?

Dom e gjort i svart gummi m fyrkantige hål, backom sitter vita plastik plåter som skjuts in for hålen.

Image



Jens Christian
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by American Volvo Sport »

Inte mycket "action inhere" så härr e en bild på 277390 koncentrerat spolarvätska.


Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Blomquist »

Dom där kylarskyddena har jag, har aldrig fattat hur de skall hållas fast. Ligger det några monteringsdetaljer i påsen?
210 -64, 223 -68
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by American Volvo Sport »

Blomquist wrote:Dom där kylarskyddena har jag, har aldrig fattat hur de skall hållas fast. Ligger det några monteringsdetaljer i påsen?

Hej Blomquist,

dom har små "plupper" fastgjutna på baksidan, som trycks in mellan grill ribborna.

Dessa faller tyvärr av under tiden, nog därfor dom e svåra att hitta.

Skulle vílle se en bild m av en Amazon m dessa monterat 8) kan/vill du göra en bild som vi kan få se ?


Jens Christian
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by American Volvo Sport »

Hvilken bil e dessa till ? for Volvo Amazon e det inte :roll:

http://www.tradera.com/item/302212/2072 ... zon-123-gt" onclick="window.open(this.href);return false;
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by az123gt »

Dom som sitter original på GT har en annan bockning få fästplåten, såna här såldes som tillbehör jag har en gammal biltemakatalog från 70_talet och där finns dom med kostade typ 9:- om jag inte minns fel.
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by American Volvo Sport »

az123gt wrote:Dom som sitter original på GT har en annan bockning få fästplåten, såna här såldes som tillbehör jag har en gammal biltemakatalog från 70_talet och där finns dom med kostade typ 9:- om jag inte minns fel.

just präsis ;) plåten e ochså for liten (kort) på dom i auktionen, så man kan inte ens "bocka till den"

Bra minne 8) Volvo,s org pris i 1968 var 4.50 kr stk , men det ger jo 9 kr for 2 stk (även om det då var några år senera) 8)




Edit 3 - 6 - 2014

Dom e myckett äldre än 70talet. Dom e från 1962, och sålldes av AB TILLBEHÖRSLAGRET i Stockholm, och kostade 7.50 pr stk redan då.

Dessa lampor var inte ensamma på listen av grejor ifrån den katalogen, som ledde sig in i Volvo,s egna tillbehörs kataloger sen.

Hittade ochså fästet for ekstraljusen på 123GT = dom e gjorda av Marchal 8)

Gummimattorna - Nackskydd - Kontakt panelen - Skattkvittohålleran for solskydd - etc etc
Last edited by American Volvo Sport on Tue Jun 03, 2014 4:32 am, edited 1 time in total.
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by American Volvo Sport »

Bild av original Volvo Amazon bagage rums belysning.

Image
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by az123gt »

Så där ser bockningen ut på min GT.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Amazon »

Trico vakuumdriven vindrutespolning var tillval till de första årsmodellerna av Amazon som inte hade elektrisk spolarpump. Ska i min 58 så småningom.

Image
Image
Volvo P1200VB 1958
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by American Volvo Sport »

Amazon wrote:
Trico vakuumdriven vindrutespolning var tillval till de första årsmodellerna av Amazon som inte hade elektrisk spolarpump. Ska i min 58 så småningom.
8) fina grejor. Volvo tillbehör nr 279692.
Indianchief38
Posts: 5
Joined: Sun Jun 01, 2014 10:46 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Indianchief38 »

Hej
Jag har ägt 2st Amazoner med eltaklucka fabr. Golde.
1st Californiavit 62:a och 1st Grafitgrå 63:a med röd amerikainredning, dessutom hade jag taket till den ljusgula 64:an :grin:
På den tiden för ca 15 år sedan var det ingen som kände till mer än 4st tillverkade Amazoner med eltaklucka monterat av återförsäljaren innan den leverades till 1:a kund. alla dessa 4 bilar var utrustade av en karosserifirma Danmark som Volvo tog hjälp av när de själva inte hann med. firman i Danmark var även återförsäljare för tyska Golde.
Volvo använde sig av den firman i många år både före och efter Amazontiden.

Dessa uppgifter skaffade jag tillsammans med andra Amazonklubbsmedlemmar och Volvopersonal på den tiden och var redan då en sanning man kanske inte kunde lita på till 100%.
Idag 15 år senare kan det ju ha dykt upp fakta som vi då inte hade tillgång till.

idag är jag återfallsförbrytare och har precis köpt en halvskaplig/halvrutten mellanblå -69:a kombi tillsammans med min son och jag känner att jag minns en hel del från alla de år jag skruvat med de här bilarna.
Även reservdelslagret som jag har kvar kändes bra att kunna rota i och hitta det vi behöver till "vraket" :mrgreen:

mvh
Janne L
ÅterfalllsAmazonist med Amazon Kombi 1969 mellanblå
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Fredrik Lofter »

Vore kul med bilder på dessa Amazoner med eltakluckor, om du har? Särskilt hur det såg ut inne i bilen med brytare och så.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Indianchief38
Posts: 5
Joined: Sun Jun 01, 2014 10:46 pm

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by Indianchief38 »

Amazonklubbsmedlemen Staffan Kraft ägde -62:an före mig och den har jag inga bilder på, Kanske Staffan har?

-63:an har jag bilder på, jag ska se om jag kan scanna in några ex
ÅterfalllsAmazonist med Amazon Kombi 1969 mellanblå
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: AMAZON ORIGINAL tillbehør

Post by American Volvo Sport »

Indianchief38 wrote:Hej
Jag har ägt 2st Amazoner med eltaklucka fabr. Golde.
1st Californiavit 62:a och 1st Grafitgrå 63:a med röd amerikainredning, dessutom hade jag taket till den ljusgula 64:an :grin:
På den tiden för ca 15 år sedan var det ingen som kände till mer än 4st tillverkade Amazoner med eltaklucka monterat av återförsäljaren innan den leverades till 1:a kund. alla dessa 4 bilar var utrustade av en karosserifirma Danmark som Volvo tog hjälp av när de själva inte hann med. firman i Danmark var även återförsäljare för tyska Golde.
Volvo använde sig av den firman i många år både före och efter Amazontiden.

Dessa uppgifter skaffade jag tillsammans med andra Amazonklubbsmedlemmar och Volvopersonal på den tiden och var redan då en sanning man kanske inte kunde lita på till 100%.
Idag 15 år senare kan det ju ha dykt upp fakta som vi då inte hade tillgång till.

idag är jag återfallsförbrytare och har precis köpt en halvskaplig/halvrutten mellanblå -69:a kombi tillsammans med min son och jag känner att jag minns en hel del från alla de år jag skruvat med de här bilarna.
Även reservdelslagret som jag har kvar kändes bra att kunna rota i och hitta det vi behöver till "vraket" :mrgreen:

mvh
Janne L

Hej & velkommen :) ,

tyvärr har det inte dykt up myckett mera dom senaste 15 åren.

jeg traff den tidigera Danske Volvo importören Ole Sommer for ett par månedar sen, och frågade om han kunne tillägga nått till det jeg fick av den tidigera salgs chefen ?.

Men tyvärr kom han inte ihåg myckett om soltaks Amazonerne, forutom att dom sållde några stycken, och att dom var dyra & sällsynta.

Har fortfarende bara sett 3 Amazoner i Danmark m det stora tygsoltaket, och en ända m plåt lucka (manuel) härr i Danmark, och alla dessa e ju såklart Golde.

Och ja, Volvo monterade Golde innan Amazonen kom, det finns ochså en PV i USA utförende m Golde tygtak härr.

men Sverige har ju ganska "många" = en gammal klubtidning nämner 11 stycken (ochså Golde tygtag)

Närr jeg var på Svensk Amazon klubbens sommarträffer på 80 talet, så jeg 2 tidiga Amazon Sport m plåt luckar, och minnst en var elektrisk.




Vett inte om Volvo böjade m egen tillvärkan efter 740/60 serien ? men har for mig att det är dom sista m Golde ingjuten i handtaget.

Har kvar mitt intyg från Volvo AB Sweden på mitt tak.

Jens Christian
Post Reply