1967 Combi, en ägare, nu med mera puts och fix bilder

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

1967 Combi, en ägare, nu med mera puts och fix bilder

Post by Rolf »

Jag har letat lange efter en fin herrgardsvagn, men det ar svart att hitta nagot som inte behover en helrenovering.

Jag kopte en 123GT skrothog, jag tankte mest plocka delar fran den, for nagon gang kommer jag att ha en fin Amazon igen.

Nar jag berattade for en kompis om 123:an, sa namde han att han hade en granne som hade en Combi.

Jag foljde upp, och har ar den. Den ar lite amatorlackad, och lite fel farg. Lite for mycket "olive" i den, men det far duga just nu.

Image

Jag kopte den av Mary, som ar orginal agaren. Hon hamtade den pa fabriken i Goteborg 1967. Jag var nio ar gammal och bodde i Molndal. Vi hade precis bytt till hoger trafik.

Image

Den har givetvis "fel" falgar, 5.5 tums star hogt pa onskelistan. Plastbackspeglarna skall bort sa fort som mojligt ocksa.
.
Image

Mary var lite sorgsen, men ett smile kunne hon kosta pa


.
Last edited by Rolf on Tue Nov 23, 2010 1:38 am, edited 4 times in total.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en agare

Post by Rolf »

Jag bodde pa "landet" dom sista aren innan jag flyttade till USA 1982

Varan uppfart till huset var valdigt likt Marys, som en harlig svensk grusvag med strang i mitten. Tank att fa ratta en Amazon an en gang pa en liknade vag. Gåshud liksom...

Image

Inredning ar fin,med nagra smafel, men valdigt fixbart. Aven kart fickans resar har kvar spansten.

Image

Aven gummimattorna ar fina, lite smutsiga bara. Jag har tittat pa ett tjugotal Volvo bilar, och alla saknade mattan.
Den digitala voltmataren skall givetvis bort, och kanske radion.

Image

Den Amerikanska vastkusten har varit snall mot platen, jag hittar ingen rost forrutom under reflexerna bak.

Image

All service har dokumenterats sen den var ny anda till fram idag.



Image
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en agare

Post by Rolf »

Jag var overtygad om att jag skulle bli tvungen och satta i overdriven fran 123GT bilen, men dom om min forvaning nar jag sag spaken pa hoger sidan.

Marys man, Harry hade monterat en overdrive fran en P-1800 for nagot ar sen. Motorn ar renoverad ca 50,000 miles sen, och gar kanonfint.

Nar jag kom for att hamta bilen hade Harry bytt olja och filter, och bilen hade en full tank! Som Eddie Medusa sjunger: "Sana gubbar finns det inte manga kvar"


Jag skall fixa foljande sa fort jag kan:

Montera reflex vanster bak
Faljar
Backspeglar
fixa framblinkers, spruckna glas
Stotdamparna
Putsa!

Langre fram:

140 typ vaxelrela for hel/halvljus for att eliminera fotomkopplingen
Hella extraljus typ GT
GT varvraknare
Fixa rosten under reflexerna
Ta bort den fula plastkapan pa instrumentpanelen och satta dit en ny.

That's all folks..for now.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: 1967 Combi, en agare

Post by cruisingphill »

Wow, vilken dröm att få möjlighet att förvalta en sådan klenod, med den historiken, den tidigare ägaren och deras journalföring av bilens historik är ju utöver det vanliga.
Du skrev att hon Mary hämtat bilen i Göteborg 1967, har hon haft någon anknytning till Sverige i övrigt eller var de bara så angelägna om att få hem bilen att de åkte hit och hämtade hem själv?

Kul att inredningen är så fin, stolar och instrumentpanel brukar ju annas ofta ha sprickor och revor, inte heller ovanligt att de är sönderbrända av alla år i solen som ni verkar ha gott om på andra sidan pölen.

Lycka till med nyförvärvet!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: 1967 Combi, en agare

Post by Fredrik Lofter »

Grattis till en fin bil! Ville bara tipsa om att du kan beställa backspeglar (de som kom på Volvo Amazon 1969) genom din lokala Volvohandlare. De säljs även av CVI och VP-Autoparts. De bägge sistnämnda har även fälgarna du söker.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en agare

Post by Rolf »

cruisingphill wrote: Du skrev att hon Mary hämtat bilen i Göteborg 1967, har hon haft någon anknytning till Sverige i övrigt eller var de bara så angelägna om att få hem bilen att de åkte hit och hämtade hem själv?
Det finns nat som kallas European Delivery, dar man kan bestalla en US spekad Volvo i USA,och sedan aka till Sverige och leka turist ett tag. Sen lamnar man tillbaka den till Volvo, och dom skickar hem den. Mary och hennes man akte genom hela Europa, och jag vantar med spanning pa bilder fran dom fran den tiden. Skall scanna och ladda upp sa fort jag far dom.

Jag gjorde likadant pa mitten pa 80-talet,jag jobbade pa en Volvo firma, och vi fick inte tillrackligt med 240 HGV bilar. Jag kopte pa firmans kostnad en GL med bra farg, och sedan hade jag en ny bil att aka pa medans jag halsade pa familjen, sen fick firman i USA en bill till att salja.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en agare

Post by Rolf »

X55858 wrote:Grattis till en fin bil! Ville bara tipsa om att du kan beställa backspeglar (de som kom på Volvo Amazon 1969) genom din lokala Volvohandlare. De säljs även av CVI och VP-Autoparts. De bägge sistnämnda har även fälgarna du söker.

Mvh,

Fredrik
Tack, goda rad. Det finns manga som bygger faljar i USA, typ muskelbil faljar, sa det ar ganska enkelt och lamna in faljarna och fa en faljbana av onskad bredd. Det blir nog 6 tum, man kan ju ga lite inat ochsa for att minska stress pa lager o.s.v. Det kluriga kan val var att hitta en slat falgbana som liknar KPZ banan.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare

Post by Rolf »

Jag fick denna bilden av Mary, tagen sommaren 1967, fika efter vagen i Beaune i Frankrike. Mary till vanster.
Det ar en scan av en diabild, sa bilen ser nastan bla ut.

Man borjar fundera pa all kora med orginalfaljar och vit sida i stallet for 5.5:or...Mmmmmm

Image]

Marys man, Dick utanfor Sinana Pasha Mosque i Prizren, Kosova

Image
Last edited by Rolf on Wed Jun 02, 2010 6:56 am, edited 1 time in total.
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: 1967 Combi, en ägare

Post by j.o. »

Fantastisk!
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med sextiotalsbilder

Post by xorox_88 »

håller med j.o. Fantastiskt
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med sextiotalsbilder

Post by LABBE »

vilken härlig bil. å med historien från att den va ny. du har haft samma tur som mig. bilder från första åren. visst e de en härlig känsla. å den verkar ha hamnat rätt oxå. :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med sextiotalsbilder

Post by Rolf »

Har borjat att fixa till bilen lite. Blinkersen sag trotta ut, och jag hade nagra fina glas och krom liggandes:

Image

Image

Sen var det dags for kofangaren. Den sag inte sa blank ut precis:

Image

Jag hade denna pa en reservdelsbil, inte perfekt, men bra mycket battre:

Image

Har ser man "export brackets" som anvands att surra fast bilen pa baten.

Image

Intressant detalj: Export brackets ar svetsade ihop, jamfores med Svenska bilar, som inte var ihopsvetsade.

Image

Blanka grejor:

Image

Nytt gummi: 9 av 10 Volvoagare foredrar nytt gummi...

Image

Nu borjar det likna nagot:

Image
Last edited by Rolf on Wed Aug 04, 2010 6:58 am, edited 1 time in total.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Rolf »

I dom mesta delstater kan man kora med en samlarbil nummerskylt, och da behover man bara en bak, sa man kan satta pa en rolig skylt fram.

Jag hittade denna skylten i syrrans lada i Sverige for manga ar sedan.

Image

Sen var det dags att bli av med dom fula Mazda hjulen. Med blastrade och powder coated 4.5 tums orginalare, ser det battre ut. Nya KYB stotdampare behovdes ocksa. Nu borjar det likna nat.

Image

Sen blir det bakanden som ar nast...stay tuned.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by OddSverre »

Nydelig bil med rette fargen.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: 1967 Combi, en ägare, nu med putsbilder

Post by Hasse63 »

UJ så fint det blir med "enkla" knep. 8)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply