Luftfjädring

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
ELcombi
Posts: 1
Joined: Wed Nov 22, 2017 6:47 pm

Luftfjädring

Post by ELcombi »

Är det någon som försett sin amazoncombi med
luftfjädring? Detta för att bl.a. minimera luftmotståndet på
en eldriven amazon.Rullmotståndet ligger så lågt det kan.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Luftfjädring

Post by Blomquist »

Finns en del här på forumet från förr. En lirare som kallade sig Bammazon byggde sedan med luftsystem, men det vart
pausat 2012 verkar det som. Synd, för det var långt gånget. Men kanhända projektet slutfördes under sträng diskretion.
Sök på luftfjädring i forumet så dyker det upp.
Skriv gärna något om din elektriska hgv, låter spännande.
210 -64, 223 -68
amazohm
Posts: 3
Joined: Wed Sep 07, 2016 8:37 am

Re: Luftfjädring

Post by amazohm »

Se där ja.Där fick man lite info.Har redan kontaktat jebs.se så får vi se vad som händer.
Lite skeptisk skall man nog vara,om någon luftbälg havererar åker man kanske i backen.
Spiralfjädrar är säkert driftsäkrare.
Angående min elcombi kan jag berätta att den varit ombyggd sedan 1995.Har elektriskt
fungerat utan problem i över 20 år.I och med de nya litiumbatterierna har mycket förbättrats i jämförelse
med blytiden.
Amazonen går minst lika långt på en laddning som de elbilar som bilproducenterna levererar.
Allt beror på batteriernas storlek.Men fortfarande finns ju begränsningar med litiumbatterier.
För att komma 100 mil på en laddning måste man ha ca 1000 kg batterier.
Själv kommer jag 15-20 mil på en laddning, 200 kg batterier.100 kg fram och 100 kg bak under bilen.
För längre resor hänger jag på en specialbyggd släpvagn på dragkroken med en rapsoljemotor och
generator.Då förvandlas bilen till en hybrid.Då kan jag köra hur långt som helst på batterierna eftersom de
laddas kontinuerligt från generatorn.Till skillnad från bilfabrikanternas hybrider går bilen hela tiden på
elmotorn.
Man måste undra vad bilindustrin sysslar med då ingen av deras hybrider kan gå på
biobränsle .Dom verkar ha noll koll på miljökonsekvenserna men 100% koll på reklam och saluföring. :D
Nåväl , på detta sättet använder jag Amazonen året runt på alla resor och behöver ingen annan bil.
En elbil är ju inget märkvärdigt att bygga, den är ju mycket mindre komplicerad än en bränslebil.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Luftfjädring

Post by Blomquist »

1995 skriver du, då kommer jag att tänka på något bygge i Finland som var med i klubbtidningen på den tiden.
Batterierna på den kom ifrån något postfordon minns jag. Är det den bilen?
210 -64, 223 -68
amazohm
Posts: 3
Joined: Wed Sep 07, 2016 8:37 am

Re: Luftfjädring

Post by amazohm »

Det kan kanske stämma, skrev en berättelse om konverteringen i klubbtidningen.
Hade lite övningar i Finland, då Amazonen var garagerad där under några år.
Bilen går fortfarande som bruksbil året om och det är roligt att försöka
optimera eldriften så mycket som möjligt.
Fick kontakt med jebs.se och de hade något som skulle passa fram men det krävde
lite kapningar och utfräsningar på fjäderfästena.
Vill helst inte göra sådana justeringar som kanske försämrar hållfastheten och som
gör det svårt att återgå till originalfjädringen.
Nu har jag i alla fall besiktat bilen och enligt besiktingsmannen behövs inga fler besiktningar i
framtiden.
Gick igenom utan någon anmärkning , fast han gillade inte att jag byggt om halv och helljus
till ledbelysning. Tycker dock själv att det förbättrade sikten avsevärt och dessutom till lägre energiförbrukn.
Post Reply