Färg framvagnsbalk.

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
12235
Posts: 2
Joined: Wed Jan 23, 2019 2:03 pm

Färg framvagnsbalk.

Post by 12235 »

Hej !

Mitt första inlägg trots att jag varit medlem sen början på 1990-talet.

Vet att detta ämne varit uppe i forumet tidigare och jag har sökt så långt bak det går för att hitta svaret.
I de trådar som jag hittat är den rådande meningen att balken skall vara i ljusgrå kulör, snudd på skifferblå Volvo nr:67.
Nu är det så att jag ”råkar” ha fyra Amazoner i min ägo. Ingen av dom har ljusgrå balk.
De är alla målade i bilens kulör. I mitt fall Pärlvit, Skifferblå, Rubinröd 46 (just den färgen förtjänar egen tråd) samt Dovhjortsbrun. Har svårt att tro att de skulle vara omlackade då bilarna är tämligen orörda. Två av bilarna är 61/62 och två är 62/63, alltså tidiga B18 modeller.

Min amatörmässiga analys efter att ha tittat på diverse bilder från Volvo’s tillverkning är att bilar tillverkade runt 1964 bör ha grå balk. Detta då Torslanda verken troligtvis effektiviserat tillverkningen så att motor och färdig framvagn monteras samtidigt som bakaxel. Karossen sänktes helt enkelt ner över färdig drivlina.

Är det någon som har koll på, ev bilder på tillverkning före Torslanda ? Skulle vara intressant o se om framvagnsdelarna monterades på separat på en balk redan monterad på karossen :cry:

Med vänlig hälsning,....
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Färg framvagnsbalk.

Post by QV »

Min B18 tillverkat oktober 1962 var/är med grå balk. Vilket då inte är bilens färg.

Balken har förövrigt samma färg som värmepaketet till kupen.

Kan ju även tillägga att färganalysen av baksidan på täckkåpan till fläktmotorn inte gav någon "bilfärg" från VOLVO.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Färg framvagnsbalk.

Post by Arne »

Alla med B16 motor hade framvagnsbalken lackerad i samma färg som bilen i övrigt. Då B18 motorn kom blev balkarna grå på alla, men nyansen på den grå färgen varierade något mellan årsmodellerna. På min -67:a är balken väldigt ljus så även på min -66 PV Sport. På de äldre modellerna var nyansen något mörkare grå.
AVG
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Färg framvagnsbalk.

Post by Per L »

Den grå fläktkåpan på en Amazon borde vara samma kulör som till en P1800! När jag fick fläktkåpans kulör analyserad till min P1800 -63 kom dom fram till kulören NCS S4005 B20G. Kulören var "exakt" lika jämfört med den färgprov dom hade men skiljde en aning när jag gjorde en provmålning med färgen jag köpte och jämförde med en upputsad gammal fläktkåpa. I praktiken lär man dock inte se denna skillnad i kulör
12235
Posts: 2
Joined: Wed Jan 23, 2019 2:03 pm

Re: Färg framvagnsbalk.

Post by 12235 »

Skrev ett svar tidigare via Tapatalk men det verkar fösvunnit ut i cyberrymden ;-)

Tänkte att jag skickar lite bilder på balkarna..

Den första är vä sida på min röda Sport från 62..

Image

Den andra är hö sida...

Image

Tredje bilden är på en pärlvit 63’a. Som ni ser är färgen väldigt tunn här. Ser nästan ut som ”overspray”, dvs färg som duschats på från lackeringen av innerskärmarna.

Image

Den fjärde bilden är på min Skifferblåa Sport....

Image

Tror inte att det bara var B16 Amazonerna som hade balkar i samma färg som bilen.
Det finns ju fler exempel på hur B16 relaterade delar hamnat på B18 modeller. Jag tänker då tex på tvärbalk med domkraftskopp som fanns på B16 men också på tidiga B18. (Se Peter Widells fina tråd om sin tidiga B18)

Med vänlig hälsning,


Sent from my iPad using Tapatalk
Post Reply