demontera fjädrar!!?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

demontera fjädrar!!?

Post by kwimmm »

Nu ska jag plocka av fjädrarna fram på amazonen och tänkte kolla om det finns olika sätt att göra det? om det finns så vill jag ha tips på lättaste sätter där minst gamla saker kan gå sönder :)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: demontera fjädrar!!?

Post by Blomquist »

För det första är det inte hlet ofarligt att jocka med detta. Det kan smälla rätt rejält när det släpper.
Att fixera fjädrarna med fjäderspännare är ingen dum idé. Finns ganska billiga sådana att köpa.
Stötdämparen måste lossas och det brukar vara minst djävligt att lossa den upptill, men det är fingängat
och mycket utsatt, så risken finns att du måste paja dämparen för att kunna demotera den :cry:
Nu skall du lossa en av länkarmarna.
Vilket som blir enklast i ditt fall är svårt att ta ställning till via dator, finns annars ytterligare tre sätt
att gå till väga. Det brukar vara enklast att demontera övre yttre kulled, två bultar med muttrar.
Som alltså sitter längst ut i den övre länkarmen.

Förbindelsen mellan övre och nedre länkarm är nu bruten.
Sen är det bara att lirka ut fjädern och har du tur ser det fint ut uppe i tornet och nere
i den skål i nedre länkarm vari fjädern vilar. Bra att spruta tunn rostskyddsolja i så fall
innan nya(?) fjädern kommer på plats.

Förresten finns det ett fjärde sätt också; att u sågar av antingen nedre eller övre länkarmen.
Men det gör man lämpligen endast om det är uttjänta länkarmar förståss.
210 -64, 223 -68
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: demontera fjädrar!!?

Post by amazon guy »

"Det brukar vara enklast att demontera övre yttre kulled, två bultar med muttrar.
Som alltså sitter längst ut i den övre länkarmen. Förbindelsen mellan övre och nedre länkarm är nu bruten. Sen är det bara att lirka ut fjädern och har du tur "


Gammal länk och kommentar, men snart blir detta aktuellt för min del och jag ser knappast någon poäng med att demontera övre länkarm, för fjädertoppen vilar ju inte mot den utan tornet, samtidigt som det är stumt, så fjäderspänningen och trycket mot nedre länkarm borde förbli oförändrad. Förresten så får man inte in någon standard fjäderspännare heller, det finns det ingen plats till.

Eller menade undertecknad att åtminstone lite av spänningen försvinner genom att koppla loss övre länkarmen?

Jag hade istället tänkt mig att köra en gängad pinne med brickor och muttrar i vardera ända genom stötdämparhållen och släppa ner fjädern den vägen.....om nu gängan håller förstås......

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: demontera fjädrar!!?

Post by QV »

en M10 gängsytång håller utan tvekan.

själv så kör jag den "osäkra metoden"
ställer bilen på pallbockar
lossar på krängningshämarstaget (den långa bulten)
lossar dämparen i underkant (tror att det räcker)
hissar upp bilen med domkraft under bärarm (precis så att bilen lättar från den närmsta pallbock, man skall alltså ha flera)
lossar spindeln från nedre bärarm
sänker ner bärarm
byter fjäder
våldar in fjäder och hissar upp bilen i undre bärarm igen
efter detta följer att antal saker som skall utföras och jag förusätter att den som vill göra jobbet förstår vad som skall göras annars är det lämpligt att låta bli :lol:

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: demontera fjädrar!!?

Post by amazon guy »

Hmmm, bör nog funka either way.....i mitt fall behöver jag endast ta av båda nedre länkarmar för att svetsa in nya muttrar för stötdämpartallrikar.

Det som föranleder min osäkerhet inför att plocka ner länkarmarna är om man kan få tillbaka dom på plats igen med hänsyn till att fjäderspännare är nog väldigt svårt att få plats med framtill på en Amazon.
Gjorde för några år sen vid en gammal Alfa 101 ´62:a och hade ett helvete med att få ihopa det igen tack vore dess långa framfjädrar, och hade det inte gått med att få på fjäderspännare (3 st per fjäder) som det fanns plats för ganska så precis, så hade jag nog kämpat med den än idag.....

Dennis
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: demontera fjädrar!!?

Post by droopy »

Gammal tråd men ger lite input iaf.
Gängad stång M10 brickor och muttrar är mycket hjälp.
Jag hade hela hjulspindeln borta då den skulle snyggas till ändå. Slitna fjädrar pressar inte så värst. På ena sidan inget i mitt fall då jag lossade spindeln. Andra sidan lite mer så den drog ut mot muttern i spindelleden lite.

Är lite krångel med att få in fjädern mellan länksrmarna men det går. M-stången kommer mest till användning då fjädern skall pressas ihop då spindeln skall tillbaka.

Är bra hjälp för att få dit spindellederna i rätt läge och är en billig hjälpreda..
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: demontera fjädrar!!?

Post by Blomquist »

Hej igen, för att få ur fjädern måste nedre länkarm vikas ner helt och hållet. Därmed måste förbindelsen mellan övre och nedre länkarm brytas och då tycker jag att det är enklare att lossa det som förbinder de två länkarmarna: spindeln, där uppe istället för nere. Ett varningens ord angående muttrarna som du tänker svetsa fast igen (i länkarmen): mät godset i skålen. Mycket kan ha rostat bort under femtio år eller mer. I mitt fall var det inte svetsen som spruckit runt muttern, det var länkarmen som rostat ner till 1mm:s tjocklek. Blev byte av hela länkarmen istället.
210 -64, 223 -68
Post Reply