skak och vibrationer

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

skak och vibrationer

Post by sunkmaster »

för två veckor sedan så bytte jag bussningar i både övre och under länkarmar och det behövdes verkligen för det fanns inget gummi kvar. dock så återstår det fortfarande vibrationer vid ungefär 100km och vid inbromsning skakar det rätt bra. vid lite undersökning så upptäckte jag ett litet glapp i styrsnäckan men enbart vid fullt rattutslag. kan det vara det som gör att det fortfarande skakar eller vad kan det vara? jag har kollat styrleder osv och det e inget glapp i dem.

mvh
Fredrik
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: skak och vibrationer

Post by 123GT »

Hej Fredrik!
Hur är skicket på knutkorsen och mellanlagret på kardanaxeln ? Har du skivor fram och kan de va de som spökar vid inbromsning ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: skak och vibrationer

Post by TVR »

Balansera hjulen och kolla bromsarna!
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: skak och vibrationer

Post by sunkmaster »

angående knutkors och kardan vet jag inte för det har jag inte kollat men vibrationerna uppstår i ratten. det e skivor fram och hur dem e kan jag inte heller riktigt svara på men det jag har sett e att dem ser väldigt fina ut men det kanske inte spelar nån roll. kan och också tillägga att bilen drar rätt mycket till vänster när man bromsar men jag har testat bromsa bilen i en bromsprovare och den visar att dem tar jämt och fint. känns ju lite skumt.....eller?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: skak och vibrationer

Post by 123GT »

Okey, då lutar jag också åt "TVR"s rekommendation på att se över bromsarna fram. Det går inte att se med ögat om skivorna är ojämnt slitna. Beroende på hur gammla o slitna skivorna är så kan det gå att få ordning på dem och få bort skevhet och ojämnhet i en svarv. Annars är ju nya detaljer, som du vet...alltid nytt ! :)
Kolla om vibrationerna runt 100km/tim försvinner om du skiftar hjulen från bakaxel till framaxel eller om du har andra hjul liggandes !?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: skak och vibrationer

Post by sunkmaster »

123GT wrote:Okey, då lutar jag också åt "TVR"s rekommendation på att se över bromsarna fram. Det går inte att se med ögat om skivorna är ojämnt slitna. Beroende på hur gammla o slitna skivorna är så kan det gå att få ordning på dem och få bort skevhet och ojämnhet i en svarv. Annars är ju nya detaljer, som du vet...alltid nytt ! :)
Kolla om vibrationerna runt 100km/tim försvinner om du skiftar hjulen från bakaxel till framaxel eller om du har andra hjul liggandes !?
/ sven
jo jag har också funderat på att se över bromsarna och jag har tänkt att byta skivor men när jag såg att dem kostade 1500 styck så ville jag kolla upp lite mer innan jag köper för det e inte fett i plånboken här just nu tyvärr =(. men hur kan det vara så att den drar såpass mycket till vänster när den visar att den drar jämnt och fint i en bromsprovare?

det va en bra idé att skifta hjulen eller testa ett par andra. att jag inte tänkte på det :? jag har ett par plåtfälgar till bilen dock e dem däcken helt kass men det kan ju vara värt att testa och se om det blir skillnad. bra tips :D
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: skak och vibrationer

Post by Ola O »

Jag hade samma sak på min Amazon och där var ena framfjädern av på sista varvet så har du kollat fjädrarna fram?
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: skak och vibrationer

Post by TVR »

Om det nu är skivorna som är problemet:
Man kan ofta svarva av ytan på skivorna som 123GT föreslår. "Riktiga" bilverkstäder (av den gamla typen) har utrustning för att göra det på plats på bilen det och det brukar vara billigt att få gjort. Snurra på navet och försök se om de kastar.
Du kan också ha råkat ut för lokal ythärdning på skivorna. Då ändras friktionen på ytan och bromskraften pulserar. Lösningen för det är också att svarva. En kompis testade annars att blästra skivorna när han råkat ut för det (på en Porsche 911). Det fungerade faktiskt det också. Det brukar finnas lite varierande spekulationer om varför ythärdningen sker, den mest förekommande är att man bromsat extremt hårt och värmt upp skivan maximalt. Sen har man parkerat bilen och skivan har svalnat olika fort på olika ställen. Kan kanske stämma!?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: skak och vibrationer

Post by sunkmaster »

fjädrarna ska det inte vara nåt fel på då jag har precis har haft ner hela framaxeln och pysslat och donat

svarva visste jag att man kan göra men inte att det faktiskt går att göra på plats. jag kommer ihåg att när jag gick fordon så fick vi testa att svarva bromsskivor. man skulle ju kanske kunna ringa dit och kolla vad det kostar. det brukar ju vara billigt om man lämnar in grejer på en skola och svarva bromsskivor ska dem väl klara av :D
Post Reply