Gula fläcken

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Gula fläcken

Post by 121 »

Vad betyder/betydde den gula fläcken som målades av Volvo på fälgarna, nära bulthålen? Fanns det målade fläckar i andra färger än gult? Den här fälgen på Tradera har en precis likadan gul fläck som det finns på mina fälgar: http://img.tradera.com/mega/640/141940640_1.jpg
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Gula fläcken

Post by Gunnar S »

121 wrote:Vad betyder/betydde den gula fläcken som målades av Volvo på fälgarna, nära bulthålen? Fanns det målade fläckar i andra färger än gult? Den här fälgen på Tradera har en precis likadan gul fläck som det finns på mina fälgar: http://img.tradera.com/mega/640/141940640_1.jpg
Dessa färgprickar dyker ibland upp och får anses tillhöra den moderna folktron. Gamla tiders luffare tatuerade in 3 prickar i tumgreppet för att ge ett diskret tecken på sin grupptillhörighet. Luffarna brukade också markera vilka gårdar som var givmilda eller när det var läge att akta sig. I dag är det inte så vanligt med kringströvande sk. luffare, men traditionen att markera sig eller en plats fortlever.

Bland lite äldre bilprovare levde länge traditionen med färgprickarna kvar. Det var alltså inget som applicerades på Torslandaverken. Det var istället ett sätt för besiktningsgubbarna att tala om för varandra att "här kommer ett praktexemplar" eller så ville man varna för att det var fråga om en råttsoffa med gravrost i bärande delar och därmed risk för rostflagor i håret. Kundens attityd påverkade också färgen på pricken. Om det var en snäll och försynt kund, som höll sig i bakgrunden och bara smuttade kaffe i pappmugg så blev det en grön prick på fälgen. Om det istället var fråga om en sk. Förståsigpåare, som inte lät besiktningspersonalen arbeta ifred så tilldelades denne en klarrött lysande prick.

Även själva fordonen betygssattes med hjälp av en egen nyans på pricken. Vit färg meddelade att här kom ett fordon som inte lämnade något i övrigt att önska. Gröna prickar utdelades till bilar som uppfyllde dåtidens miljökrav. Bilar i alldagligt, men accepterbart skick tilldelades exempelvis en blå eller skär prick. Vissa utsagor gör gällande att vissa prickar mest placerades ut för att matcha bilens kulör.
Om den tidigare nämnde "Förståsigpåaren" infann sig till kontrollbesiktning med trösklarna fulla med petflaskor, balkarna lagade med pizzakartonger, spacklet blandat med hönsskit och body upp till list så kunde det
t o m. utdelas en LILA färgprick.

Gula prickar handlade naturligtvis om att det gällde en gul volvo, eller att det helt enkelt var Påsk i luften.

Glad Påsk!Image
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Gula fläcken

Post by 121 »

Så här se de gula fläckarna ut på mina fälgar. Allt från en rejäl gul blaffa till en liten försynt dutt med toppen av penseln. När fälgen på Tradera har samma typ av fläck som mina fälgar så tror jag att det är Volvo som har målat dit fläckarna av någon anledning, men varför..?

Image

Image

Image

Image
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Gula fläcken

Post by gudu »

Kandet vara en påskhälsning, en enkel fabriksarbetares avbildning av fullmånen ikväll vid påskelden?
:D
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Gula fläcken

Post by StefanM »

det handlar nog om tidigare ägare av den äldre årgången........En del såna som kanske ägt bilen sen den var ny kan vara extremt petiga och man vårdade det man hade och sannolikt är det så att fälgen markerades så den hamnade exakt som tidigare eller nåt sånt.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Gula fläcken

Post by gudu »

Var det inte lite gula prickar på den orörda lågmilaren? Kvalitetskontroll modell Killroy was here?
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Gula fläcken

Post by Kumlamazon »

Färgfläckar på fälgar?

Efter 42 års Amazonkörande har jag aldrig upplevt att någon bilbesiktningsman lossat på navkapslarna? Inte heller kan jag minnas att jag sett en "märkt" fälg, men minnet är ju inte som det borde vara nu för tiden. Det måste väl vara en märkning som gjorts på fabrik innan kapslarna sattes dit? Kanske en kontrollmärkning som skulle göras men som sällan blev utförd. Det måste tagit flera sekunder att greppa färgpenseln och markera? Gäller det bara originalfälgar. ej omlackade? Troligare är nog att märkningen gjorts vid hjulbalanseringar på någon verkstad.
Om man nu inte åkte till besiktningen utan kapslar och en i övrigt risig bil som "fordrade" en anmärkning. Vem skulle sedan se "varningen" om kapslarna åkte på vid nästa besiktning? Det handlar nog ändå om en vandringssägen.

/Åke
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Gula fläcken

Post by 121 »

Det är en gul fläck på alla fem fälgarna som har hört till min Amazon sen den var ny. Jag har inte tänkt så mycket på de här fläckarna innan jag upptäckte att fälgen på Tradera har en precis likadan gul fläck. Min Amazon köptes ny av farfar 1966, sen hade farsan den under några år, men ingen av dem har målat dit dessa fläckar. Reservhjulet har fortfarande sitt originaldäck så jag tror inte heller att det är någon gummiverkstad som har gjort märkningen.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Gula fläcken

Post by Pälle »

Förmodligen är det så enkelt att det var nån kvalitetsmärkning från tillverkningen. Kanske målade man dit en prick när hjulet var balanserat eller kanske när hjulet var ordentligt fastdraget på bilen?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gula fläcken

Post by QV »

Eller så ville ägaren inte ha sina däck ihopblandade med grannen i det gemensama förådet och målade då en gul fläck på fälgen så att han viste vilka däck som var hans...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Gula fläcken

Post by gudu »

I denna tråden om en orörd lågmilare ser du fler gula fläckar:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 13&t=11254
Post Reply