Page 1 of 1

Byta till delad rattstång på automat

Posted: Mon May 28, 2012 3:26 pm
by Marxus
EDIT:
Uppdaterad med ny fråga längre ner.

Ursprungligt inlägg:

Jag har försökt söka på forumet hur man går tillväga att byta till en delad rattstång men har inte hittat några direkta svar.

Någon som gjort denna operation?

Hur mycket arbete är det med att byta till delad rattstång på en -65?

Vilka delar behövs?
Måste styrsnäckan bytas eller går det att behålla original?

Re: Byta till delad rattstång

Posted: Mon May 28, 2012 5:59 pm
by Dieseltroll
Jag hade också tänkt byta till delad rattstång vid tillfälle, har bara inte kommit till skott än :roll:

Vilken bil hade du tänkt sno delar från? Du vet om att amazon 69-70 har delad rattstång?

Lånade denna bild från Cooljb (hoppas det är ok)
Image

Med lite fantasi så kan man se att man behöver styrväxeln samt rattstången inifrån kupén...

// M

Re: Byta till delad rattstång

Posted: Mon May 28, 2012 6:36 pm
by Marxus
Gamla styrväxeln fungerar ej att använda alltså?

Re: Byta till delad rattstång

Posted: Mon May 28, 2012 7:10 pm
by Dieseltroll
Helt rätt!

// M

Re: Byta till delad rattstång

Posted: Wed May 30, 2012 9:47 am
by jånn
Jag har gjort denna operation på en 67:a. Delad rattstång finns på årsmod 68 - 70.
Man behöver byta alltihop.
Den övre rattaxeln, alltså den som man sätter ratten på har ett fäste under instrumentbrädan.
På 67:an finns inget i karossen att fästa det i. Det har gått bra för mig även utan att rattaxeln sitter fast där.
Den undre rattaxeln sitter fast i styrsnäckan.

Styrsnäckan på 68:a liknar helt de äldre med hel stång. På 69 - 70 saknas förstärkningsribborna på locket.
Utväxlingen är dock densamma.

Det känns tryggare att köra med delad rattstång.

Lycka till

Re: Byta till delad rattstång på automat

Posted: Thu Jul 05, 2012 8:24 am
by Marxus
Fyller på i denna tråd istället för att skapa en ny.

Om man ska göra denna operation på en automat -66. Passar det att flytta över rattväxeln till den nyare rattstången?
Eller måste man ha en från en automat?

Re: Byta till delad rattstång på automat

Posted: Wed Mar 06, 2013 8:30 pm
by Marxus
Ingen som bytt till delad rattstång på en automat?

Re: Byta till delad rattstång på automat

Posted: Thu Mar 07, 2013 4:23 pm
by Hasse63
Har svårt att tro att automaterna skulle ha speciella rattaxlar.

Re: Byta till delad rattstång på automat

Posted: Tue Apr 09, 2013 11:00 am
by Marxus
Det borde alltså gå att flytta över växelväljaren som sitter i bilen nu över till en rattstång från en manuellt växlad bil?

Re: Byta till delad rattstång

Posted: Tue Apr 09, 2013 1:07 pm
by Blomquist
jånn wrote:Jag har gjort denna operation på en 67:a. Delad rattstång finns på årsmod 68 - 70.
Man behöver byta alltihop.
...
Stämmer verkligen detta?
Att man måste byta ut hela styrväxeln?

Re: Byta till delad rattstång på automat

Posted: Tue Apr 09, 2013 2:07 pm
by jånn
Den nedre axeln sitter fast i styrväxeln och har en helt annan fattning mot den övre.
Detta för att de ska lossna och gå isär bredvid varandra vid en kollision och inte tryckas in i kupen.

På modeller med hel rattstång är övre och nedre ihopskruvade med en "hardyskiva" i rak linje.
Därför behövs inget andra fäste under instrumentbrädan för att staga upp.

Den nedre stången du behöver sitter alltså redan fast i en styrväxel.
Stången går naturligtvis att flytta över men det behövs inte om den styrväxeln är OK.

Re: Byta till delad rattstång på automat

Posted: Thu Apr 11, 2013 2:19 pm
by Blomquist
Ok, så alternativet är alltså att flytta byta ut nedre rör
och inte byta ut hela styrväxeln.
I så fall är alltså svaret på om hela styrväxeln måste bytas ut: nej.
Skönt i så fall, för då är ju chansen att man slipper
göra en framvagnsinställning desto större.

Har läst flera ggr här på forumet att styrväxeln MÅSTE bytas,
men har lite svårt att tro det. Ibland skriver folk om grejer
dom inte riktigt har koll på. Tursamt nog ganska sällan
på detta forum.

Re: Byta till delad rattstång på automat

Posted: Mon Apr 15, 2013 12:21 pm
by jånn
För att kunna ta loss det nedre röret måste du demontera styrväxeln och skruva isär den.
Den nya styrväxeln måste också skruvas isär så att du kan demontera röret på den som du sedan
monterar in i den gamla styrväxeln innan du sätter tillbaka den i bilen.

Är det inte lättare att bara byta styrväxeln?