Framvagnsbultar

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Framvagnsbultar

Post by amazon guy »

Tänkte höra mig för hur lätt/svårt det kan vara att lossa dom 6 bultar som sammankopplar framvagnen med karossen. Har ej tillgång till gassvets och därmed möjlighet att glöda dom, så chansen för att tugga dom eller det räcker t o m med bara en av dom är potentiellt stor, sen är det väl körd eller?

Dennis
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Framvagnsbultar

Post by Arne »

Det är väldigt varierande från bil till bil, beroende hur mycket salt den blivit utsatt för. Har du ingen gassvets så värm med gasol, det brukar hjälpa. Spraya även med WD40 ed. då du fått ut bulten en bit. Skurva inåt och börja om att skruva utåt, då får du in rostlösningsoljan i gängen. Lycka till.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Framvagnsbultar

Post by A-masen »

Annars finns det krypolja: http://www.kullagret.com/omega-636-krypolja-400ml/679-0
Det sägs vara överlägset WD40 och 5-56, som bygger på parafinolja.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Framvagnsbultar

Post by Hasse63 »

Tråd flyttad till "Framvagn & Styrning, Front/Rear end and Steering gear"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Framvagnsbultar

Post by amazon guy »

Tack grabbar, men gasol vet jag inte hjälper ett dugg, oftast inte ens på småbultar (eller muttrar) och den första rörelsen på bulten är helt avgörande, så om jag vrider av huvudet, hjälper ingen rostolja i världen, samtidigt så kan jag spruta mig fördärvad på en så kraftig bult i hopp om att få loss den.

Var mest ute efter information hur hård brukar bultarna sitta relativt risk att vrida av dom, och min bil VAR duktigt rostig undertill.....

Dennis
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Framvagnsbultar

Post by granfot »

A-masen wrote:Annars finns det krypolja: http://www.kullagret.com/omega-636-krypolja-400ml/679-0
Det sägs vara överlägset WD40 och 5-56, som bygger på parafinolja.
Nu har jag inte provat krypolja, men däremot har jag testat vad som diskuterats i Tips & Tricks-forumet, blanda lika delar ATF-olja och Aceton. Kryper in överallt och löser det mesta i rostväg. :) Har funkat kanon överallt där jag provat, och det är definitivt effektivare än WD40 och 5-56.
Mitt enda problem är att de flaskor jag provat ha lösningen i har pajjat efter ett tag, pumparna klarar inte oljan, men det är nog en fråga om att hitta rätt flaska bara. :)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Framvagnsbultar

Post by Dieseltroll »

Har haft loss två (olika) framvagnar vid det här laget och bägge gångerna har det gått bra. Säger som dom andra: Bra rostlösare (inte 5-56 el. WD-40!), spraya gärna på detta en vecka eller två i förväg så det hinner krypa in ordentligt. Har för mig att man kommer åt mutterdelen genom rostskyddsbehandlingshålen på insidan av balken, kolla efter en liten gummipreg. Får man in olja där så vore väl det det bästa eftersom det är där det ska göra nytta!

STOR mutterknackare skulle jag säga är ett måste, har du bara leksaksgrejer själv så kanske du kan få låna av en vän? Många fastrostade skruvar räddas av vibrationerna från slagen...

Se också till så du hittar en 6-kant hylsa som passar bra (du vet väl om att det är tumbultar i amazonen?). Inget gammalt utslitet skrot, mycket mindre risk att man drar sönder saker och ting då...

Och kolla ordentligt innan du börjar dra så du har fått loss vikbrickorna som låser bultarna, har även varit med om att folk har satt en svetsloppa eller två så det gäller att kolla noga!

Lycka till!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Framvagnsbultar

Post by amazon guy »

Hej Dieseltroll,

Tack för alla tipsen, bultarna och muttrarna misstänkte jag efter att ha varit igenom en hel del av bilen att det är nåt skumt med, typ tum, men förstod inte varför, dock var det nog så på den tiden....

Mutterdragare har jag och relativt nya tumhylsor med. Vikbrickorna har jag också lagt märke till så nu borde jag vara fullrustad för strid.....

Dennis
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Framvagnsbultar

Post by ricke »

hej har tänkt o plocka ner framvagnen på min amazon o tänkte undra vilken storlek på bultarna är det på bultarna upp i karossen. tum?// ricke
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Framvagnsbultar

Post by amazon guy »

Hej Ricke,

Kan ej hjälpa dig för tillfället, det är för kallt i garaget för såna här omfattande jobb, får vänta till våren....

Dennis
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Framvagnsbultar

Post by Dieseltroll »

Mitt dåliga minne säger mig att bultskallarna skulle vara 3/4" (19.1mm) , detta borde då innebära att bultarna är UNC ½". Lite osäker på detta dock...

Alla bultar monterade på Amazonen från fabrik är i tumdimension, dock ej i tänddelar tillverkade av Bosch som var så moderna så dom använde mm-skruvar...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Framvagnsbultar

Post by ricke »

Tjena . Det löste sig mä framvagnen.. den lossnade rätt så lätt bara man tog väck plåt biten som låser bulten :) sen så hade jag en tumhylsa som passa perfekt på bulten den var inte ens fastrostad :) // Rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Framvagnsbultar

Post by Rasmuss »

Glöm inte att sätta dit nya låsbleck för bultarna när du monterar tillbaks framvagnsbalken.
Post Reply