Inrostat övre länkarms bult

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Inrostat övre länkarms bult

Post by amazon guy »

Hej,

En av övre länkarmsbultar går ej att lossa och tyvärr så har jag redan tuggat sönder bulthuvudet genom användning av fel ringnyckel, 12kant istället för 6kant, men det kan jag lösa senare genom att svetsa på en lång stag så man får bra hävstång.

Min fråga här är vilken risk jag i så fall löper att bulthuvudet vrids av och bultfoten förblir kvar i framvagnen, för i så fall väntar ett jobb jag helst inte vill vara med om.
Eller är den dimensionerad och tjock nog för att detta inte skall behöva hända?
Måste här också påpeka att det är så gott som omöjligt att på baksidan komma åt bultfoten med flamma eller liknande.


Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Inrostat övre länkarms bult

Post by QV »

Allt går att vrida sönder... oavsett grovlek.

Man kan ju om man inte vill ta loss bulten utan värme, skära av huvudet med en vinkelslip och då få bort övre fästet, Då kommer man åt att värma bulten innan lossdragning.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Inrostat övre länkarms bult

Post by RostensRike »

Ja, det där känner man igen .... :(

Har du provat de speciella hylsor som har som en "felgängad" spiral inuti, de greppar alla runddragna bultar! Jag ser att de har börjat sälja dem även på Biltema (art.nr 19-1269). Jag kör själv med liknande (dock lite dyrare fabrikat) och är fortfarande snudd på nyförälskad i dessa. Hylsan griper hårdare om skallen ju mer man drar, och det är ingen risk att man slinter. Det värsta är precis som du säger att bulten kan gå av, men om så är fallet så är det oundvikligt.

Jag brukar spraya rikligt med rostlösare, det finns även en sådan som ska vara lite speciell som kallas "Snabbrostlösare" (art nr hos Biltema 36-333, och nej jag är inte sponsrad av Biltema, utan råkar bara ha en katalog i knäet), den har både rostlösande olja och fryseffekt. "Rost och smuts kyls ned till -40 grader och spräcks. Den aktiva vätskan tränger ned i sprickorna, varvid de fastrostade delarna frigörs".
Därefter tjongar jag på med ett par rejäla hammarslag på skallen för att ta bort lite spänningar (både hos mej och hos bulten :lol: )
Slutligen använder jag specialhylsan, och ofta blir man riktigt förvånad över hur lätt och smidigt muttern eller bulten lossnar.

Lycka till!
PS. Tänk på ev. brandfara om du kombinerar med att använda gasolbrännare ...
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Inrostat övre länkarms bult

Post by Blomquist »

amazon guy wrote:Hej,

Min fråga här är vilken risk jag i så fall löper att bulthuvudet vrids av och bultfoten förblir kvar i framvagnen, för i så fall väntar ett jobb jag helst inte vill vara med om.
Eller är den dimensionerad och tjock nog för att detta inte skall behöva hända?
Måste här också påpeka att det är så gott som omöjligt att på baksidan komma åt bultfoten med flamma eller liknande.


Dennis
Övre länkarmsbult skriver du, menar du de bultar som håller övre yttre länkarmsbussning?
I så fall är det bara att kapa på ovansidan, ingenting som sitter fast efter det. Bra att spänna
ihop fjädern innan med fjäderspännare. Kan smälla ganska bra annars.
Det som är kvar av bulten sitter i bussningen och knackas ut med ett dorn.
210 -64, 223 -68
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Inrostat övre länkarms bult

Post by amazon guy »

Dennis[/quote]
Övre länkarmsbult skriver du, menar du de bultar som håller övre yttre länkarmsbussning?
I så fall är det bara att kapa på ovansidan, ingenting som sitter fast efter det. Bra att spänna
ihop fjädern innan med fjäderspännare. Kan smälla ganska bra annars.
Det som är kvar av bulten sitter i bussningen och knackas ut med ett dorn.[/quote]

Jag menade en av dom två bultar som håller hela övre länkarmen på plats och som skruvas in i framvagnen (inifrån motorrummet så att säga).

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Inrostat övre länkarms bult

Post by amazon guy »

RostensRike wrote:Ja, det där känner man igen .... :(

Har du provat de speciella hylsor som har som en "felgängad" spiral inuti, de greppar alla runddragna bultar! Jag ser att de har börjat sälja dem även på Biltema (art.nr 19-1269). Jag kör själv med liknande (dock lite dyrare fabrikat) och är fortfarande snudd på nyförälskad i dessa. Hylsan griper hårdare om skallen ju mer man drar, och det är ingen risk att man slinter. Det värsta är precis som du säger att bulten kan gå av, men om så är fallet så är det oundvikligt.

Jag brukar spraya rikligt med rostlösare, det finns även en sådan som ska vara lite speciell som kallas "Snabbrostlösare" (art nr hos Biltema 36-333, och nej jag är inte sponsrad av Biltema, utan råkar bara ha en katalog i knäet), den har både rostlösande olja och fryseffekt. "Rost och smuts kyls ned till -40 grader och spräcks. Den aktiva vätskan tränger ned i sprickorna, varvid de fastrostade delarna frigörs".
Därefter tjongar jag på med ett par rejäla hammarslag på skallen för att ta bort lite spänningar (både hos mej och hos bulten :lol: )
Slutligen använder jag specialhylsan, och ofta blir man riktigt förvånad över hur lätt och smidigt muttern eller bulten lossnar.

Lycka till!
PS. Tänk på ev. brandfara om du kombinerar med att använda gasolbrännare ...
Tack för tipsen, jag har ingenting emot Biltemas rostlösare, den är faktiskt rätt bra relativt till priset. Och den nya du nämner samt hylsan kände jag faktiskt inte till, dags att testa.

Blir lite svårt att tjonga på bulten med en klubba, ty som sagd, så gäller det en av dom två bultar som håller den övre länkarmen på plats och skruvar in från motorrummethåll och in på själva framvagnsbalken, väldigt trångt där, men lite kan jag försöka. Den andra bulten hade jag inga problem med.
Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Inrostat övre länkarms bult

Post by amazon guy »

QV wrote:Allt går att vrida sönder... oavsett grovlek.

Man kan ju om man inte vill ta loss bulten utan värme, skära av huvudet med en vinkelslip och då få bort övre fästet, Då kommer man åt att värma bulten innan lossdragning.

/Jan
Tack för tipset Jan, men som sagd så har jag ju ingen rejäl gassvets till hjälp, annars om man glödde bulten ordentligt med den så hade det förmodligen gått och vrida loss bulten utan problem, har fortfarande lite grepp kvar där, i annat fall så kan jag svetsa på ett plattjärn så man får bra hävstång, men min fasa är ju att jag utan ordenlig glödning vrider av bulten så olyckligt att bultfoten stannar kvar i framvagnsbalken och sen är det kört, ner med balken och försöka borra ut osv, osv, eller en annan balk, och jag har redan haft så mkt jobb med bilen så detta vore det sista jag önskar mig. Dessutom så behöver jag få den körklar nu till våren.
Dennis
RostensRike
Posts: 46
Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
Location: Norrland
Contact:

Re: Inrostat övre länkarms bult

Post by RostensRike »

Jag kan varmt rekommendera "Avdragare för skadade bultskallar" som den kallas hos Biltema. Oj vad man önskar att man hade haft den för länge länge sen, vad mycket blod, svett och tårar men sluppit..... Men nu har jag såna hylsor och är sååå nöjd! Använder den flitigt, t.ex. på kompisars runddragna oljepluggar. Jag behövde den själv när jag skulle byta broms-OK på Amazonen .... Det är helt enkelt ett "måste" i verktygslådan om man ska skruva i lite äldre bilar.

Hoppas att du snart får bukt med problemet, kämpa på!
Post Reply