"Vobblande" bakhjul

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

"Vobblande" bakhjul

Post by SkepticalHippo »

För någon vecka sedan så lät jag en bekant köra Amazonen och jag körde själv efter i dennes bil.
Då noterade jag att höger bakdäck vobblade ganska så påtagligt på Amazonen. Detta är ingenting som märks av när man kör bilen, inte ens i högre hastigheter (högre i Amazonspråk = 100 km/h+)
Och efter dryga 1000 mil så tycks inte heller däcken ha slitits ojämnt på respektive baksidor. Så det tycks alltså inte vara någonting som påverkar köregenskaperna, men nu när jag känner till det så är det en ordentlig nagel i ögat på mig.

Så grundfrågan blir väl: Vad tror ni det kan vara? Någon som under årens gång har gått lös på trumman med slägga? Är det "bara" trumman och navet som är dåligt eller är hela axeln kass?
Det är iallafall inte fel på fälgarna, det har jag redan felsökt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by Arne »

Hissa upp bakaändan och lägg i en växel och kör så kan du mäta och se vad som är snett, ta av navkapseln. Tag hjälp av en kompis som har koll på bilen om den skulle ramla av pallbockarna. Ser du att kronmuttern wobblar så är det axeln som är krokig.
AVG
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by SkepticalHippo »

Igår fick jag äntligen tid att hissa upp bilen för att se efter hur det stod till - Och mycket riktigt så wobblade även navet så axeln är alltså kass.

Så nu står jag med ett nått problem; vilken bakaxel (vilka årsmodeller..) passar på min bil om man skulle leta begagnat?
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by SkepticalHippo »

Efter en stunds sökande på nätet så kommer jag fram till att det torde vara en Spicer 30, Hayes, eller Volvo 1030 axel (mer eller mindre samma prylar, men olika namn?)
Så min fråga: Passar samtliga bakaxlar från 1967 års modell och framåt på min -69:a?
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by 46-68 »

Tyvärr kan jag inte svara på raken vilka axlar som passar men mitt tips är att byt bara drivaxeln, inte speciellt krångligt och mindre bök än att byta hela bakaxeln, jobbet är samma som att byta hjullager.
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by SkepticalHippo »

Ja, det lutar åt att jag bara byter drivaxeln - Men vad det verkar så är det lättare att få tag på en hel bakaxel än en lös drivaxel!
SkepticalHippo
Posts: 35
Joined: Fri Aug 24, 2012 3:05 pm
Location: Göteborg

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by SkepticalHippo »

Mod får gärna flytta tråden till "Drivlina & Vxl.låda"
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by A-masen »

Jag vill egentligen vänta ut till att tråden flyttas, men alla kan inte göra allt på en gång.
Det finns emellertid en länk (har förekommit fler gånger) här på forumet, lånat från ett norskt forum, om hur man byter till en bakaxel från 240. Det var ett par måsten, rätt årsmodell på Amazonen, tillgång till svets och lite plåtbitar för att göra en gigg. Med bilderna i länken (som jag inte återfinner just nu) så såg det förhållandevis enkelt ut. Och har du tur så kan du ju få fatt i en 240-axel med automatisk diffbroms.
Kolla sökfunktionen. Länken skall finnas.
131341S
Posts: 2
Joined: Mon Nov 30, 2009 8:52 pm

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by 131341S »

http://www.bilforumet.no/bilmerker/volv ... aksel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by A-masen »

Bra! Tack, där var den.
Man kanske skall påpeka en sak till. Det blir skivbromsar på bakaxeln och fälgarna blir 14".
Det kanske finns 15" fälgar med 240 hålbild? Någon som vet?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: "Vobblande" bakhjul

Post by Arne »

15" finns på 140, 240 och 740 med 5x108 hålbild.
AVG
Post Reply