Renovera framvagnen

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Renovera framvagnen

Post by peoa »

Hej på er!
Jag tänkte renovera framvagnen med nya bussningar, stag m.m. Tänkte även ta bort balken för målning. Nu är frågan om jag ska ta bort allt i ett stycke eller om det är bättre att ta bort stötdämpare och fjädrar på plats? Jag vill gärna inte få en fjäder i huvudet :O

Tacksam för alla tips!
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Renovera framvagnen

Post by 123GT »

Tja...gissar att du kommer att få flera olika svar här. Lite beroende på vad man är van att göra och vad man har att tillgå i garaget.
Jag tycker personligen att det är enklare att demontera framvagnen då den sitter kvar i bilen eftersom du har något (karossen) som fungerar som mothåll och håller framvagnen på plats när du demonterar del för del.

Först motorn ur eller lyft den från framvagnsbalken och säkrad (!), sedan bromsrör osv osv.
Lycka till du hur än väljer att göra.
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera framvagnen

Post by QV »

tar man bort fjärden med balken på plats så kan man "fulmecka" och använda bilens vikt som mothåll.

Har man balken löst så använder man en gängstång med tillhörande muttar och brickor för att lungt och säkert ta bort kraften ur fjädern.

Motorn måste som tidigare nämts hållas på plats när man tar bort balken. Så lättast är att måla på plats om man inte skall renovera allt på framvagnen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Renovera framvagnen

Post by peoa »

Tack för snabb respons. Motor är urplockad så det är inget bekymmer. Hur funkar det med gängstaven? Placerar man den i fjädern eller på utsidan? Är van vid fjäderben så den här varianten är ny för mig. Har någon möjligen en bild på hur det kan se ut?

Tack återigen!
/Peo
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovera framvagnen

Post by Blomquist »

Gängstången sätter man istället för stötdämparen. Alltså inuti fjädern.
I ena änden två muttrar som låser varandra, i andra änden skruvar man.
Detta skruvande förfar man då alltså EFTER att man har lossat övre länkarmsbussning och krängningshämmaren,
varpå nedre länkarmen sakta men säkert trycks ner av fjädern.
Annars finns en typ av specialverktyg till att pressa ihop fjädrar med, kostar ett par hundralappar
om man nöjer sig med hobbykvalitet. Lite pillrigt att få på plats dock. Trångt.
210 -64, 223 -68
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Renovera framvagnen

Post by peoa »

Tack då tror jag att jag förstår. Jag har fjäderspännare men det ser så trångt ut så det får nog bli gängstavsmodellen.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Renovera framvagnen

Post by droopy »

Gammal tråd men så här gjorde jag.

Hängde motorn på skärmarna och skuvade loss framvagnen med allt vad det innebar. tog in den i varmgaraget och plockade isär den i beståndsdelar..
blästrade och lackade allt som gick. och plockade ihop allt..svårast för mig att hitta var "justeringsblecken" som var totalt sönderrostade. det mesta av det andra gick att få tag på nytt eller bra begagnat..hoppas nu jag har en framvagn som håller en 10 år eller så utan bekymmer.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Renovera framvagnen

Post by kombikummu »

Hur långt (i cm) är fjädern ihoptryckt mellan bärarmarna obelastat?
Det verkar som om skaftet till en glidhammare skulle kunna funka som fjäderspännare, men misstänker att justermånen utåt är för liten; c:a 5cm.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Renovera framvagnen

Post by QV »

Tills övre A-armen slår i genomslagsgummit....
Fast det är inget svar du önskar.

Men M10 gängstång och några brickor skulle kännas mera tryggt än 5cm mån.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Renovera framvagnen

Post by kombikummu »

Kunde inte hålla mig, och testade. 5cm är ganska mycket i dessa sammanhang, och visade det sig,
-tillräckligt!
Gamla säckiga fjädrar dock...


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Post Reply