Page 1 of 1

Renovera framvagnen

Posted: Wed Aug 21, 2013 11:06 pm
by peoa
Hej på er!
Jag tänkte renovera framvagnen med nya bussningar, stag m.m. Tänkte även ta bort balken för målning. Nu är frågan om jag ska ta bort allt i ett stycke eller om det är bättre att ta bort stötdämpare och fjädrar på plats? Jag vill gärna inte få en fjäder i huvudet :O

Tacksam för alla tips!

Re: Renovera framvagnen

Posted: Thu Aug 22, 2013 12:44 pm
by 123GT
Tja...gissar att du kommer att få flera olika svar här. Lite beroende på vad man är van att göra och vad man har att tillgå i garaget.
Jag tycker personligen att det är enklare att demontera framvagnen då den sitter kvar i bilen eftersom du har något (karossen) som fungerar som mothåll och håller framvagnen på plats när du demonterar del för del.

Först motorn ur eller lyft den från framvagnsbalken och säkrad (!), sedan bromsrör osv osv.
Lycka till du hur än väljer att göra.
/sven

Re: Renovera framvagnen

Posted: Thu Aug 22, 2013 4:23 pm
by QV
tar man bort fjärden med balken på plats så kan man "fulmecka" och använda bilens vikt som mothåll.

Har man balken löst så använder man en gängstång med tillhörande muttar och brickor för att lungt och säkert ta bort kraften ur fjädern.

Motorn måste som tidigare nämts hållas på plats när man tar bort balken. Så lättast är att måla på plats om man inte skall renovera allt på framvagnen.

/Janne

Re: Renovera framvagnen

Posted: Thu Aug 22, 2013 8:05 pm
by peoa
Tack för snabb respons. Motor är urplockad så det är inget bekymmer. Hur funkar det med gängstaven? Placerar man den i fjädern eller på utsidan? Är van vid fjäderben så den här varianten är ny för mig. Har någon möjligen en bild på hur det kan se ut?

Tack återigen!
/Peo

Re: Renovera framvagnen

Posted: Fri Aug 23, 2013 8:18 am
by Blomquist
Gängstången sätter man istället för stötdämparen. Alltså inuti fjädern.
I ena änden två muttrar som låser varandra, i andra änden skruvar man.
Detta skruvande förfar man då alltså EFTER att man har lossat övre länkarmsbussning och krängningshämmaren,
varpå nedre länkarmen sakta men säkert trycks ner av fjädern.
Annars finns en typ av specialverktyg till att pressa ihop fjädrar med, kostar ett par hundralappar
om man nöjer sig med hobbykvalitet. Lite pillrigt att få på plats dock. Trångt.

Re: Renovera framvagnen

Posted: Fri Aug 23, 2013 7:26 pm
by peoa
Tack då tror jag att jag förstår. Jag har fjäderspännare men det ser så trångt ut så det får nog bli gängstavsmodellen.

Re: Renovera framvagnen

Posted: Wed Dec 09, 2015 4:20 pm
by droopy
Gammal tråd men så här gjorde jag.

Hängde motorn på skärmarna och skuvade loss framvagnen med allt vad det innebar. tog in den i varmgaraget och plockade isär den i beståndsdelar..
blästrade och lackade allt som gick. och plockade ihop allt..svårast för mig att hitta var "justeringsblecken" som var totalt sönderrostade. det mesta av det andra gick att få tag på nytt eller bra begagnat..hoppas nu jag har en framvagn som håller en 10 år eller så utan bekymmer.

Re: Renovera framvagnen

Posted: Thu Mar 28, 2019 7:47 am
by kombikummu
Hur långt (i cm) är fjädern ihoptryckt mellan bärarmarna obelastat?
Det verkar som om skaftet till en glidhammare skulle kunna funka som fjäderspännare, men misstänker att justermånen utåt är för liten; c:a 5cm.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Re: Renovera framvagnen

Posted: Thu Mar 28, 2019 9:54 pm
by QV
Tills övre A-armen slår i genomslagsgummit....
Fast det är inget svar du önskar.

Men M10 gängstång och några brickor skulle kännas mera tryggt än 5cm mån.

Re: Renovera framvagnen

Posted: Fri Mar 29, 2019 11:32 am
by kombikummu
Kunde inte hålla mig, och testade. 5cm är ganska mycket i dessa sammanhang, och visade det sig,
-tillräckligt!
Gamla säckiga fjädrar dock...


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk