Ljud i framvagn!

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Ixu
Posts: 11
Joined: Thu Oct 17, 2013 9:25 pm

Ljud i framvagn!

Post by Ixu »

vänder mig till er då jag kört fast lite. har sedan ett tag fått ett missljud i framvagnen som jag tycker kommer ifrån vänstra delen på framvagnen. Ett knarrande rullande ljud ( svårt att beskriva ljud) försvinner när jag svänger åt vänster eller bromsar. Nya hjullager är monterade.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ljud i framvagn!

Post by Ola O »

Gnisslar eller knarrar det när du trycker ned bilen när den står still kan det vara någon av de inre bussningarna som börjar ge sig.
Ixu
Posts: 11
Joined: Thu Oct 17, 2013 9:25 pm

Re: Ljud i framvagn!

Post by Ixu »

Njae det låter mer som ett dåligt hjullager lite rullande sådär. Lägger jag foten på bromsen när jag kör å bara trycker pyttelite så försvinner de
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ljud i framvagn!

Post by Arne »

Har du skivbroms eller trumbroms fram? Är det trummor fram så kan det ha med justeringen att göra. Har du justerat framhjulslagret korrekt? Man drar åt kronmuttern tills det stoppar, snurra på hjulet några varv, lossa sedan kronmuttern tills du kan röra brickan under kronmuttern med en mejsel. Lås sedan kronmuttern med saxpinnen.
AVG
Ixu
Posts: 11
Joined: Thu Oct 17, 2013 9:25 pm

Re: Ljud i framvagn!

Post by Ixu »

Mmmm jag får kolla upp lagren. Får känslan att problemet sitter där. Om jag lagt åt för hårt kanske???
Ixu
Posts: 11
Joined: Thu Oct 17, 2013 9:25 pm

Re: Ljud i framvagn!

Post by Ixu »

Har kollat lagren.
Jo det blev bättre men ljudet kvarstår fast inte så påtagligt.
Är det troligt att lagren tagit styk när de legat lite hårt.
Jag har inte kört mycket men det klart ett par tankar har jag nog kört upp i stan å de klart de blir ju några varv.
Vad tror ni?
kuha66
Posts: 15
Joined: Mon Apr 29, 2013 10:49 am
Location: luleå

Re: Ljud i framvagn!

Post by kuha66 »

hej kan vara bussningarna i framvagnen,prova spraya Silicon på alla bussningar fram.hade på min bil när jag gunga framvagn.
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Ljud i framvagn!

Post by jaka »

Hej!
Har du kört några tankar med hårt dragna lager så är det bara att byta lager igen.
Se också till att fetta in lagren ordentligt innan du monterar dem. Det duger inte att bara "kladda på" lite fett, man måste massera in fettet ordentligt mellan kulor och kulbanan.

När du monterar lagren sedan är det viktigt (som de andra sagt) att du drar åt ,men sedan släpper så pass att brickan innanför kronmuttern går att peta från sida till sida med en skruvmejsel. Här får man ha fingertoppskänsla men hellre för löst är för hårt åtdraget, går ju alltid att efterdra när hjulet är på plats.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ljud i framvagn!

Post by Lars Bd »

jaka wrote:Här får man ha fingertoppskänsla
Eller så gör man som det står i verkstadshandboken.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply