Glapp ratt

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Glapp ratt

Post by droopy »

Hej alla Amazon vänner. Ny medlem (Stefan 54 år) som hittat hit och ägare av en -66:a med överväxel, som sakta kommer snyggas till.

Nu till en fråga jag har.. Glappande ratt dvs med hjulen rakt fram har jag ca 5-6 cm glapp innan bilen styr.
Tankarna faller på styrsnäckan. Hur justerar man denna på bästa sätt ? Några andra "vanliga" orsaker till ett glapp i styrutslaget ?

Tips på passande rullbälten fram ? vore också väldigt bra.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Glapp ratt

Post by Lars Bd »

För styrsnäckan, titta på http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ker_sv.php" onclick="window.open(this.href);return false; och leta på lämplig bok (avd 6) och läs på.
Övriga glapporsaker är styrleder samt lösa/dåligt fastskruvade detaljer.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Glapp ratt

Post by StefanM »

detta borde i särklass vara det absolut vanligaste amazonfelet genom tiderna. Är det nån som demonterat en styrsnäcka och studerat varför de alltid är så glappa och behöver sättas åt? När jag började med bilar var det ju var och varannan amazon som hade tvåor på detta.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Glapp ratt

Post by droopy »

Lite min tanke..Finns det något att förbättra med i dagens läge? Det finns ju bättre material att tillgå numera. Är det materialförslitningar eller vad är det mer exakt som gör att den måste justeras med jämna mellanrum.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Glapp ratt

Post by olleholm »

Farsan köpte en ny amazon 1964 års modell,jag tog över den 69,då hade den gått 5000 mil,1974 när jag bytte bort den,hade den gått 20000 mil,mätaren två varv,men aldrig något problem med styrsnäckan,är det några andra här som har fått börja köra en nästan ny amazon på 60talet.Kanske har era amazoner gått fyra varv på mätaren,och ni tror det är det andra varvet.Haft många amazoner men aldrig problem med styrsnäckan.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Glapp ratt

Post by Lars Bd »

Den största anledningen till justeringsbehovet är förmodligen någon som försökt justera.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Glapp ratt

Post by olleholm »

Och så har jag helrenoverat en 64ans pv,den hade gått över 4 varv,40000,där var styrsnäckan slut,sjusterskruven var dragen i botten,det var bara att byta styrsnäcka.
Post Reply