Byte framvagn på en -66:a

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Byte framvagn på en -66:a

Post by droopy »

Hej.

Tänkte se om någon här bytt framvagn på en äldre Amazon till en nyare framvagn (69-70) tanken är att helt enkelt byta rakt av och få 2-krets ok.

Mina frågor är.. Passar styrväxeln (oledad rattstång) eller måste rattstång och styrväxel bytas också?
att bromshuvudcylinder måste bytas är jag med på men vad annat behöver jag tänka på?

Jag har en komplett bra framvagn från en 69:a och en omodifierad 66:a

Stefan
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byte framvagn på en -66:a

Post by Lars Bd »

Det enda som skiljer förutom oken samt okhållarna är att 69-70 har fästen för 2 bromsslangar på balken och bromssköldarna, i övrigt är allt blandbart mellan 65 och 70. Du måste även byta hjulcylindrarna bak och bör montera bromsventiler med rätt bryttryck till bakbromsarna samt dela upp bakhjulen på båda kretsarna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Byte framvagn på en -66:a

Post by droopy »

Perfekt har nu hängt motorn i framskärmarna och skall ta bort den gamla framvagnen och samtidigt byta oljepump och packning..
får leta efter ventiler för bakbromsarna då.. finns dom att få tag på nya eller något nytillverkat som är justerbara?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Byte framvagn på en -66:a

Post by Dieseltroll »

Du har redan en bromstrycksreduceringsventil som sitter på bilen. Att jaga tag på en till från skroten måste väl vara det lättaste...

Om man vill ha nya grejer så säljer iaf VP nytillverkade. Osäker hur det är hos de andra gammel-volvo-handlarna...
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... =677588-89" onclick="window.open(this.href);return false;

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Byte framvagn på en -66:a

Post by jånn »

Jag har uppgraderat min 67:a till ett komplett 2-kretssystem från en 69:a
Jag flyttade allt från en skrotad bil, Bromsservo med huvudcylinder, komplett frambalk med bromsok, bromsreduceringsventiler.
Nya bakre bromscylindrar och en del nya bromsrör krävdes.
Fungerar mycket bättre än den 1-kretsvariant som satt tidigare.

Samtidigt passade jag på att byta rattstången inklusive styrsnäckan till en delad stång.

Är det fortfarande original när man så att säga har manipulerat mellan årsmodellerna?
Det blir i alla fall en säkrare bil.
40 år med GT
Post Reply