På sniskan

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Ferrum
Posts: 1
Joined: Mon Mar 28, 2016 2:17 pm

På sniskan

Post by Ferrum »

Jag har noterat när jag står framför amazonen(69) och tittar på denna så lutar den litet åt höger.
Tänker att det kan vara stötdämpare eller fjäder, men lika gärna något helt annat!

Hur kan jag kontrollera vad det är som ska åtgärdas? Någon som har något bra tips?

Martin
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: På sniskan

Post by A-masen »

Kryp under och kolla att allt ser så rätt ut som möjligt, fjädrar, dämpare, bussningar etc. etc. Mät om du kommer åt några bra fasta punkter. Mät när bilen står på ett hyfsat plant underlag. Mät från marken och t.ex upp till högsta punkten på "hjulhusbågen". Jämför måtten framförallt dom på samma axel. Mät mer på flera ställen, taklisten, dörrkanter, fönsterbågar etc. etc. Allt som går att relatera till markplanet. Och glöm inte att fylla däcken lika. Kolla att det är samma däckstorlek runtom.
Det skulle ju i teorin kunna vara så att en mindre nogräknad person har lagat någon krockskada eller dikeskörning. T.ex bytt ut en ½ karossida eller något liknande. Kryssmätning är också en metod, men jag vet inte om den är viktig här? Kanske om man upptäcker fler oklarheter?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: På sniskan

Post by Lars Bd »

Kolla att fjädrarna ser lika ut, tråd/lindningsdiameter och antal varv. Försök även att mäta fjäderlängden som bör vara lika på höger respektive vänster sida. En fjäder kan vara av, även om jag aldrig hört talas om en original Amazonfjäder som gått av.
Stötdämparna i originalutförande har ingen fjädereffekt och bör inte påverka höjden.
Däremot kan bussningsbyte i fram/bakvagn ställa till liknande problem om de inte monterats korrekt. Inga skruvförband som har med bussningarna att göra får dras åt förrän bilen står på sina egna hjul, bilen skall då väga som den kommer att göra i trafiken förutom förare/passagerare med packning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply