Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Az1962
Posts: 10
Joined: Fri Apr 22, 2016 8:12 am

Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Az1962 »

Hei, har en 1962 4d amazon med 6,5" brei felger foran med 195/60 dekk foran og bak. Men bilen er lavere foran enn bak.

Og bilen vingler på veien, spissing og camber er ok, men må jeg justere caster vinkel?

Skal jeg fjerne shimsen foran over innfesting til framvogn balken?

Håper noen kan hjelpe meg her, er lite info i norge om denne problemet...

Ola
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Arne »

Det finns shims till framvagnsbalken som sitter mellan den främre skruven på framvagnsbalken och karossen, med de shimsen förändrar du castervinkeln. Har du gjort en kontroll på toe-in och camber först? Shimsen som ska sitta mot karossen är U-formade med det ena "benet" på U kortare. Men ska du verkligen ha den lägre fram än bak? det är nog därför den inte rätar upp sig själv efter att du svängt och att den känns vinglig.
AVG
Az1962
Posts: 10
Joined: Fri Apr 22, 2016 8:12 am

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Az1962 »

Ja, har sjekket toe in og camber.
Men mistenker at forrige eieren har gjort noe rart med forstillingen der. Han har pusset opp bilen for 15år siden, men likevel har jeg byttet hele ledningsnettet + ny motor og nytt bremsesystem og nå er det karosseri som må pusses ned og sveises pga mye sparkel...

Jeg satte på senkesett fra extremecar, trur det er lesjøfors, men likevel ble bilen lavere foran enn bak.
Az1962
Posts: 10
Joined: Fri Apr 22, 2016 8:12 am

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Az1962 »

image.png
image.png (2.09 MiB) Viewed 6079 times
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (447.32 KiB) Viewed 6079 times
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by QV »

Detta är ett problem som har diskuterats förut på hårt sänkta bilar.

Sänker man för hårt så går inte ratten tillbaka.
Men vad det beror på vet jag inte.

Höjer man fram mycket så får man "bumper stear" alltså att bilen inte går rakt fram när de gungar.
(rätt otäckt faktiskt)

För att hjulen skall komma rakt så måste centrum på navet vara framför styraxeln. Kolla på en cykel så förstår ni säkert bättre (om ni inte gjorde det innan)

Backar jag så svänger bilen lätt till fullt rattutslag och åker jag framåt så vill ratten till mitten.
Har du tvärt om? Detta borde då indikerar att navet är bakom styraxeln.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by QV »

Hur man justerar Caster med brickorna står i de gröna häftena.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Az1962
Posts: 10
Joined: Fri Apr 22, 2016 8:12 am

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Az1962 »

Da har jeg prøvd bilen mer. Når jeg rygger så flytter ikke rattet på seg i det hele tatt, verken i sving eller rett bakover.

Men når jeg kjører framover og med full sving så går rattet delvis tilbake, men det mangler ca halv omdreining før den er rett.

Trur dere forsatt på caster vinkel som feil her?

Grønne hefter? Er det de tynne Volvo håndbøkene?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by QV »

Az1962 wrote:Grønne hefter? Er det de tynne Volvo håndbøkene?
JA

Det finns olika hjulvinklar till en Amazon beroende på om man har diagonal eller radialdäck.
Med diagonaldäck så ställer man kingpin? rakt och bilen blir lättstyrd. I högre hastigheter så flyttar sig kontaktpunkten mellan däck och väg bakåt (mjukt däck) och därmed kommer navet framför styraxeln och man får riktningsstabilitet.

Med radialdäck så måste styraxeln (kingpin?) luta mera eftersom däcket är stabilare. Detta medför att bilen blir mera tungstyrd.

Tittar man sedan på 240 med servostyrning så är deras lutning ytterligare några grader.

Jag har lagt mig mitt emellan 120 och 240 i grader. Detta gör att bilen är TUNG att fickparkera men den går rakt och fint på långkörningar.

Jag tror att lutningen på kingpin spelar roll i hur bilen uppför sig angående ditt problem men jag har inga större kunskaper i framvagnar...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Az1962
Posts: 10
Joined: Fri Apr 22, 2016 8:12 am

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Az1962 »

Åja, det var jo interessant info. Sitter jo radial dekk på bilen. Har nå løftet bilen og sett på de to shimsene som sitter foran på framvognsbalken på hver side, og der satt det 2 på hver side, har fjernet en av hvert, synes bilen ble noe bedre, men lurer litt på å prøve å fjerne den siste shimsen som sitter der. Hvor mye shims har du satt på din Amazon?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Lars Bd »

Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Arne »

Börja med att få bilen vågrät, höj fram eller sänk bak det du föredrar, men ha den inte på detta vis det skapar bara problem med väghållning.
AVG
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by jånn »

Har du kollat att spindellederna fram sitter rätt? Har du satt dem över balken sänks bilen på det sätt som framgår av bilden.
Själv gjorde jag det på en sida och kunde inte fösrtå varför bilen lutade.
40 år med GT
Az1962
Posts: 10
Joined: Fri Apr 22, 2016 8:12 am

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Az1962 »

Slik ser det ut under bilen. Ser dere noen feilmontering?
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (1.66 MiB) Viewed 5997 times
Az1962
Posts: 10
Joined: Fri Apr 22, 2016 8:12 am

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Az1962 »

Sånn er den
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (2.22 MiB) Viewed 5997 times
Az1962
Posts: 10
Joined: Fri Apr 22, 2016 8:12 am

Re: Senket bil, retter ikke opp hjula selv

Post by Az1962 »

Image
Post Reply