Gänga Ratt? 1970

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Boogiepack
Posts: 3
Joined: Sat Jan 07, 2017 5:45 pm

Gänga Ratt? 1970

Post by Boogiepack »

Hej på er!

Nu sitter jag i klistret. Gängan till rattmuttern har sett sina bästa dagar och i bästa fall kan jag rädda den med ett gängsnitt. Så vad är det för gänga? Jag fick en NOS rattmutter av en kompis men den får jag inte ens att ta. Den mutter som satt där och som är likvärdigt misshandlad som stången går iallafall på. I värsta fall så...ja vad har Ni för tips? :D

En bil utan ratt ä ente möe å ha. :evil:
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Gänga Ratt? 1970

Post by Lars Bd »

Om gängan är så dålig att muttern inte tar är det svårt att rensa gängen med ett snitt, det krävs ju att snittet går på exakt i den ursprungliga gängan om det ska bli bra. Det bästa är att rensa inifrån och ut men det är som man förstår svårt att börja längst in. Om du kan få en mutter tillverkad i ett relativt hårt material kan den klyvas och sättas längst in. Sedan om man pressar ihop halvorna hårt och gängar av den kan de förstörda gängorna kanske bli så pass bra att de går att använda. Se till att smörja med kopparpasta eller liknande under en sådan operation.
En googling säger att gängan är 13/16"-24 och därmed sannolikt UNF, detta blir omkring 20,5mm utvändigt på en oskadad del och en stigning på ca 0,95mm.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply