Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by Zappafan »

Kom ihåg jag har 4 st KPZ 5,5 halvor liggande (som är blästrade) funderade ett tag på att få dom pulverlackade men det känns som chansen att det blir rätt kulör är liten, dom nytillverkade jag sett verkar ju ha skum färg... :S (kanske blivit bättre senare tillverkning) nån som vet "korrekt" fälgfärg? Det som finns på sprayburk nuförtiden är ju för silvrig tycker jag...
Amazon -66 overdrive
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by QV »

Detta ämne har diskuterat i omgångar och vad jag kommer ihåg så vart det inget "vettigt" svar.
Någon skulle tydligen ha en "original" burk med fälgfärg som folk ville att hen skulle analysera...

Så du får söka eller kolla efter någon som passar dig
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by Lars Bd »

VP sålde/(säljer?) fälgfärg framtagen genom analys av en Volvo original fälgfärgsburk, idag är nog den färgen det närmaste original man kan komma.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by Zappafan »

Kanske dom har gjort, men inte nu längre...hade en arbetskompis som köpte nya fem&enhalvor till en PV för några år sedan & dom fälgarna var nån konstigt mörkgråblåaktig nyans, kan inte fatta att dom som beställt hem för att sälja (veteranprodukter?) godkände färgen... som sagt verkar ju närmare originalet det som säljs idag....
Amazon -66 overdrive
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by Hasse63 »

Skulle tro att den analyserade färgen är inte lackad på fälgarna de säljer, utan det har fabriken gjort som gjorde dom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by Zappafan »

Ett tag funderade jag på att pulverlacka med nån gråaktig kulör på nån pulverlackfirma (en sådan färg dom använde till annan tillverkning = billigt ) & sen få tag i rätt färg & dra över ett varv efteråt men det kanske blir för mycket, tänkte pulverlacken tål ju duktigt med stryk...
Amazon -66 overdrive
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by Blomquist »

I pv-klubbens tidning var det en artikel för ett tag sedan som postulerade att Renault färgkod 602 skall ligga bra till
i förhållande till originalet.
210 -64, 223 -68
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by kombikummu »

Renault 602 har jag på mina fälgar. Riktigt snyggt, men om det är orginal-likt låter jag vara osagt.
Valde den färgen genom att jämföra en fälg jag gillade färgen på med en färgkarta (sikkens) detta var typ 2004.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Rätt kulör till 5,5 tums fälgar...

Post by amazon guy »

BMW:s Polaris silver (den gamla varianten) är det annars bred konsensus om i Alfa kretsar passar 50 och 60tals Alfafälgar och som också ser väldigt naturlig ut, inga skumma nyanser. Har använt den själv på mina 60tals Alfor och bättre kunde det nog inte bli.

Dennis
Post Reply