Med eller utan innerslang i däcken på tidiga bilar?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Med eller utan innerslang i däcken på tidiga bilar?

Post by Per L »

Kör ni med eller utan innerslang i hjulen på era tidiga bilar?

Fälgarna på min P1800 från 1963 är säkert gjorda för däck med innerslang och saknar också de humpar som moderna fälgar har och som skall hålla kvar däcket mot fälgsidan vid en punktering.
När jag köper nya däck gissar jag att det med stor sannolikhet blir tubeless-däck dvs däck avsedda att användas utan innerslang.

Jag hittar väldigt lite skrivet på nätet om detta men det som skrivs handlar ofta om:
- det fungerar i allmänhet bra med slanglösa däck utan innerslang även på fälgar som saknar humpar och som är gjorda för innerslang
- det fungerar också "bra" med slang i slanglösa däck men dessa är "vassare" på insidan jämfört med däck avsedd för slang och kan skava hål på en innerslang efter ett tag

Anm: Min 63a har fälgar lackerad i bilens kulör och dessa saknar humpar. Jag har också en uppsättning senare fälgar som är lackerade i silver som har humpar och dessa är gissningsvis gjorda för slanglösa däck utan innerslang
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Med eller utan innerslang i däcken på tidiga bilar?

Post by Lars Bd »

Sannolikt är dessa "humpar" endast en vidareutveckling av den tidigare släta slanglösa fälgen (som dina). Slangar används endast om fälgbanan är nitad till tallriken eller fälg/däck av annan anledning inte är/kan antas vara gastät.
Instruktionsboken för Amazon årsmodell 1958 anger att slanglösa däck är monterade vilket borde betyda att alla senare Volvo personbilar också har slanglösa däck som standard.

Tillägg 2021-03-23
Verkstadshandboken änger att slang är monterad på vissa däckdimensioner medan andra är slanglösa, det är därmed sannolik inte fälgen som är begränsande utan däcket.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: Med eller utan innerslang i däcken på tidiga bilar?

Post by Per L »

Tack Lars då är det ju klart att det inte är några problem att köra slanglöst på fälgar utan humpar. 1958 hade vad jag vet VOLVO inga fälgar med humpar.
I min instruktionsbok (till en P1800S dvs -63 eller senare) står det dock "Bältdäck med slang" som enda alternativ vid Däcktyp
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Med eller utan innerslang i däcken på tidiga bilar?

Post by QV »

Någon stans i bakhuvudet så har jag för mig att det inte är samma reservdelsnummer till fälg för P120 och P1800 fast de ser lika ut och passar. Men det var många år sedan jag kollade upp detta. Så det kan vara en minnesspöke....

Dock så skulle jag inte vara nervös för att montera slanglöst på fälgen som första val.
I de fall jag har monterat slang efteråt så har jag inte haft några praktiska problem med detta.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Med eller utan innerslang i däcken på tidiga bilar?

Post by Blomquist »

Det där med reservdelsnummer och fälgar som ser ut att vara likadana fick jag en förklaring
på för några år sedan; att de väger olika. Det skall alltså vara så att de har olika godstjocklek.
Han som sade det uppfattar jag som rätt så trovärdig.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Med eller utan innerslang i däcken på tidiga bilar?

Post by QV »

Det har jag också hört men ej dubbelkollat.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply