moment på lager??

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
_Walle_
Posts: 2
Joined: Tue Jun 13, 2006 7:52 pm

moment på lager??

Post by _Walle_ »

Hejsan !

jag har micklat bort hjullagren i fram å bytt dom. Undrar om nån vet hur dom ska dras åt sen!? med rätt moment å vinkeldragning om d nu ska vara sånt jag har inte en aning? nån som e sugen på å hjälpa mig???

tack på förhand
/Mattias
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ladda hem lämplig bok http://volvo1800pictures.com/document_main.htm
Hjullagren ska dras samtidigt som hjulet roteras till 6-7kpm sedan lossas muttern ett antal sexkanter och låses med saxpinnen.
Jag kommer inte ihåg hur mycket den ska lossas men det står i den hemladdningsbara boken som du ska läsa först.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Amazonen har \"riktiga\" hjullager så det är inte så jättenoga, du kan dra åt muttern tills det snurrar trögt, lossa sedan muttern tills det snurrar lätt utan att glappa (brukar vara ett par hack på muttern som sas ovan) så brukar det duga fint, efterkontrollera gärna någon vecka senare för säkerhets skull (kolla så det fortfarande inte glappar något alltså).

Men givetvis är det inte helt fel att följa instruktionerna :lol:
_Walle_
Posts: 2
Joined: Tue Jun 13, 2006 7:52 pm

Post by _Walle_ »

okej! tack för båda svaren! ska ner te bettan nu precis! =)

simma lungt!
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Fick ett tips för många år sen av en gammal mycket duktig bilmekare som jag jobbade hos ang. hjullager..

Följ rekommenderade åtdragningsmoment men tänk efter om bilen kommer rulla mycket små sträckor eller långa turer.. Är det små turer så kan du dra åt muttern lite extra, annars tvärtom.. pga värme som blir i lagret vid långturer så behövs lite extra spel i lagret för riktigt lång livslängd..
Det var så han sa o det har jag följt och aldrig bytt hjullager mer än en gång på en samma hjul..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Jag brukar justera genom att dra åt muttern samtidigt som jag snurrar på hjulet, då det slutar att glappa så lossar jag muttern tills jag känner att brickan under muttern går att föra i sidled utan våld. I det läget låser jag muttern med saxsprinten.
AVG
Post Reply