Glapp i ratten

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Glapp i ratten

Post by Gunnar »

Jag har en gammal Amazon som gått en 70'000 mil. På den senaste tiden har ratten börjat glappa. Alla kulbultar och styrleder är helt OK, pitmanarmen nybytt, och det verkar som om glappet sitter nära ratten. Den glappar också bara i vertikalalled, inte i sidled. Jag har sett på en sprängskiss att det verkar sitta en bussning i röret till styrstången. Kanske dags att byta ut den. Nån som haft samma problem?
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

på översidan snäckan finns en mutter med en spårskruv i mitten, den går att mossa och då kan man skruva ner spårskruven lite så glappet minskar. lite ska det ju vara :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Glapp i ratten

Post by Gunnar »

Tack för tipset; ska testa till helgen!
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Är det mest glapp då hjulen står raka eller när de är vridna åt något håll? Eller är det lika glapp över hela registret om man så säger?

Om det t.ex bara är glapp i mitten, där det slits mest, och du spänner där så blir det inte bra när du svänger. Då du kompenserar det slitna i mitten så blir det spänningar i rattens ändlägen om du förstår och på så sätt kan du förstöra snäckan.

Men det är ju som sagt om du spänner där den är mest sliten.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om ratten glappar radiellt upp/ner hö/vä så är rattens lagring glapp som du var inne på från början.
Glappar ratten så att det är dödgång dvs du kan vrida ratten lite utan att det händer något ska du justera styrsnäckan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Glapp i ratten

Post by Gunnar »

Lars Bd,

när jag läst alla svar en gång till, inser jag att glappet sitter i bussningen nära ratten. Hur byter man den?
Post Reply