Jag blir vansinnig!!!!

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Jag blir vansinnig!!!!

Post by roberth »

Gick ner i garaget i eftermiddags o skulle sätta på vinterdäcken på pärlan.
Till saken hör att jag köpte min Amazon sport-65:a nu i höst. Säljaren skickade med fyra extra fälgar som givetvis skulle passa till amman...

Har stått i mitt garage några kvällar och handslipat (sådär kul...) och grundat och lackat (köpt färg för 600 spänn!!!) dessa fälgar så dom blev riktigt fina. Köpt nya vinterdäck o fått dom påslagna o balanserade.

Men nu när jag då ska sätta dit dom så passar dom för satan inte!!!!

Visst, lite klantigt att inte kolla innan, men man litar ju på folk... Bittert...
Börjar vara hög tid med vinterdäck så min fråga är:

Vad är det för fälgar som jag fått med??? Ser ju precis likadana ut som dom som sitter på bilen förutom då den lilla detaljen att bultmönstret inte stämmer...
HAr jag fått fälgar till volvo 140-serien???

På fälgarna som sitter på bilen står det 670451 o även Volvo import. På fälgarna som inte passar står det 677100...
Vi pratar om \"åttahålsfälgar\"...

Antar att det bara är att försöka fixa nya fälgar...
Vad kostar fyra bättre begagnade fälgar till en Amazon???

Eller är det här ett sätt från högre makter att få mej o inse att bilen är aldeles för fin för att köras på vintern??? Men var det inte -35 även på 60-talet???

Hoppas det finns någon vettig som kan reda ut begreppen om olika fälgar....

/// Roberth
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Jag blir vansinnig!!!!

Post by QV »

roberth wrote:Vad är det för fälgar som jag fått med??? Ser ju precis likadana ut som dom som sitter på bilen förutom då den lilla detaljen att bultmönstret inte stämmer...
HAr jag fått fälgar till volvo 140-serien???
Skall man få på en 140 fälg på Amzingen så måste man fila nån mm i var hål så utan att ha kollat artnummret så låter det som en 140 fälg

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Snabba svar som alltid!!!
Kan det vara så att du \"QV\" räddar min helg genom att påstå att det bara är att fila ut bultcirkeln lite... För det är ju faktiskt inte mycket som fattas för att fälgarna ska gå dit...
Men är det inte lite vanskligt??? Är det inte stor risk att centreringen inte blir bra med vibrerande bil som följd???...
Ideer???
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Tror inte man får göra den här operationen lagligt. Jag skulle ha sålt dom du har och köppt ett par hyggliga. Dom är ju inte så dyra.

MvH
Micke
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Visst har du säkert rätt \"Micke i ed\"... Men om \"operationen\" vore möjlig så är jag helt klart intresserad!!!
Någon som provat???
Var är \"Lars Bd\" o \"Hasse 63\" ??? Ni har ju svarat på alla andra märkliga frågor jag ställt...
Eller är det så att ni har ett liv utanför \"Amazonsfären\"... Blir avundsjuk i så fall...
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Inte micke i ed! micke_ed skall det vara :D . Själv är jag från stockholm!

Jag tror att det finns risk att inte biltarna nyper som dom ska. Hålena som bultarna sticks in i är ju koniska, om man filar upp hålen åt ena hållet så ligger skruven och väger på ena kanten av konan.

Detta är bara en teori, men jag är ju utbildad flymekaniker och flymotormekaniker så så jäkla långt från sanningen kan jag ju inte vara :roll:
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Ber om ursäkt \"Micke_ed... :D ska det givetvis vara...
Låter som en vettig teori du har... Trots din utbildning som flygmekanikero flygmotormekaniker... I det yrket så är väl presision(eller hur det nu stavas) överskattat... (Ironi...) :roll:

Får väl försöka kränga fälgarna till någon 142:fetichist (hur nu DET stavas...) o hitta nya fälgar o fixa till... Bittert men kanske sant...
Tacksam för svaren i alla fall...

Tja i Stockholm så är det väl sensommar fortfarande men här uppe i Skellefteå (förort norr om Stockholm) så börjar minusgraderna göra sej bittert påminda...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Mb fäljar \"passar\" ju säger en del, och efter lite filande så passar även en 140 fälg som har 5/108 och amazon 5x114,3.

Ne jag vill inte påstå att en 140 fälg passar så det är bäst att sälja dom dyrt, kanske på 140 klubben och köpa fälgar som verkligen passar :wink:

EDIT: \"Tja i Stockholm så är det väl sensommar fortfarande men här uppe i Skellefteå (förort norr om Stockholm) så börjar minusgraderna göra sej bittert påminda...\"

Här i Ådalen så är det det snart dax för isskrapan och lovikavantarna också :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Hasse!!! Skönt att höra av dej!!! :lol: Men svaret blir jag inte riktigt klok på...
Alltså... Är det möjligt att fila upp fälgarna så dom passar utan att få mystiska vibrationer... Eller är det helt förkastligt... :oops:

Det är ju så att jag är helt enkelt väldigt lat o lockas av ide'n att tilbringa några timmar i garaget o fila nogsamt i stället för att fixa nya fälgar, slipa, lacka och slå om däcken... Ja, döm mej om ni vill...

Borde egentligen inte avslöja att jag har tillgång till däckmaskin o balanseringsmaskin... Men är inte alla lata av naturen...
Jag menar... Går det få ett vettigt \"resultat\" med att fila fälgarna...

Sen så måste jag tillägga att jag är så in i hel..... imponerad av den här hemsidan!!!
Har en Miata som \"sommarbil\" o på det forumet så är det väldigt knöligt att rumstera...
Har insett att det är dax o bli medlem i Amazonklubben!!!
volvo_144
Posts: 45
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:48 pm

Post by volvo_144 »

Har fila upp 2 fälgar förra somamren och säjer ALDRIG MER dom käka upp bultarna typ:S sen till sist tappa jag ena däcket och dom satt garanterat hårt fast.iofs en a-traktor men farligare på vanlig bil pga att man kör nästan aldrig över 50 me a-traktorer
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:30 pm, edited 1 time in total.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

roberth wrote:Trots din utbildning som flygmekanikero flygmotormekaniker... I det yrket så är väl presision(eller hur det nu stavas) överskattat... (Ironi...) :roll:
Jo jusst det, yxa och slägga är dom två viktigaste verktygena i den branchen :D

En adapterplatta för att göra om hålbilden? för att göra den så måsste man ju bygga ut så mycket, det är ju inte bara en distans som behövs i sånna fall... Nja, jag skulle ha köppt nya i alla fall!

Det är faktist rätt hyggliga temperaturer i huvudstaden. mellan 10-15+ på dagarna. Så skrapa på ni bara :D
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det finns en uppsättning nyrenoverade fäljar till amazon på tradera nu. Utropspriset är 800:-

MvH
Micke
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Hm...
Trots er dygnet runt jour på detta forum :shock: så hade jag tänkt gå o lägga mej snart...
Återkommer...

/Roberth
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:31 pm, edited 1 time in total.
Post Reply