Ta bort främrehjullager trumbroms

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Ta bort främrehjullager trumbroms

Post by saabvol »

Hej

Sakta rullar det på, renoveringen av amazonen. Har kommit till hjulspindel, främre bromstrumma och bromssköld vilken jag hade tänkt rengöra och måla. Men hur gör jag med hjullagren i trumman ska jag ta bort dessa för att rengöra och fetta in igen. Hur får man bort lagerna ur trumman utan att förstöra dem? Vill ju helst återanvända dem.

Mvh
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Lagerna brukar sällan vara problem att ta ur, men lagerbanorna som pressas fast får man naturligtvis pressa/slå ut. De är ju å andra sidan inte i vägen vid rengöring, så de kan sitta kvar. En länk för ytterligare upplysning:
http://volvo1800pictures.com/document/v ... _avd_7.pdf
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ja, lagerbanorna tas endast ur då du ska byta lagret. Annars behöver du inte göra det, kom ihåg att inte förväxla hö. och vänster hjullager då du har ut dessa för rengöring. De är nämligen innötta för respektive lagerbana.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det här med lager är rätt intressant.

Läste i ett verkstadsmeddelande om att milimeter lager måste bytas \"hela\" (alltså lager + lagerbanor) om man inte hade samma fabrikat, medans tum lager kan man byta valfri del från valfritt fabrikat.

Så ett tumlager kan ha SKF och timken delar blandade!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

SKF lagren säljs komplett medans timken lagrena säljs separat. Bana/lager.
Amaroyce -64
Post Reply