Hjulinställning

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Bobbin
Posts: 24
Joined: Mon May 07, 2007 5:53 pm

Hjulinställning

Post by Bobbin »

Håller på att ställa in min duett lite i framvagnen det är en amazon framvagn på den med skivbromsar ... hur som helst så lyckas jag inte att få det högra hjulet att bli rakt det är toe in på den sidan ... de jag undrar är vart ställer man den ? jag har bytt ut den nedre delen som sprialfjädern går in i och sitter med fyra skruv nära motorn och sen med en ganska grov axel vid hjulet som ser typ ut som ett \"A\" men den delen tog ja ifrån en duett är det samma längd på den delen som på amazonen ?? kan de vara den övre så kallade bananen som är sné ?? :?:

de kanske också kan vara intressant att veta att den är körd mkt vårdlöst av förra ägaren så den högra sidan var pajj när jag köpte den .. så det kan vara nått mer som är snett mer än det jag bytt ut ....
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Den övre \"bananen\" kan det vara krängningshämaren?
Krängningsmämaren sitter fast med två gummibussningar på balken framför /under kylaren.

För att justera \"to in\" så vrider man på det staget som går mellan styrarmen och hjälpstyrarmen.

Styrarmen är den del som rörsig i sidled när man vrider på ratten.
Styrarmen sitter fast i samma del som rattstången går ner till.

Hjälpstyrarmen sitter på andra sidan motorn på samma placering som styrarmen.

Staget emellan dessa två armar (borde heta parallelstyrstag?) vrider man på för att minska eller öka \"to in\". Den ena änden är västergängad och den andra är högergängad så kolla ordentligt innnan du släpper låsmuttrarna så att du dra dessa åt rätt håll.

När du har ställt to in så får du flytta på ratten så att den kommer rakt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bobbin
Posts: 24
Joined: Mon May 07, 2007 5:53 pm

Post by Bobbin »

Nej med bananen mena jag inte krängningshämmaren med bananen menar jag är den delen som sitter i framvagnen och stötdämparen sitter på från en liten axel som går ut på ena sidan av den, den övre delen av spiral fjädern går också in i denna del jag vet inte vad den heter egentligen :oops:

Krängningshämmaren har jag på satt på den ena sidan för jag har inte kvar den långa skruven som går ner på ena sidan för den va trasig är det ett måste på båda sidor :?:

Paralellstaget har jag testat att minska storleken på efter mycket slit för den satt som satan men har smort den nu så den går lätt ... i varje fall så måsste jag förklarat fel för om man minskar inställningen av parallelstaget så kommer ju hjulen att peka mer innåt på båda sidor om jag fattat rätt men det är inte det jag är uté efter
det är den lodräta vinkeln av hjulet som ska ställas in mer mot bilen.... däckets innre sida är det som går i marken nu på höger sidan
Bobbin
Posts: 24
Joined: Mon May 07, 2007 5:53 pm

Post by Bobbin »

kolla litte verkstadshandbok och jag tror att det jag ska ställa heter camber inte toe in eller nått sånt sorry :lol:
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Stötdämparen skall monteras inuti fjädern.

Camber och caster är ytterligare två hjulvinklar. Kommer inte ihåg vilken av dessa som du vill ändra men om du kollar på den övre bärarmens infästning på framvagnsbalken så sitter det U formade mellanlägg där.

Alltså den övre bärarmen sitter fast i två gummibussningar
Den axeln som håller dessa två gummibussningar sitter fast med två bultar i framvagnsbalken. Mellan denna axel och balken där finns det plats för U formade distanser.

Den sista justeringen är brickor mellan balken och karossen.

/Janne
Last edited by QV on Tue May 29, 2007 10:11 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Bobbin
Posts: 24
Joined: Mon May 07, 2007 5:53 pm

Post by Bobbin »

Nej då måste det vara någon annan typ av framvagn som jag har :oops: för stötdämparen ska inte gå genom fjädern som den gör om man kollar på http://www.volvoamazonpictures.se/
Vad äre jag har då ? det kanske är duett trots skivor ? stötdämparen sitter för sig själv från två pinnar som går ut en från den så kallade bananen och en från en pinne längre ned
Bananen heter övre länkarm kom ja på
Tack för snabba svar :D
Bobbin
Posts: 24
Joined: Mon May 07, 2007 5:53 pm

Post by Bobbin »

Hallå ... nu har jag fixa det :) där den övre stora bulten går in går det att justera denna vinkeln öppenbarligen om man vrider på den för hålet igenom den sitter på ett sånt sätt att det skiljer sig litte om man vrider på den
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Då har du en vanlig Duettframvagn med Amazonskivor.
AVG
Post Reply