trögstyrd

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
hansand
Posts: 5
Joined: Sun Mar 04, 2007 6:03 pm

trögstyrd

Post by hansand »

Hej Mina vänner nån som känner igen problemet.
Min 66a är trög att lägga över i styrningen och så går den inte tillbaka riktigt i ratten till rakt fram, det är inga leder eller snäckan som är dålig.


Nån som vet vilken vinkel/vinklar jag skall ställa?

Toe in har jag ställt, det var det jag trodde att det var men det hjälpte inte.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det låter som ett \"to in\" problem.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Hur har du uteslutit alla leder?

Har precis samma problem med både 164:an o en 145:a, där är det då kulbultarna som gått torra och gör att det blir tungstyrt samt att den inte går tillbaka till raktframläge.

Vinkelmässigt är det väl Caster som gör att hjulen går tillbaka, jämför med en motorcykel med starkt lutande framgaffel jämfört med näsdtan ingen lutniung alls, den med liten lutning går inte tillbaka själv lika lätt medans den med stark lutning går tillbaka på en gång.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hjälpstyrarmen kan också gå tungt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
hansand
Posts: 5
Joined: Sun Mar 04, 2007 6:03 pm

Post by hansand »

Läst i verkstadshandboken och era inlägg.
har jag fattat rätt då, Om jag lutar spindlarna bakåt så skall den bli mer lättstyrd och gå tillbaka till rakt framläge, om detta nu är felet på min bil.
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

hansand wrote:Läst i verkstadshandboken och era inlägg.
har jag fattat rätt då, Om jag lutar spindlarna bakåt så skall den bli mer lättstyrd och gå tillbaka till rakt framläge, om detta nu är felet på min bil.
ja, du har fårstått rätt. om det inte finns något annat fel så borde den bli mer lättstyrd och sträva mer rakt fram då du kör.
Amazon -65 TIC
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Läst i verkstadshandboken och era inlägg.
har jag fattat rätt då, Om jag lutar spindlarna bakåt så skall den bli mer lättstyrd och gå tillbaka till rakt framläge, om detta nu är felet på min bil.
Ja och nej, att spindeln lutar bakåt är för att göra bilen mera lättstyrd, så långt är allt gott och väl, men att hjulen strävar efter att peka frammåt har inget med spindelns lutning bakåt i sig att göra utan det beror på positivt förspång, dvs, spindelns rotationsaxel skall träffa marken framför hjulets rotationsaxel, öhh, det blev rörigt, rent praktiskt kan man göra det genom att sätta spindelns rotationsaxel vertikal och framför hjulets rotationsaxel, precis om hjulen på en kundvagn på maxi (eller annan valfri butik), men oftast så görs detta givetvis genom att spindelns axel lutas bakåt eftersom det gör bilen mera lättstyrd.

Dvs, spindeln behöver inte lutas bakåt för att hjulen ska sträva efter att peka frammåt men normalt så löser man det rent praktiskt på det viset.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

[quote="Micke_932"] precis om hjulen på en kundvagn på maxi (eller annan valfri butik), quote]

Sist jag var på Biltema så körde gumman en kundvagn sig gick på tvären, så det gäller inte dom då :?:






:lol: :lol: :lol: :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply