Går dessa att renovera?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Går dessa att renovera?

Post by fredand44 »

Hej!

Jag undrar om dessa gummipiggar går att renovera dvs montera i sär. De sitter på länkarmarna fram
vid fjädringen.

Innan jag prövar att bända isär dem själv tänkte jag att det är bäst att lyssna med proffs.

Frågan är om det går att bara lossa på muttern eller om man kan ta loss gummipiggen och komma åt
skruvskallen.

Eller måste man köpa nya!

På länken nedan har ni en bild.
http://medlem.spray.se/fredand45/amazon/piggar.jpg
Mvh
Fredrik Andersson
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Genomslagsgummin

Post by Blomquist »

I dessa gummin sitter en bult fastgjuten så visst kan man ta loss dem genom att lossa muttern, räkna med att dom går av bara. Jag blästrade utan att ta bort dem och blev riktigt nöjd, fast det är klart bäst blir det väl om man tar bort dem. Kanske att du skulle pröva med att spräcka muttern med en spräckare för att sedan återmontera med en ny mutter. Klart billigare än att tjacka ny enhet.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Rengör ordentligt, lägg på rikligt med rostlösare och låt det verka ett bra tag. Lägg på mer om det behövs. Sedan provar du med rätt nyckel (9/16\" el. 1/2\" kommer ej ihåg) och lossar försiktigt. Har du tur får du upp dem och kan lägga gummit i oljebad (ATF olja/Paraffin eller liknande). Annars får du väl spräcka muttern och sätta dit en ny 5/16\" UNC mutter. =)

EDIT: Missade bilden. Ser ju rätt fint ut. Med liter tur släpper det kanske om 5-56:n får verka.
Post Reply