ang spindeln?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

ang spindeln?

Post by Autoholic »

bytte fjädrar på min amazon i helgen och råkade av någon underlig anledning skruva fasst spindeln på ovansidan istället för undersidan. detta verkade leda till att bilen blev lägre, stämmer detta blir bilen lägre?
Grafitgrå 2dr amazon -66
-vinröd inredning
-b18 :(
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Du bytte ju fjädrar. (?)
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det borde inte leda till att bilen blir lägre. Fjädern vilar ju i framvagnsbalken och nedre länkarmen. Övre länkarmen påverkar inte fjäderns komprimering och borde heller inte påverka höjden på framvagnen.

Det som däremot ändras är ju framvagnsgeometrin (vinklarna) vilket kan ge konstiga vägegenskaper.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag förutsätter att det är nedre spindelled som avses.
Naturligtvis blir bilen lägre ju längre upp ifrån nedre bärarmen hjulcentrum hamnar.
Tänk extremfallet med 2 dm distans mellan bärarm och spindeled då ligger karossen på marken.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu är jag ute och cyklar Lars. Visst är det nedre spindelledsfästet som har hamnat ovanpå nedre länkarmen istället för under som det skall vara monterat. Och det leder naturligtvis till fel höjd på framvagnen.

Det skall nog mycket till för att man skall lyckas montera över spindelledsfästet på fel sida om länkarmen. ;-)
Post Reply