Krokig länkarmsaxel

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
antela
Posts: 21
Joined: Fri Mar 28, 2008 11:06 pm

Krokig länkarmsaxel

Post by antela »

Hej! Tog bort länkarmarna för att byta bussningar då jag märkte att den undre länkarmsaxeln var krokig jag kan inte se att länkarmen är krokig. Kan det räcka med att bara byta axeln eller är det bäst att byta länkarmen också? Det borde väl vara en orsak att bilen drar åt höger?

Mvh
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by D59471 »

Jag hade bytt både länkarm och axel.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by QV »

Det beror på hur mycket pengar du har......

Om en bil dar snett så kan en bidragande orsak vara att bulten är sned. Att byta bulten eller bult och länkarm tar då bort det grova felet. Man lär ändok behöva lämna in bilen på en framvagnsjustering för 1000:- (det får jag betala iallafall).

Om du bara byter bulten så kan det räcka men om det inte gör det så åker du på två kostnader för inställning av framvagn. :evil:

jag skulle kunna tänka mig att bara byta bulten ifall jag var nöjd med länkarm (bärarm)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by D59471 »

550 SEK har jag för mig att jag betalade sist för en framvagnsinställning här i Stockholm. Men det är några år sen. En tusing lät blodigt men det kanske det kostar idag.

Det lär behövas i vilket fall, oavsett om man bara byter axeln eller hela länkarmen.
Men om det är svårt att få i den nya axeln hade jag nog bytt länkarm. Svårt att rikta en sådan?
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by Shift »

Jag ringde runt och kollade på lite olika verkstäder i Uppsala, och de skulle ha mellan 900 och 1200.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by Blomquist »

Se till at verkstaden gör en komplett mätning, dvs alla hjul. En del gör inställningen på framhjulen enbart.
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by QV »

komplett mätning behöver man nog inte göra varje gång.
Jag gjorde en efter min montering av detaljerna på karossen. Eftersom allt vart bortmonterat innan blästring så vile jag kolla bakaxelen läge i bilen. Men jag skulle inte begära det igen efter en sänkning av framvagnen (som skall ske vilket år som helst......)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by Blomquist »

Sänkning av framvagnen? Skall du custa bilen?
210 -64, 223 -68
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by QV »

oppps nu var man lite ovarsam med orden.

I dagsläget ser bilen ut som om den "trippar på tå". Att den är lite hög bak gör mig inget eftersom jag nästan alltid har last i bilen.
Fram så går underkant på sparklådan "igenom navet på framhjulet" jag skulle kunna tänka mig att ovankant på sparklådan skall vara i höjd med navet.

Detta är inte vad de på custom skulle kalla för sänkning så jag är nog inte välkommen där :D

/Janne

Bekymmret är helt klart ett "I-lands problem" så det är inte prioriterat men om någon vet att nya fjädrar från XXX ger denna höjd på bilens framkant så får de gärna meddela mig.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by D59471 »

Jag har samma problem på min bil. Med nya fjädrar runt om från Lesjöfors och nya stötdämpare, bussningar, stag osv.
Det finns nog någon gammal tråd här på forumet om det.

Har pratat med Veteranprodukter, och även teknikerna på Lesjöfors. Ingen har kunnat ge några vettiga råd.
Mer än att man kan "sänka" bakfjädrarna genom värmning i ung i X grader celsius under viss tid och sedan komprimera fjädern. Men det är inte det jag vill.

Om du kommer på en bra lösning är du välkommen att dela med dig QV. Mellanlägg fram ovan fjädrarna räcker nog inte?

Vad har du för stötdämpare monterade? Jag har NOS Volvo bak och nyare "original" fram. Skulle kunna ha viss inverkan, men jag har för mig att problemet är det samma även med dämparna bortmonterade.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by QV »

stötdämpare? vet inte kan vara gas fram olja bak..... (gas)stötdämparen påverkar marginelt, olja inget.

nåväll det är inte prioriterat så med lite tur så hinner fjädern "säcka ihop" så att "problemet" löser sig självt. :)

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
antela
Posts: 21
Joined: Fri Mar 28, 2008 11:06 pm

Re: Krokig länkarmsaxel

Post by antela »

Tack för svaren! Jag satte tillbaka allt så länge och den drog betydligt mindre med de nya bussningarna. Jag har hittat en bil som jag ska ta länkarm och axel ifrån så det kommer ordna sig sen blir det hjulinställning som jag kan fixa helt gratis. :)
Post Reply