Hjulfundering KPZ

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Hjulfundering KPZ

Post by olman »

Hittade några 4.5 tums fälgar i gömmorna märkta KPZ var dom till någon speciell modell. Eller var KPZ bara en i mängden av leverantörer till volvo på den tiden..
22134 VF
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Amapola »

Ja, till kombin. KPZ (kallas ibland för kronprins) var leverantör till många tillverkare och eftermarknadsfälgar hade man till de flesta märken. Volvo hade åtminstone en leverantör till som jag naturligtvis inte kommer på namnet på just nu.
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: Hjulfundering KPZ

Post by 94482 »

har också 5st 4,5 fälgar(2st kpz 2st volvo inporten och en annan), orginal 4 fälgar satt det väl 165-80-15 men vad satt det på combin? jag tänkte om det går att kränga på 185-55-15 eller 175-65-15 om inte isåfall varför, jag vill ha lite lägre profil(mindre svampig) och det ser ju fränt ut med breda däck
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulfundering KPZ

Post by QV »

någonstans så la jag in en länk om vilken däcksbredd man "bör" ha på en vis fälgbredd.

165 är lite brett på en 4 tums fälg om jag kommer ihåg rätt. Mitt minne säger 185 på 5 tum. Så det är min plan att bredda gammla 4 tumsfälgar till 5 tum.

Har också några 4,5 tumsfälgar liggande (gammla modelen) men har inte kollat vilken tillverkare det är.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Cornelia »

Titta på denna länken under bildäck, tekniska data:
http://www.dackstallet.com/
Här ser man vad som kan användas och vad som rekommenderas till fälgbredd utifrån däcksbredd, profil och fälgstorlek.
Kanske något klarnar....
/tina
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Dukten JR »

QV wrote: Så det är min plan att bredda gammla 4 tumsfälgar till 5 tum.

/Janne
Istället för att bredda kan man byta hela fälgbanan. Jag har gjort 8 st. med gamla Volvo-centrumet och SAAB 9000-banor. De blir då 15x6", men det finns säkert 5" fälgbanor med liknande innermått om man letar lite på skroten.
Image

Image

Har även gjort några nyare hålfälgar på detta sätt, ett billigt alternativ till KPZ.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Hjulfundering KPZ

Post by sn@kesh!t »

Jag har funderingar på att använda 940 plåtfälgar och ta ur centrumet och sen svetsa dit amazonens centrum. Vet inte om det är samma storlek på dem dock
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulfundering KPZ

Post by QV »

@dukten

Att bredda till 6' med hjälp av SAAB fälgar är ju "ett beprövat knep" och defenitivt bättre än att köpa 5,5' KPZ för dyra pengar (inget av dessa är ju original fast KPZ är ju mer i tiden) Har dock ingen önskan att monterar 205 på bilen för det är fel bil och fel motor i bilen för 205. Att jag funderar på att brdda är ju mera en fråga om att kunna få tag i reservhjul lätt om olyckan skulle vara framme. 185 15 är lättare att uppbringa på en timme jämfört med 165 15. Mitt första allternativ blir väll 5' reservhjul med 165 däck. Då kan man ju få två trasiga däck på en långsemester och ändock lösa det "utan bekymmer". Vi får se vad framtiden har att erbjuda i detta ämne.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
94482
Posts: 32
Joined: Wed Jan 13, 2010 2:43 pm
Location: sala
Contact:

Re: Hjulfundering KPZ

Post by 94482 »

en fundering, jag har bara svacka på 2 utav mina 4st 4,5", den svacka i fälgen som jag pratar om är den man fester snobbringar fälgsidor/navkapslar, det var lite trist
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Hjulfundering KPZ

Post by hakano »

Det är inte det som kallas för säkerhetskant för att däcket inte skall åka in mot fälgens centrum vid punktering i fart?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Blomquist »

94482 wrote:en fundering, jag har bara svacka på 2 utav mina 4st 4,5", den svacka i fälgen som jag pratar om är den man fester snobbringar fälgsidor/navkapslar, det var lite trist
Hålfälgar finns med eller utan den upphöjning som jag tror att du menar med svacka, är det dem du syftar på?
Har aldrig sett tallriksfälg med förhöjning.
Jag har också båda typer (hålfälg) och gissar att det är förstärkning det handlar om, inte blingfunktion.
210 -64, 223 -68
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Hjulfundering KPZ

Post by D Brown »

En amazonåkande kollega sa för länge sedan att Bilprovningen förr ofta (humörberoende?) gav anmärkning om man försökte besikta vanlig amazon med 5½-tummare, det var bara kombin man var säker på att få igenom med sådana hjul.
Så i vintras när jag köpte min kombi så sade säljaren:
"-Och så sitter det ju 4½-tums fäljar på!"
Den lilla skillnaden hade jag aldrig reagerat på tidigare, men det var alltså den halvtummen från början som gjorde skillnad vid besiktning med 5½-tummare.

(fretchi, nisseinorr och kojwen kanske minns att jag funderade över denna skillnad vid dalahästen i somras)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulfundering KPZ

Post by QV »

jo combi vart levererade med 4,5" fälgar från fabrik. De har ju en annan däcksdimention.

5,5" vart "förbjudna" från VOLVO och vad jag kommer ihåg så var det ingen skillnad på kombi eller sedan men det är ju inte omöjligt att bilprovningen hade egna ideer. Det har ju hänt förut....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Rolf »

Blomquist wrote:
94482 wrote:en fundering, jag har bara svacka på 2 utav mina 4st 4,5", den svacka i fälgen som jag pratar om är den man fester snobbringar fälgsidor/navkapslar, det var lite trist
Hålfälgar finns med eller utan den upphöjning som jag tror att du menar med svacka, är det dem du syftar på?
Har aldrig sett tallriksfälg med förhöjning.
Jag har också båda typer (hålfälg) och gissar att det är förstärkning det handlar om, inte blingfunktion.
Jag tror att förhöjningen eller svacka (svacka utvändigt) kom på dom senare vagnarna eftersom det är en säkerhetskant. Den förhindrar däcket att glida in i centrum om det blir punka. Har sett dom även här i USA och sista året för Amazon här var ju 1968.

Samma på USA bilar med plåtfälgar, kanten dök upp i slutet på sextiotalet.
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Gunnar S »

Om jag får slänga in en liten brasklapp, så här mitt på Juldagen...

De eftermarknadsfälgar (5,5tum) som fanns till både Amazon/PV/P1800 & 140 levererades från KPZ och Lemmertz. Vanligen förknippar man Lemmertz med sportfälgar till luftkylda VW:s, men den tyska felgenspezialisten Lemmertz pressade fram femåenhalvor till bl a. Volvo också. Detta med breda fälgar sågs på den den här tiden med oblida ögon av Volvo, och andra biltillverkare. Det pratades om felaktig belastning på hjullager, osäker rundhet osv. Saker som i förlängningen skulle innebära att inga garantier kunde ges på hållfastheten. En sorts motsvarighet till våra dagars "Helbilsgodkännande". Länge var det ju också svårt att besikta en bil med 5,5tums fälgar. Idag får man bara berömmande kommentarer från bilprovaren...
-"Å äkta Bonnhalvor har du också... Härligt!!"

Det som skiljer Lemmertz från KPZ är, förutom företagsmärkning vid navhålet, just den pressade "svackan" mitt i fälgbanan. KPZ har ingen svacka, men det har Lemmertz. Jag föreställer mig att KPZ levererade långt fler eftermarknadsfälgar till Volvo's olika modeller. Av den anledningen är Lemmertz mer svårfunna och möjligen kan detta också påverka prisbilden. Huruvida pressningen utgör säkerhetskant eller inte, vet jag inget om. Jag gissar att säkerhetskanten är osynlig från utsidan... eller?

Men i övrigt alltså: "Svacka" i fälgbanan = Lemmertz (så sällsynt att jag inte hittat nån bild)
Slät fälgbana = KPZ (se nedan)
Image

God Hjul och God Fortsättning...
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Post Reply