Page 1 of 2

Hjulfundering KPZ

Posted: Fri Aug 28, 2009 8:52 am
by olman
Hittade några 4.5 tums fälgar i gömmorna märkta KPZ var dom till någon speciell modell. Eller var KPZ bara en i mängden av leverantörer till volvo på den tiden..

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Fri Aug 28, 2009 9:13 am
by Amapola
Ja, till kombin. KPZ (kallas ibland för kronprins) var leverantör till många tillverkare och eftermarknadsfälgar hade man till de flesta märken. Volvo hade åtminstone en leverantör till som jag naturligtvis inte kommer på namnet på just nu.

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Sat Apr 10, 2010 10:10 pm
by 94482
har också 5st 4,5 fälgar(2st kpz 2st volvo inporten och en annan), orginal 4 fälgar satt det väl 165-80-15 men vad satt det på combin? jag tänkte om det går att kränga på 185-55-15 eller 175-65-15 om inte isåfall varför, jag vill ha lite lägre profil(mindre svampig) och det ser ju fränt ut med breda däck

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Sun Apr 11, 2010 10:51 am
by QV
någonstans så la jag in en länk om vilken däcksbredd man "bör" ha på en vis fälgbredd.

165 är lite brett på en 4 tums fälg om jag kommer ihåg rätt. Mitt minne säger 185 på 5 tum. Så det är min plan att bredda gammla 4 tumsfälgar till 5 tum.

Har också några 4,5 tumsfälgar liggande (gammla modelen) men har inte kollat vilken tillverkare det är.

/Janne

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Sun Apr 11, 2010 6:34 pm
by Cornelia
Titta på denna länken under bildäck, tekniska data:
http://www.dackstallet.com/
Här ser man vad som kan användas och vad som rekommenderas till fälgbredd utifrån däcksbredd, profil och fälgstorlek.
Kanske något klarnar....

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Sun Apr 11, 2010 8:47 pm
by Dukten JR
QV wrote: Så det är min plan att bredda gammla 4 tumsfälgar till 5 tum.

/Janne
Istället för att bredda kan man byta hela fälgbanan. Jag har gjort 8 st. med gamla Volvo-centrumet och SAAB 9000-banor. De blir då 15x6", men det finns säkert 5" fälgbanor med liknande innermått om man letar lite på skroten.
Image

Image

Har även gjort några nyare hålfälgar på detta sätt, ett billigt alternativ till KPZ.

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Mon Apr 12, 2010 9:04 am
by sn@kesh!t
Jag har funderingar på att använda 940 plåtfälgar och ta ur centrumet och sen svetsa dit amazonens centrum. Vet inte om det är samma storlek på dem dock

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Mon Apr 12, 2010 6:46 pm
by QV
@dukten

Att bredda till 6' med hjälp av SAAB fälgar är ju "ett beprövat knep" och defenitivt bättre än att köpa 5,5' KPZ för dyra pengar (inget av dessa är ju original fast KPZ är ju mer i tiden) Har dock ingen önskan att monterar 205 på bilen för det är fel bil och fel motor i bilen för 205. Att jag funderar på att brdda är ju mera en fråga om att kunna få tag i reservhjul lätt om olyckan skulle vara framme. 185 15 är lättare att uppbringa på en timme jämfört med 165 15. Mitt första allternativ blir väll 5' reservhjul med 165 däck. Då kan man ju få två trasiga däck på en långsemester och ändock lösa det "utan bekymmer". Vi får se vad framtiden har att erbjuda i detta ämne.

/Janne

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Sun Apr 18, 2010 11:42 am
by 94482
en fundering, jag har bara svacka på 2 utav mina 4st 4,5", den svacka i fälgen som jag pratar om är den man fester snobbringar fälgsidor/navkapslar, det var lite trist

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Sun Apr 18, 2010 9:21 pm
by hakano
Det är inte det som kallas för säkerhetskant för att däcket inte skall åka in mot fälgens centrum vid punktering i fart?

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Sat May 08, 2010 6:28 am
by Blomquist
94482 wrote:en fundering, jag har bara svacka på 2 utav mina 4st 4,5", den svacka i fälgen som jag pratar om är den man fester snobbringar fälgsidor/navkapslar, det var lite trist
Hålfälgar finns med eller utan den upphöjning som jag tror att du menar med svacka, är det dem du syftar på?
Har aldrig sett tallriksfälg med förhöjning.
Jag har också båda typer (hålfälg) och gissar att det är förstärkning det handlar om, inte blingfunktion.

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Thu Dec 22, 2011 3:54 pm
by D Brown
En amazonåkande kollega sa för länge sedan att Bilprovningen förr ofta (humörberoende?) gav anmärkning om man försökte besikta vanlig amazon med 5½-tummare, det var bara kombin man var säker på att få igenom med sådana hjul.
Så i vintras när jag köpte min kombi så sade säljaren:
"-Och så sitter det ju 4½-tums fäljar på!"
Den lilla skillnaden hade jag aldrig reagerat på tidigare, men det var alltså den halvtummen från början som gjorde skillnad vid besiktning med 5½-tummare.

(fretchi, nisseinorr och kojwen kanske minns att jag funderade över denna skillnad vid dalahästen i somras)

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Thu Dec 22, 2011 6:53 pm
by QV
jo combi vart levererade med 4,5" fälgar från fabrik. De har ju en annan däcksdimention.

5,5" vart "förbjudna" från VOLVO och vad jag kommer ihåg så var det ingen skillnad på kombi eller sedan men det är ju inte omöjligt att bilprovningen hade egna ideer. Det har ju hänt förut....

/Janne

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Thu Dec 22, 2011 9:11 pm
by Rolf
Blomquist wrote:
94482 wrote:en fundering, jag har bara svacka på 2 utav mina 4st 4,5", den svacka i fälgen som jag pratar om är den man fester snobbringar fälgsidor/navkapslar, det var lite trist
Hålfälgar finns med eller utan den upphöjning som jag tror att du menar med svacka, är det dem du syftar på?
Har aldrig sett tallriksfälg med förhöjning.
Jag har också båda typer (hålfälg) och gissar att det är förstärkning det handlar om, inte blingfunktion.
Jag tror att förhöjningen eller svacka (svacka utvändigt) kom på dom senare vagnarna eftersom det är en säkerhetskant. Den förhindrar däcket att glida in i centrum om det blir punka. Har sett dom även här i USA och sista året för Amazon här var ju 1968.

Samma på USA bilar med plåtfälgar, kanten dök upp i slutet på sextiotalet.

Re: Hjulfundering KPZ

Posted: Sun Dec 25, 2011 12:13 pm
by Gunnar S
Om jag får slänga in en liten brasklapp, så här mitt på Juldagen...

De eftermarknadsfälgar (5,5tum) som fanns till både Amazon/PV/P1800 & 140 levererades från KPZ och Lemmertz. Vanligen förknippar man Lemmertz med sportfälgar till luftkylda VW:s, men den tyska felgenspezialisten Lemmertz pressade fram femåenhalvor till bl a. Volvo också. Detta med breda fälgar sågs på den den här tiden med oblida ögon av Volvo, och andra biltillverkare. Det pratades om felaktig belastning på hjullager, osäker rundhet osv. Saker som i förlängningen skulle innebära att inga garantier kunde ges på hållfastheten. En sorts motsvarighet till våra dagars "Helbilsgodkännande". Länge var det ju också svårt att besikta en bil med 5,5tums fälgar. Idag får man bara berömmande kommentarer från bilprovaren...
-"Å äkta Bonnhalvor har du också... Härligt!!"

Det som skiljer Lemmertz från KPZ är, förutom företagsmärkning vid navhålet, just den pressade "svackan" mitt i fälgbanan. KPZ har ingen svacka, men det har Lemmertz. Jag föreställer mig att KPZ levererade långt fler eftermarknadsfälgar till Volvo's olika modeller. Av den anledningen är Lemmertz mer svårfunna och möjligen kan detta också påverka prisbilden. Huruvida pressningen utgör säkerhetskant eller inte, vet jag inget om. Jag gissar att säkerhetskanten är osynlig från utsidan... eller?

Men i övrigt alltså: "Svacka" i fälgbanan = Lemmertz (så sällsynt att jag inte hittat nån bild)
Slät fälgbana = KPZ (se nedan)
Image

God Hjul och God Fortsättning...