Hjulfundering KPZ

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Eiler »

Det finns även Lemmertz som har slät fälgbana.
Bild kommer snart.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjulfundering KPZ

Post by QV »

upphöjningen heter humps och en engelsk beskrivning på denna finner ni här http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Gunnar S »

Mycket läsvärd länk! Tack för den!

Samtidigt undrar jag om det egentligen är "baksidan" av en sk. Hump man ser på fälgbanan på Lemmertz-fälgen.
Mig veterligt och sist jag kollade så har jag hump's på mina KPZ också, fast detta utan att de pressar igenom till framsidan.
Någon med Lemmertz 5,5:or får helt enkelt kolla upp och posta lite bilder på Humpen.
:)
Är väl inte av världsavgörande vikt detta, men lite kul ändå.
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Eiler »

Här kommer nåra bilder på Lemmertz 5,5 med slät kant.
Image
Image
Image
Image
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Cpt Tuttle »

QV wrote:jo combi vart levererade med 4,5" fälgar från fabrik. De har ju en annan däcksdimention.

5,5" vart "förbjudna" från VOLVO och vad jag kommer ihåg så var det ingen skillnad på kombi eller sedan men det är ju inte omöjligt att bilprovningen hade egna ideer. Det har ju hänt förut....

/Janne
Kombi eller sedan bör inte spela någon roll, för såvitt jag mätt mig fram till så är den extra halvtummen breddad inåt på 4,5orna...

Jag har f.ö. breddat de gamla fälgarna (utan hål) till 5 tum med hjälp av Saab 99 fälgbanor, de hade rätta måtten.
Testade först med banor från 140 DeLuxe, men de var för stora invändigt. :?
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Derek UK
Posts: 6
Joined: Mon Apr 09, 2012 11:56 pm

Re: Hjulfundering KPZ

Post by Derek UK »

The Lemmertz wheel pictured has had the rim reversed, The safety bead is normally on the outside. It may look tuff but the offset is now wrong. This will give your wheel bearings a hard time as well as making the steering feel a bit strange.
Post Reply