Styrsnäcka datering

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
Hurvabock
Posts: 6
Joined: Sun Apr 13, 2008 11:21 am

Styrsnäcka datering

Post by Hurvabock »

Hallå! Ett tag sen jag var här, men nu behöver jag svar på en lite kanske märklig fråga! Dateringen på styrsnäckan, kan den med någurlunda säkerhet stämma med bilens "riktiga" ålder? Jag håller på m renovering av min kombi, men det har legat nere över vår o sommar pga av jobb o byggnadsprojekt. O så gjorde jag "misstaget" att rulla in min andra kaross, en coupe från 58-59? Därav frågan... "Problemet" m den här coupen e att den e i så j---- bra skick att det e svårt att inte vilja börja på den oxå :-)! Köpt en vagga o vill börja på underredet o få karossen blästrad. SEN fortsätter jag m kombin! Tacksam för svar!!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Styrsnäcka datering

Post by D59471 »

Den bör stämma ganska bra med tillverkningsåret.
På min bil är originalsnäckan märkt 1963 och bilen är uttagen sent 1963, men är av 1964 års modell.
Hurvabock
Posts: 6
Joined: Sun Apr 13, 2008 11:21 am

Re: Styrsnäcka datering

Post by Hurvabock »

Ok, tack för det! Var väl som jag misstänkte, men känns som om den då blir äldre helt plötsligt :) ! Får rota fram papperna igen o kolla, för enligt styrsnäckan så blev den helt plötsligt en tidig 58a...
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Styrsnäcka datering

Post by Kent1 »

Hittade den här tråden och blev tvungen att kontrollera vad som satt på min bil.
Min bil som enligt chassinumret borde ha tillverkats i september eller oktober 1961, blev färdigrapporterad och typad först i januari 1962.
Styrsnäckan har följande på sin id-plåt:

Zahnradfabrik Friedrichshafen
Werk Schwäb Gmünd
Gemmer-Lenkung
Type 7318455101
Tillv.nr 59950 1 /61

Det sista tolkar jag som att styrsnäckan är tillverkad i januari 1961.
Det undre numret antar jag att bara är ett löpande nummer.
Finns det något sätt att tolka typnumret?
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Post Reply