Ny bakaxelupphängning på -66

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Ny bakaxelupphängning på -66

Post by nisseinorr »

Jag satt här om helgen ute i garaget och började gå igenom bromsarna bak på mitt "vinterprojekt"(som nu tagit måånga vintrar).. Har under åren jag projekterat med denna bil hunnit ha både en -65 amazon med gamla bakvagnen och har nu även en -67 med nya bakvagnen så jag har lärt mig att se skillnad på dessa..

Vad jag nu ser när jag pillar med bromsarna på min -66 är att den har nya bakvagnen..
Försöker söka och läsa om det kom under året 66 men jag hittar ingenting om det?

Bilen är inreggad första gången i november 1965..
Fanns det bilar redan då som fick nya bakvagnen som test eller har det helt enkelt modifierats under årens gång? Blev lite fundersam bara :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ny bakaxelupphängning på -66

Post by QV »

Under senare delen av 66 så monterades den "nya" bakvagnen på bilarna. under 66 var det dock med den gammla infästningen så om din bil är tillverkad 65 är det troligt att den blivit utbytt någon gång. Är man intresserad av diffbroms så är det mycket lättare att finna detaljer till den nya Spicer M30/DANA30 axeln istället för den äldre Spicer M27/DANA27.

Även rallyåkarna var mycket förtjusta att hänga dit denna axel på sina äldre rallybilar eftersom den håller bättre. Detta är numera stoppat så Amazoner upp till 65 får inte längre använda denna under tävling. Det är ju endast personer med bra ögonmått som ser skillnad på dessa axlar på avstånd :D 4mm i dif är inte så mycket.

/Janne

Lamelldif till Spicer M30/DANA30 är bara "dyrt" Till DANA27 är det toksvårt med detaljer

Det finns kompletta DANA27 klumpar att köpa för den nätta summan av 7500, Säljaren (vem det nu är?) finns på både marknader och Blocket har jag sett. Dock har jag inte sett lösa detaljer såsom "korset" eller dreven.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply