Hjul-inställning?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Hjul-inställning?

Post by Arkegrim »

Hejsan
Har försökt trycka på mina sommarfäljar, men nu är de så att vänster bakhjul tar i? Men inte höger ?
Image

Uploaded with ImageShack.us

Här har ni en bild på vart de tar i.
Image

Uploaded with ImageShack.us

Och den här mojängen kan jag vrida för hand? Ska de vara så ?

Och nu till frågan, nån som vet hur jag kan bära mig åt för att de inte ska ta i ? :)


Mvh Arkegrim
AmaZoN PoWeR
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hjul-inställning?

Post by Hasse63 »

Tvärstaget som går från bakaxeln och till karossen ska hålla bakaxeln centrerad, är inte bussningarna som de ska så hamnar bakaxeln fel. kan också vara andra bussningar som som är def och som då "hjälper till" att däcket tar i :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hjul-inställning?

Post by QV »

Hasse63 wrote:Tvärstaget som går från bakaxeln och till karossen ska hålla bakaxeln centrerad

Nja det kanske den skall men panhardstaget (har jag för mig är namnet på staget som sitter i samma riktning som drivaxlarna i bakaxeln) har en bieffekt att den skjuter bakaxeln åt vänster (förarsidan) när bilen lastas ner eller gungar för den delen.

Om du står bakom bilen så ser du att bakhjulen inte är i linje med framhjulen utan längre åt höger. Ju mer du lastar ner bilen destå mera blir hjulen i linje med framhjulen tills de "går förbi".

Jag förmodar att dina "sommarfälgar" inte är av standardtyp :D

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Hjul-inställning?

Post by Hasse63 »

"Hittade inte" rätt stavning på det andra ordet så det fick bli tvärstag.

Tvär eller panhardstaget är det stag jag menade. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: Hjul-inställning?

Post by Arkegrim »

Men jag tänkte om man kunde ändra "toe-in" eller vad de heter ?
Däcket tar ju med bara några milimeter. Men om man svänger så hör man att de skrapar i.


edit: Camber kanske de heter ?
AmaZoN PoWeR
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Hjul-inställning?

Post by TVR »

Man kan inte ändra vare sig toe, camber eller caster bak. Det är stel axel.
Kolla upp bussningarna! Det kan även vara så att axeln rör sig för mycket i sidled pga slitna bussningar, då främst i panhardstaget.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Arkegrim
Posts: 87
Joined: Sun Apr 03, 2011 12:50 am
Location: Söderfors/Tierp

Re: Hjul-inställning?

Post by Arkegrim »

TVR wrote:Man kan inte ändra vare sig toe, camber eller caster bak. Det är stel axel.
Kolla upp bussningarna! Det kan även vara så att axeln rör sig för mycket i sidled pga slitna bussningar, då främst i panhardstaget.
Okej, de ska kollas!
AmaZoN PoWeR
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Hjul-inställning?

Post by Torbo »

Arkegrim wrote:
TVR wrote:Man kan inte ändra vare sig toe, camber eller caster bak. Det är stel axel.
Kolla upp bussningarna! Det kan även vara så att axeln rör sig för mycket i sidled pga slitna bussningar, då främst i panhardstaget.
Okej, de ska kollas!
Det kan også være feil bøy på det, som på min PV som fikk et slag av en slem fortauskant.. Det skal være en bestemt bøy på det.
Post Reply