andra sänkfjädrar på en amazon?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by xorox_88 »

hej nu äre så att jag ska sänka amazonen, men det är så att jag vill ha en såndär överdriven säkning.. mätte idag och 14 bak å 11 fram skulle bli lagom med dom däck å fälgar jag har nu (vinter pjucksena) å då tycker jag att det e onödigt å spendera pengar på amazon sänkfjädrar som då sänker 4cm så det står mellan att våldskapa fjädrarna som sitter där eller om det finns från en annan bil som skulle passa som den även skulle bli jätte låg utav? som denna http://www.stanceworks.com/forums/showt ... hp?t=22268 den har honda civic sänkfjädrar men då är ju frågan från vilken av alla civic modeller kan dom fjädrarna vara ifrån och hur mkt sänkning kan dom ha get en civic igentligen?

risken finns att det här bara blev en förrvirrad klump av absolut nånsens men då får jag skylla på att jag har en liten släng av dyslexi :)
Last edited by xorox_88 on Wed Apr 18, 2012 10:47 pm, edited 1 time in total.
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by Devil »

Merca kompakt början på 70-talet(apmerca med stående lysena) framfjädrar kapade mitt på och uppflyttad nedre spindelled(med nya bultar) i fram och SAAB 99 eller 900 bakfjädrar i bak. Då kommer man ner en bra bit 8)
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by xorox_88 »

tål å undersökas, tackar.. du råkar inte ha nån bild på hur en sån sänkning ser ut?
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by Eleganten »

xorox_88 wrote:tål å undersökas, tackar.. du råkar inte ha nån bild på hur en sån sänkning ser ut?
Har gjort denna variant på min -68. Skulle kunna skaka fram en liten bild under veckan. Jag tog dock gamla framfjädrarna och monterade i bak.
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by xorox_88 »

awesome, längtar efter bilder
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by xorox_88 »

ingen som har nå mer å säga angånde detta? och vart är bilderna? :D
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by Eleganten »

har fotat av lite. skulle fixat i veckan men lite haft en svacka i inspirationen. kommer troligtvis dyka upp i tråden om AmaSonden!
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by Devil »

Mina bilder ligger fast i en annan dator och i en trave analoga bilder! Ska försöka hitta på någon!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by Devil »

Jag hittade faktiskt en bild som jag hade fotat av,därav lite konstiga propotioner på bilen :?
Den här var sänkt som jag skrev tidigare

Image

Kanske lite svårt att se i den här fotovinkeln, men ändå! Däcken som sitter på vid fototillfället är 185/65-15 på 5,5"tallriksfälgar(före -65 alltså).
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by xorox_88 »

tackar va fan alldeles lagomt det dära
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Eleganten
Posts: 34
Joined: Tue Apr 17, 2012 10:34 am
Location: Nordvästra C-län

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by Eleganten »

Och för er som undrar hur framvagnen ser ut när man flyttar spindelleden så kommer en bild här. Här är en Mercedes W123 framfjäder kapad på mitten även monterad. Helt enligt receptet.

Image

Bak är det Amazonens framfjädrar kapade 3/4 varv. Detta för att få bilen i våg.

Och i profil så ser det ut såhär.

Image
Stefan - Überverbrennunger @ Cremators Custom Car Club
Amazon -68 2dr top-chop, Amazon -65 4dr {såld}, Electra -59, Kapitän -64, Commodore -75, Golf Mk1 -79
Alla ingrepp är reversibla, det är ju bara en bil!
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by sunkmaster »

förlåt mig nu om jag lånar denna tråden med en liten fråga.

hur gör ni när ni besiktigar med era sänkta amazoner? jag har sänkt min men inte så värst jättemycket men just nu ligger den på genomslagsgummit som sitter precis vid spindelleden. jag fick avslag på det på besiktning och det känns inte kul att behöva byta fjädrar igen bara för den sakens skull.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by Devil »

Vad gäller framvagnen så är det inga problem om man gör enligt ovan. Som du ser på bilden monterar man fästplåten för gummit mellan bärarmen och spindelleden(därav rekomendationen om nya bultar, så att man inte skuvar av dom gamla vid kraftiga slag i framvagnen),då får man fjädringsväg och samtidigt behöver man inta kapa gummina. Om man skulle få anmärkning på bilprovningen så är det en förmiddags lugnt arbete för att återställa framvagnen till original!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by StefanM »

tricket är väl dessutom att byta till hårdare fjädrar än original, därav anledningen till att det fungerar bra med mercavarianten............Många kanske bara kapar av originalfjädern och visst den blir lägre men det finns iallafall inget som bär upp vikten bättre och den sjunker då ner mot genomslagsgummina. Vilket SBP inte gillar.............
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: andra sänkfjädrar på en amazon?

Post by Blomquist »

StefanM wrote:tricket är väl dessutom att byta till hårdare fjädrar än original, därav anledningen till att det fungerar bra med mercavarianten............Många kanske bara kapar av originalfjädern och visst den blir lägre men det finns iallafall inget som bär upp vikten bättre och den sjunker då ner mot genomslagsgummina. Vilket SBP inte gillar.............
...och i tillägg får man vägegenskaper som är livsfarliga, inte bara för en själv utan också för andra.
210 -64, 223 -68
Post Reply