Fälgar från andra bilar som är bolt-on på Amazon?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Amasladd
Posts: 14
Joined: Sun Aug 12, 2012 6:08 am

Fälgar från andra bilar som är bolt-on på Amazon?

Post by Amasladd »

Har sökt, men inte hittat, och tyckte det kanske kunde vara fiffigt att dela med sig sina erfarenheter.

Frågan är då: Vilka fälgar från andra bilar passar bolt-on på Amazon? Dvs. vilka passar utan modifieringar.
Har sett att vissa VW och vissa Toyota har samma bultmönster, men hur är det med offset (ET) och hur stora respektive hur små kan man köra med?
Har ni några erfarenheter om vilka fälgar man kan köra med så dela gärna med er.
Amazon -65 Röd
Amazon -65 Vit
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fälgar från andra bilar som är bolt-on på Amazon?

Post by A-masen »

Det finns tabeller för just detta. Däckfirmor och även husvagns- och bilsläpsfirmor bjuder på detta ibland. Även med lite förklarande text hur man mäter etc. etc. Jag har haft en länk till någon husvagnsintresseklubb som hade en rätt omfattande tabell, men dom tog bort den efter en tid. Men om du söker på bultmönster, fälgmått och ET, så kommer du förmodligen att hitta välinformerade sidor.
Berätta gärna här om du hittar en bra sida. Många sidor har bara bilmodeller som är max 20 år gamla, men det finns som sagt mer informativa någonstans på nätet. :roll: :wink:

Jag hittade ett exempel, men om den är heltäckande är ju lite svårt att säga: http://www.falginfo.se/bultmonster/
Fyll gärna på med flera.
Sweden60
Posts: 1
Joined: Fri Aug 23, 2013 4:26 pm

Re: Fälgar från andra bilar som är bolt-on på Amazon?

Post by Sweden60 »

Är också intresserad av att veta...nån fälg måste ju passa, många har ju 5/114,3 men sen är ju centrumen olika,
Man ser ju massor av Amazoner med olika fälgar.alla kan väl inte behöva spacers.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Fälgar från andra bilar som är bolt-on på Amazon?

Post by Torbo »

Eldre Toyota HiAce, Mitsubishi, Nissan og andre har passende felger.
Noen amerikanske har også den boltsirkelen.

pluss mange andre, men husker ikke akkurat nå
sport combi
Posts: 27
Joined: Mon Dec 14, 2009 1:43 pm

Re: Fälgar från andra bilar som är bolt-on på Amazon?

Post by sport combi »

Hej Mustang V8 modeller 64-66 passar
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Fälgar från andra bilar som är bolt-on på Amazon?

Post by Cpt Tuttle »

5x4½" är en av världens vanligaste bultcirklar skulle jag vilja påstå, och sitter på bl.a. US Ford efter 1949 (undantag ibland med Van/PU/Lincoln/Mercury), de flesta Mopar, även AMC om jag inte är felunderrättad, och sen har en hel del japaner den med.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: Fälgar från andra bilar som är bolt-on på Amazon?

Post by Hans-Örjan »

Tråden är visserligen gammal...
...men det är ju våra Amazoner också :-)

Bra sida i ämnet, även om jag ställer mig tveksam till deras metod att mäta bultcirkeln.
http://bultcirkeltabell.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Hans-Örjan
Post Reply