Regummerade dubbdäck ??

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Regummerade dubbdäck ??

Post by Amma122s »

Kommer att köra min Amazon hela vintern och jag vill köpa fyra original stålfälgar och dubbdäck 165x15, har sett en begagnad uppsättning stålfälgar med nya oanvänd regummerade dubbdäck till salu men jag är lite tveksam..Är de ok .. måste vara ok om de säljs...eller ??
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by A-masen »

Du får prova. Det är dina erfarenheter som säger om det var bra eller inte, och det vet du ju först efteråt.
Förr i världen var däckregummering lite av en Clondykebransch. (Clondyke = Guldgrävare och lycksökare, ofta av tvivelaktigt slag) Det var dålig kvalitet där hela slitbanor lossnade på grund av dåligt förarbete med däckstommarna. Och det var mer regel än undantag att det alltid var obalans i däcken.
Det fanns alltså många "bakgårds- och källarfirmor" som levde på regummering. I dag lär det vara lite mer storindustri av det. Jag har inte använt regummerade däck på många herrans år, men antar att det finns högre kvalitetsambitioner nu för tiden. Och det som säljs, gör det ju under ett produktnamn som regummeringsfirman vill hålla högt.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by Amma122s »

Jag tror att märket på däcket är zätas, har kollat ​​runt lite på nätet, verkar som om de är inte så bra jämfört med andra.
Jag ville ha dubbdäck, men ser ut som det kommer att bli svårt att hitta. Har hittat Vredestein i storlek 165/80-15, deras vinterdäck, men kan inte hitta det dubbade :?

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by A-masen »

Jag tycker det ser ut som borrade hål för dubbarna. Då blir det ju enkelt att dubba. Frågan är väl bara om det ingår i priset?
Bättre eller sämre än andra? Då måste man ha klart för sig vad man jämför med. Den som säger "sämre än andra" kanske jämför med helt fabriksnya med senaste "mode och innemönstret" avsedda för dagens högstatusbilar som kostar en ½ miljon.
Jag har ingen erfarenhet, men har sett att det finns (har funnits) verktyg för att dubba själv. En sorts chuck med tre "näbbhalvor" där man stoppar i dubben och trycker den mot hålet. Då "gapar" näbben och tränger ut hålet samtidigt som dubben trycks fast i däcket.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by Kalle »

Hittade dessa också Hankook W401 165/80R15 86Q hos bl.a. Nordendäck, verkar dubbade och klara.
Vad gäller dubbning av däck så finns det fortfarande många firmor som kan hjälpa till bara man frågar.
-68 Combi
-65 Sport
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by Amma122s »

Vet asiater hur man tillverkar vinterdäck för nordiska förhållanden?? hmmm..tack för tipset :wink:

Image

Jag kunde köpa 185/65-15 däck för ungefär samma pris och montera dem på min 5.5 stålfälgar men jag vill inte använda dem på vintern, med en uppsättning av standard stålfälgar med 165/80-15 dubbdäck redan monterade gör saker mycket enklare. Tror att det är hur ni svenskar gör det i alla fall :S
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by StefanM »

många däck dubbas när de kommer till sverige. Har själv stått och dubbat åtskilliga där jag jobbade förut. Det är billigare att köpa dem så och dubba kan man ju göra då det är glest med jobb på sommarhalvåret.......och nej, det rör sig inte om nå kul jobb när man har containervis med däck..........och ja, det är en luftmaskin med tre pliggar på. Det är så de ser ut för allihop. Tryck ner skjut av och så nästa......fast det finns ju halvautomatiska maskiner också såklart.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by A-masen »

Amma122s: "Vet asiater hur man tillverkar vinterdäck för nordiska förhållanden??"

Industrispionage, låter som ett starkt ord, men det är välkänt och har funnits länge. Dom tittar helt enkelt på ett Nokia- eller Gisslaveddäck, eller någon annan? Sedan drar dom sina egna slutsatser och kommer med sin version. Och man skall inte glömma att det snöar på vintrarna i Japan, Korea och norra Kina.

Och bara i Sverige finns det ca 4 miljoner personbilar. Kan man komma in på däckmarknaden här, så ligger man ju rätt bra till.

Ursäkta min partiella okunnighet, :oops: men Gisslaved finns inte kvar i Sverige längre. Dock fortsätter dom i Portugal. Man kan väl anta att dom tog kunskaperna med sig dit?
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by Amma122s »

Hade en hel del problem att hitta dubbdäck i rätt storlek, men till slut köpte en uppsättning Hankook / W401 Zovak 165R15 från en däckhandlare i området .. 3000kr inkl. montering på fälgarna och balansering och nya ventiler.

Däckhandlare var mitt i skogen någonstans .. gps bra att ha :lol:
Image

Image

Hankook / W401
Image
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Regummerade dubbdäck ??

Post by 46-68 »

Jag har haft en uppsättning regummerade vinterdäck på en Saab (Amazondimension, nb!) och de hade ett djävulusiskt grepp på snö men var mjuka som åsnesnor vilket fick framfarten på barmark att bli något (läs rejält) svampig och odistinkt, de rullade även tungt och slets fort.
Post Reply