Breda fälgar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Breda fälgar

Post by Gravis »

Hej,

Efter att ha läst alla trådar om fälgar här på forumet så är jag fortfarande lika villrådig ang fälgbredd, ET, mm
Hav förtröstan med mina frågor.

Jag har hittat ett par trevliga 18" fälgar som är 8,5" breda. Fälgarna har bultcirkel 5*114,3 och ET 35. Utifrån det jag har läst så verkar det inte gå att få fälgarna att få plats rakt av utan itag. Om jag lägger in spcers brickor med samma bultcirkel går det då? och i så fall hur tjocka spacers måste jag ha.

Alternativet är att jag byter bultcirkel via spacers, om jag gör det vilken bredd på spacers ska jag i så fall ha och kommer då fälgarna att passa utan en massa itag?
Tänkta däck är 225x40x18, kan det funka?

Nedan är de olika fälgdata som jag kan välja på tidigare nämnda fälgar, utifrån det kan jag välja att göra om bultcirkeln via spacers, vilka skulle ni välja, dvs om ni tror att det går att få dit.
5/108 ET42

5/112 ET35

5/112 ET45

5/114,3 ET35

5/120 ET20

5/120 ET35

Hoppas att någon som har labbat med fälgar har bra svar, vågar inte handla dyra fälgar för att senare upptäcka att dom inte passat.
Känner även att mitt inlägg blev lite rörigt men jag tror att ni förstår hur jag menar :oops:

//Gravis
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Breda fälgar

Post by amazonisten »

Jag orkar inte räkna om dina siffror just nu. Jag har själv 8" breda magsfälgar och de har ett 0 offset eller et, kalla det vad du vill. 8" är däckets plats och hela fälgen är 9" bred totalt. Det mäter alltså 4,5" i BACKSPACE. Det sitter som en smäck. Räkna själv vad dina alternativ blir i bs. 4,5 är inga problem varken utåt eller inåt. Så pass bra plats att jag till och med beställt 9" fälgar med 0 offset, 5" backspace! Nu där är jag ganska säker på att jag för lägga dit någon smalare spacer, typ 6 mm och sedan leva med att fälgkanten sticker ut kanske lika mycket. Max en cm. Bak alltså.

Att tänka på är att bilens höjd påverkar itag/ frigång. Också däckens storlek/ profil. Jag kör med lite medvetet tyskstuk, inte för att jag gillar det men för att däcken inte ska bygga mer än fälgarna. Inte så att jag ogillar det heller för den delen...
Amazon drar ifrån
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Breda fälgar

Post by Steve »

En del brukar har ju borrat om bultcirkeln och monterat Ocean MK18 som är 18x8.5" ET6 på Amazoner så det är ju bara du skaffar bolton-spacers så du får samma ET
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Breda fälgar

Post by amazonisten »

Hej! Kanske lite sent att komma med siffror nu men de fälgarna går inte dit utan spacer. De ger ett backspace på 5,6 tum och 5 tum är max. På min bil iaf (66a). Spacer på säj 16 mm borde funka. Kanske 20 mm för att få lite marginal. Men det blir snart tajt utåt istället.

Men det är mer som spelar roll för resten... Om man köper en fälg som är 8,5" så är den i verkligheten 9,5". Bredden är monteringsytan för däcket som anges. På en 8,5" fälg borde därför Et vara 6. Totalt! Om spacer ska räknas med måste fälgen ha ett högre et. 35-6=19. 20 mm spacer:)

Allt med reservation för diverse fel. Det är lätt att räkna fel när olika när begreppen blandas.
Amazon drar ifrån
Steve
Posts: 32
Joined: Mon Jan 06, 2014 2:11 am
Location: Lykksällä

Re: Breda fälgar

Post by Steve »

amazonisten wrote:35-6=19. 20 mm spacer:)
Hur räknade du nu?
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Breda fälgar

Post by amazonisten »

Hoppade över lite i räknandet. Så har tänkte jag.

5" är max bs = 125 mm
9,5"*25/2=118,75
119+35=154
154-125=29

Ja, vet i fan hur jag kom fram till det ärligt talat. Nu blir det inte lika dant när jag räknar.

8,5*25/2=106
106+35=141
141-125=16

JO! Om fälgen är 9,5" totalt ska den ha et 6 för ett passa utan spacer. 119+6=125 Sedan gick jag nog bort mig i matematiken lite. Tog fälgens et 35 och tog bort 6. NU SER JAG FELET PÅ RIKTIGT! FÖRLÅT MIG. JAG ÄR FÖR FULL, eller nåt. 30 mm spacer ska det naturligtvis vara. Hoppas det inte ställde till det för någon.
Amazon drar ifrån
Post Reply