Däcksdimension och färgkod fälgar

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
AdinaAmazon
Posts: 5
Joined: Tue Jan 20, 2015 3:20 pm

Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by AdinaAmazon »

Som nybliven ägare till en fin Amazon -67 funderar jag på om det spelar någon roll om dom nya däcken blir 165/60/15 eller 165/65/15 ?
Och jag har inte lyckats hitta färgkoden till originalfälgarna, vet bara att dom var mörkare än vad som är vanligt idag.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by Blomquist »

Hej VP säljer en fälgfärg som dom påstår är korrekt nyans silverfärg.
Vad gäller däckstorleken så borde 65-profilen ge mer korrekt utslag
på hastighetsmätaren, men jag gissar att det handlar om mycket liten skillnad.
65 profilen fyller ut mer i hjulhuset och det tycker jag personligen är snyggare.
210 -64, 223 -68
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by Lars Bd »

Båda dessa dimensioner du frågar på kommer att se ut som cykeldäck om de ens går att få tag i, troligen menar du 195 och inte 165 men de är då för breda för originalfälgen. Även ett 195/65x15 är i minsta laget jämfört med ett 165x15.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by 121 »

Lars Bd wrote:Båda dessa dimensioner du frågar på kommer att se ut som cykeldäck om de ens går att få tag i, troligen menar du 195 och inte 165 men de är då för breda för originalfälgen. Även ett 195/65x15 är i minsta laget jämfört med ett 165x15.
Däck av dimensionerna 165/60/15 och 165/65/15 finns hos t.ex. http://www.dackonline.se" onclick="window.open(this.href);return false;. Själv skulle jag dock hellre välja däck av dimensionen 165/80/15.
AdinaAmazon
Posts: 5
Joined: Tue Jan 20, 2015 3:20 pm

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by AdinaAmazon »

165/60/15, "cykeldäcken", är det som satt på bilen när jag köpte den. Antar att det är 4,5 fälgar. Mycket frestad att köpa 5,5 fälgar med 185/15 däck även om det står 165/15 i reg. beviset. Men det ska ju inte bli en musei-bil utan en fin sommarbil ! Tack för alla goda råd ! :D
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by StefanM »

du menar inte 165/80-15 då? ett 60 profil av lika storlek i övrigt ger i det närmaste ett lågprofilsdäck och skulle se mycket mycket konstigt ut på en amazon.
165/60-15 är ingen dussindimension direkt och är inget man bara sätter på om man inte får dem gratis då..........
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by QV »

165x15 "normalprofil" är väll mellan 70 till 80 (kommer inte ihåg vilket) och är vad jag har på bilen.
Dessa har ju numera blivit "klassade" som veterandäck och har därmed blivigt mycket dyrare. Vill man köpa dessa så är det bara en prisfråga för att hitta dom är inte svårt. Fösta årsmodellerna skall ha bred vit rand och den smala kom 64 om jag är rätt informerad. Själv valde jag smal rand till min 63'a eftersom jag tycker det är snyggare.

185or blir ju billigare eftersom dessa fortfarande säljs till "vanliga" bilar. Det man får leva med om man monterar dessa på Amazonen är tyngre styrning och sämre komfort (enligt mig) men för många är ju utseendet viktigare än komforten.

Redan 165or är ju 6,5 tum breda så 185 (7,3") och 195 (7,7") gör sig bäst på 5" (combifälgar) eller 5,5" (tredjepartsfälgar). Det blir lite mycket balongdäck om man monterar dessa på 4,5" fälgarna. Tyvärr hamnar man i ett läge där nya däck (195) med nya fälgar (5,5") mycket väl kan bli billigare än nya 165or till de gamla fälgarna.

Min rekomendering ärr att du ber att få provköra en Amazon med 185 innan du bestämmer dig vad du skall göra.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by 121 »

QV wrote:165x15 "normalprofil" är väll mellan 70 till 80 (kommer inte ihåg vilket) och är vad jag har på bilen.
Dessa har ju numera blivit "klassade" som veterandäck och har därmed blivigt mycket dyrare. Vill man köpa dessa så är det bara en prisfråga för att hitta dom är inte svårt. Fösta årsmodellerna skall ha bred vit rand och den smala kom 64 om jag är rätt informerad. Själv valde jag smal rand till min 63'a eftersom jag tycker det är snyggare.
Normalprofil är 82, men däck av dimensionen 165/80/15 är en god ersättning. Från 1965 års modell ska (europeiska) Amazoner inte ha vit däcksida eller vit rand. Det finns flera stora däckfabrikat som fortfarande tillverkar dimensionen 165/80/15 som standarddäck och till rätt så bra priser. Sök bland däckhandlarna på internet.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by Blomquist »

Jag hade torrspruckna Michelin MXM och gick över till 165/80/15 från Hankook.
Dessa däck är jättesmala om man jämför med "moderna" radialdäck och fyller ut mer i hjulhusen,
Jag upplever bilen som mindre tungstyrd, men det kan ju vara inbillning.
Dessa däck var inte dyra i inköp, men lite svåra att hitta. Det fanns fler som
hade dem i sortimentet än "på riktigt" vilket gjorde att det blev ett par nitar
innan leverans.
210 -64, 223 -68
Gösta
Posts: 9
Joined: Sat Aug 01, 2015 7:01 pm

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by Gösta »

Känns inte som att 165/80-15 är speciellt dyra däck om man inte ska ha vita sidor på dom . Det är snyggt med däck som sväller på fälgarna gärna med vita däcksidor. ( min privata åsikt) Vad som är rätt på en bil bestämmer ägaren. Det viktiga är att man har kul. Amazonerna är ju ofta rätt lågt växlade mycket varv på motorn . Liten ytterdiameter på däcket gör att det varvar ännu mera.
Göran i Björnarbo
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by QV »

Fick kolla med dackonline igen (var en stund sedan) och nu finns det faktisk däck med ett pris under 2500 st! Det var trevligt

Det är väll bara att hoppas att de kan leverera också.

Saker förändras med tiden, ibland till det bättre.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gösta
Posts: 9
Joined: Sat Aug 01, 2015 7:01 pm

Re: Däcksdimension och färgkod fälgar

Post by Gösta »

På däck online finns det nu däck 165/80-15 i priser från 550kr till 3800kr stycket något ska väl funka.
Göran i Björnarbo
Post Reply