Fälg modell Äldre på nyare amazon

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
GrafSven
Posts: 21
Joined: Mon Mar 04, 2019 5:50 pm

Fälg modell Äldre på nyare amazon

Post by GrafSven »

Hej allesammans!
Nu ska jag äntligen införskaffa min första volvo amazon. Troligen en av 1966 årsmodell.
Nu är det så att jag aldrig riktigt gillat de nya fälgarna som kom 1965, utan föredrar den äldre typen lackad i samma kulör som bilen.

Så jag undrar dels om det ens går att montera den äldre fälgen på en nyare bil, vilket jag tänker att man borde kunna, med tanke på att man ganska ofta ser äldre PV och amazon med nya fälgar monterade.

Sen den andra delen av frågan är då att om man lyckats sätta på fälgarna på en nyare bil med skivbromsar, kommer man då få en bil med kroniskt överhettande bromsar till följd? För visst kom de nya fälgarna med de stora hålen till just för att förbättre kylningen till de nya bromsarna?
Hoppas någon här kan ha svar på mina funderingar!
Mvh
Sven
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Fälg modell Äldre på nyare amazon

Post by Arne »

Fråga 1:
Ja, det går att montera de äldre fälgarna på nyare Amazoner, det är samma hålmönster och bredd.
Fråga 2:
Du kommer inte att få kroniskt överhettade bromsar med de äldre fälgarna. Det satt skivbromsar på Amazon Sport redan 1961-62 då B18 D motorn kom och dessa bilar hade den gamla modellen av fälgar.

Hålfälgarna kom först på 1965 års modell då även Amazon 121 fick skivbromsar. Visst hade hålfälgarna inverkan på kylningen av bromsarna, men inte till den grad att det var ett måste, jag antar att du inte ska köra rally och racing med din Amazon.
AVG
Post Reply