Sänkta amazoner...

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Mitt Jobb...

Post by emilnat »

Är som projektingenjör inom industrin. Jag leder ett par grupper som utvecklar hjulupphängningar åt flera japanska tillverkare. Hade långt möte med MMNA (Mitsubishi Motors of North America) idag.
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Kapa

Post by emilnat »

storbäcken wrote:
emilnat wrote:Hjulupphängningen ska ha fjädrar som tar upp +/-3G. 1G motsvarar kraften när bilen står obelastad på plant underlag. Om man kapar så får man lätt genomslag vid gupp.
Detta var verkligen nå nytt!! var har du fått den informationen ifrån??Så om man ställer något som väger 1000kg på huven på en original amazon så ska fjädringen inte gå i botten??? eller hur menar du??
Ja, om den kostruerats rätt är det så. Tänk också på att gupp också ska klaras av inom detta. Nu har man ju också gummi stopp att räkna med, så man får ju en viss progressiv fjädringsverkan mot ändan av fjadringsvägen..
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re:

Post by emilnat »

Adrenaline wrote:Antar att han menar att kort o gott dämpningen ska fjädra lika långt upp som ner obelastad, typ guppig terreng. Men vem fan bryr sig. :wink:
Så behöver det inte vara. Fjädringen är ofta inte linjär och då blir det inte så. :idea:
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

Okej,.. men det är lite skillnad på hur en Mitsubischi konstrueras idag och hur tex en Amazon hjulupphängning var konstruerad. Och lite skillnad på vad biltillverkarna konstruerar för och vad myndigheterna i Sverige kräver..

Och får man räkna med genomslagsgummina så klarar nog en amazon lätt 3G... Även om man kapar fjädrarna lite..
Fast det beror på hur man mäter.. Gäller +-3G att bilen inte går av om man släpper den från en höjd så att stoppet motsvarar 3G. eller ska man kunna ställa en kaffemugg på instrumentbrädan och köra över ett farthinder i sån hastighet att guppet motsvarar 3G utan att muggen ramlar ned??
Att den ska klara +-3G säjer ju absolut ingenting..

Ungefär som att jag skulle hävda att min amazon går super billigt!! för sist jag tankade fick jag bara i den 20liter!!
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Arne wrote:Man förbättrar däremot ingen väghållning genom att kapa originalfjädrarna, men det kanske inte är syftet alla gånger.
att väghålningen inte skulle förbättras av att kapa fjädrarna håller jag inte med om :?
tyckte det blev grym skillnad på min amazon efter sänkning :)

och naturligtvis så såg det bättre ut :D
Amazon -65 TIC
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

storbäcken wrote:Och får man räkna med genomslagsgummina så klarar nog en amazon lätt 3G

Att den ska klara +-3G säjer ju absolut ingenting.
Om genomslagsgummina tar i har fjädringen gått i botten, gummina är bara nödstoppar.
+3G skulle exakt motsvara att ställa 2 till identiska bilar uppe på den första utan att genomslagsgummina tar i på den understa.
- 3G kan man inte behöva konstruera en fjädring för, 0G borde vara viktlös (fritt fall) och mindre kan den inte väga.

En liten rättelse vad beträffar betydelsen av exakt i detta inlägg.
De 2 extra bilarna ska inte ha den ofjädrade vikten tex hjul bakaxel och delar av framvagnen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re:

Post by emilnat »

storbäcken wrote:Okej,.. men det är lite skillnad på hur en Mitsubischi konstrueras idag och hur tex en Amazon hjulupphängning var konstruerad. Och lite skillnad på vad biltillverkarna konstruerar för och vad myndigheterna i Sverige kräver..

Och får man räkna med genomslagsgummina så klarar nog en amazon lätt 3G... Även om man kapar fjädrarna lite..
Fast det beror på hur man mäter.. Gäller +-3G att bilen inte går av om man släpper den från en höjd så att stoppet motsvarar 3G. eller ska man kunna ställa en kaffemugg på instrumentbrädan och köra över ett farthinder i sån hastighet att guppet motsvarar 3G utan att muggen ramlar ned??
Att den ska klara +-3G säjer ju absolut ingenting..

Ungefär som att jag skulle hävda att min amazon går super billigt!! för sist jag tankade fick jag bara i den 20liter!!
+/- 3G är total fjädringsväg. Har ingenting med kaffekoppar på instrumentbrädan att göra.
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re:

Post by emilnat »

Lars Bd wrote:
storbäcken wrote:Och får man räkna med genomslagsgummina så klarar nog en amazon lätt 3G

Att den ska klara +-3G säjer ju absolut ingenting.
Om genomslagsgummina tar i har fjädringen gått i botten, gummina är bara nödstoppar.
+3G skulle exakt motsvara att ställa 2 till identiska bilar uppe på den första utan att genomslagsgummina tar i på den understa.
- 3G kan man inte behöva konstruera en fjädring för, 0G borde vara viktlös (fritt fall) och mindre kan den inte väga.

En liten rättelse vad beträffar betydelsen av exakt i detta inlägg.
De 2 extra bilarna ska inte ha den ofjädrade vikten tex hjul bakaxel och delar av framvagnen.
Gummina är helt klart mycket mer än bara nödstoppar. Dom används ofta vis bara några millimeters kompression.

Egentligen skulle man ju säga att fjadringen konstrueras för 1G +/- 3G. Man har fjädringsväg bortom 0G, tvärtemot vad som sägs ovan.
zonander
Posts: 13
Joined: Tue Oct 07, 2008 4:40 pm

Re: Sänkta amazoner...

Post by zonander »

Tycker att det hela med den här +/-3G teorin är lite smått diffus.

Så här ser jag på det hela:
emilnat wrote:Hjulupphängningen ska ha fjädrar som tar upp +/-3G. 1G motsvarar kraften när bilen står obelastad på plant underlag. Om man kapar så får man lätt genomslag vid gupp.
Det känns onekligen som att emilnat har utryckt sig luddigt i denna fråga "kanske inte tänkt sig för".
Då bilen står obelastad så utsätts varje fjäder för 1/4 av bilens tyngd om så vore fallet att bilen i fråga har 50:50 i viktfördelning. Men för enkelhetens skull så räknar vi ihop fjädrarna och betraktar dem som en enhet. Mest för att göra det skematiskt.

Låt oss då säga att det dynamsika systemet (ett slutet system), dvs fjädern ska bära upp bilens vikt. Bilen väger 1200kg så det substierar vi med 1G dvs när bilen utsätts för +3G så verkar en kraft på 3ggr så mkt dvs. 3600kg. Detta låter rimligt och kanske tillockmed i underkant om man nu vill ha en bil som är ämmnad för bankörning. Men för dagligt bruk låter det OK.
Det diffusa kan tyckas vara då det påstås att bilen/fjädern skulle uppleva -3G. Vilket många här i forumet redan har konstaterat. Lägsta vertikala påverkan fjädern har är ju mkt riktigt 0G dvs ingen belasning alls. OBS!! dock så är detta ett statiskt förhållningssätt!!! Om man däremot räknar med hur mkt returdämpningen tar upp energimässigt då bilen hastigt slungas uppåt så är det mkt möjligt att den kraft som fjädrarna utsätts för i ändläget motsvarar -3G. Men jag måste ju säga att det känns som en STOR siffra.

Så om vi nu sammanfattar för att se vad det innebär per fjäder. så skulle detta innebära att varje fjäder skulle behöva motstå 1200/4 = 300kg vid 1G 900kg vid +3G etc. Negativa G enligt min min mening blir lite irrellevanta då man i dagligt tal ser det som ett statiskt system. dvs 0G är det enda som man behöver ta hänsyn till ( tillägg: inte för fjäderns skull utan snarare för A-armskonstruktionens hållfasthet).


Ideer om hur man bestämmer fjäderkonstant för sitt egna sänkningsbygge:

Man bör först ta reda på vilket viktförhållande man har på bilen. Låt oss bara för enkelhetens skull säga att vi har 50:50 . dvs 600kg som ligger över fronten och 300kg på varje fjäder.

Säg att vi har en total fjädringsväg på 150mm och man vill att bilen ska ha sitt 1G läge vid "lite-högre-än-halva-fjädringsvägen". Låt oss säga att vi vill att den ska sjunka 60mm. Har man en linjär fjäder så är det enkelt då tar man bara och dividerar vertikalkraften ( N ) med avståndet till det statiska läget. dvs ca. 3000N / 60mm = 50N/mm . Detta blir en relativt mjuk fjäder då den vid max slag bottnar på 750kg.



Så nu är det bara att räkna på. kom gärna med kommentarer!
För detta forumet så är väl ämnet med väghållning inte det högst prioriterade utan man vill ha enbart looken. För mer info om väghållning så rekomenderar jag forumet REJSA. Där finns ytterst sak kunnigt folk.


MVH / Philip Andersson

PS. Skrapar det i så har ni räknat fel :P
lillnicke
Posts: 32
Joined: Wed Sep 17, 2008 8:52 pm

Re: Sänkta amazoner...

Post by lillnicke »

Vet inte hur mycket som är kapat, men den hänger på genomslags gummina i fram...
PLUS att parallellstaget är krokigt! Tror att det var tvunget för att få alla "riktingar" i framvagnen rätt?!

Image
VOLVO 131341P, modell VO0739, års -68

Lillnicke + Amazon = Perfekt
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Sänkta amazoner...

Post by brorsan »

2 varv bak, 1,5 fram. Har jag för mig :D

Image
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
lillnicke
Posts: 32
Joined: Wed Sep 17, 2008 8:52 pm

Re: Sänkta amazoner...

Post by lillnicke »

Lite avundsjuk på din snygga stötfångar båge!! :mrgreen:
VOLVO 131341P, modell VO0739, års -68

Lillnicke + Amazon = Perfekt
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Sänkta amazoner...

Post by emilnat »

-3G innebär inte att man drar i hjulet. Det är endast för att kalkylera fjädringsväg som jag nämde det.

Om varje fjäder belastas med 300 kg vid 1G och vill ha en 50N/mm fjäderkonstant (vilket inte låter helt fel för sportig gatkörning), så ska man ha +/-(300*9,81/50) mm, eller +/-58,86mm. Jag brukar sikta på +/-75mm för vardagskörning, så runt +/-60mm kan nog vara OK.

Sedan ska man ju också veta att man ska ha ett genomslagsgummi också, vilket ger en progressiv verkan i kompression.
Numera använder de flesta skumuretan som ger mycket mjuk inverkan i början, men som styvnar mot slutet av fjädringsvägen och kan ge extra 1000kg där.
zonander
Posts: 13
Joined: Tue Oct 07, 2008 4:40 pm

Re: Sänkta amazoner...

Post by zonander »

emilnat wrote:-3G innebär inte att man drar i hjulet. Det är endast för att kalkylera fjädringsväg som jag nämde det.

Om varje fjäder belastas med 300 kg vid 1G och vill ha en 50N/mm fjäderkonstant (vilket inte låter helt fel för sportig gatkörning), så ska man ha +/-(300*9,81/50) mm, eller +/-58,86mm. Jag brukar sikta på +/-75mm för vardagskörning, så runt +/-60mm kan nog vara OK.

Sedan ska man ju också veta att man ska ha ett genomslagsgummi också, vilket ger en progressiv verkan i kompression.
Numera använder de flesta skumuretan som ger mycket mjuk inverkan i början, men som styvnar mot slutet av fjädringsvägen och kan ge extra 1000kg där.

Nu är jag med på vad du menar :) gott

Håller med dig I det stora hela. Bra med kunnigt folk här på forumet
ha det bra
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Sänkning suck!

Post by Shift »

Tore wrote:Adrenalines fränhetsfaktor är nog totalt obegriplig för dom flesta här på amazonforumet ,utom för ett fåtal som tycker det är coolt att åka obekvämt :lol:
För mig är det en kostnadsfråga. På min 740 har jag sänkt med 2 varv fram, fick bättre väghållning än innan. Men att köpa sänkfjädrar skulle rent ekonomiskt vara en omöjlighet för mig. Så, om jag vill ha en sänkt bil, ja då får jag ta fram kapen.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply