Sänkta amazoner...

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
emilnat
Posts: 43
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:48 pm

Re: Sänkning suck!

Post by emilnat »

Shift wrote:
Tore wrote:Adrenalines fränhetsfaktor är nog totalt obegriplig för dom flesta här på amazonforumet ,utom för ett fåtal som tycker det är coolt att åka obekvämt :lol:
För mig är det en kostnadsfråga. På min 740 har jag sänkt med 2 varv fram, fick bättre väghållning än innan. Men att köpa sänkfjädrar skulle rent ekonomiskt vara en omöjlighet för mig. Så, om jag vill ha en sänkt bil, ja då får jag ta fram kapen.
Vad menar du med "bättre väghållning"? I ditt exempel känns det nog kanske bättre, men jag slår vad om att du inte kan köra fortare på gatan med kapade fjädrar än med original.
Last edited by emilnat on Tue Jan 06, 2009 3:43 am, edited 1 time in total.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Sänkning suck!

Post by Shift »

emilnat wrote:
Shift wrote:
Tore wrote:Adrenalines fränhetsfaktor är nog totalt obegriplig för dom flesta här på amazonforumet ,utom för ett fåtal som tycker det är coolt att åka obekvämt :lol:
För mig är det en kostnadsfråga. På min 740 har jag sänkt med 2 varv fram, fick bättre väghållning än innan. Men att köpa sänkfjädrar skulle rent ekonomiskt vara en omöjlighet för mig. Så, om jag vill ha en sänkt bil, ja då får jag ta fram kapen.
Vad menar du med "bätre väghållning"? I ditt exempel känns det nog kanske bättre, men jag slår vad om att du inte kan köra fortare på gatan med kapade fjädrar än med original.
Nej det vadet vinner du nog, men jag tycker inte att bilen hänger lika mycket i skarpa kurvor. Kan vara så, eller så är det placebo. Men jag upplever bilen som mer medgörlig än innan.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Re: Sänkta amazoner...

Post by SO-CHEAP »

typ som min om vi snackar fjädrar.. ? jag har tagit 5 varv bak och typ 4 varv fram och nu e del lagom hög tycker jag :twisted:

"kolla in mitt projekt också 8) "

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=487434
CUSTOM
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Sänkta amazoner...

Post by Rappel »

om man kapar fjärdarna visst måste fångbandan ockjså kortas då? är de bara kapa och sen he på dom och höja upp bakaxlen tills fjädrarna tar i och sen göra fångbanden i den längden? att kapa fjädrarna fram elelr väl inge problem va?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Re: Sänkta amazoner...

Post by SO-CHEAP »

Rappel wrote:om man kapar fjärdarna visst måste fångbandan ockjså kortas då? är de bara kapa och sen he på dom och höja upp bakaxlen tills fjädrarna tar i och sen göra fångbanden i den längden? att kapa fjädrarna fram elelr väl inge problem va?
Tja. jepp fångbanden måste kortas av de e bara att kapa dom. så du har helt rätt. :twisted:
CUSTOM
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Sänkta amazoner...

Post by Rappel »

fin fint 8)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Thulstrup
Posts: 1
Joined: Thu Feb 12, 2009 6:56 pm
Location: Halmstad

Re: Sänkta amazoner...

Post by Thulstrup »

Kapade så ja hade tre varv kvar fram å fyra kvar bak. blev lite väl stötigt. hehe. men stuket blev najs.
besiktningsmannen gillade det dock ej. nu e d sänksats å rallystuk som gäller sit för rock n roll
Amazon-67 -Rally/Race/Custom
Monark Monarped-59 -Patinerad originalare
Puch Florida-68 -Vröltrimmad rustlooker
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Sänkta amazoner...

Post by Rappel »

imon så ska jag kapa fjädrarna bak 2varv men då undrar jag om jag måste sätta fast dom med nå? kommer då att flyga ut när jag kör i ett gupp? eller behöver jag bara körta fångbanden? tacksam för snabbt svar! :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Sänkta amazoner...

Post by Shift »

Jag vet inte hur det är till Amazon, men till 740in fick jag lov att fästa med avgasklämmor. Blev dock lite mutter på besiktningsgubben.

gubben - Men så här kan du inte göra?
jag - varför inte? reglerna säger att de ska fästas, och nu sitter de
gubben - ja jo, men... men
gubbe2 - ja nog sitter de allt (rycker i fjädrarna)
jag - ja?
gubben - jaha, ja de sitter ju
jag - Ja!
gubben - jaja, ge mig ditt kontokort och kod så kan du åka hem

Alltid trevligt när de kan skoja trots en dryg besiktning. :)
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Sänkta amazoner...

Post by Rappel »

okej men vart ska jag då fästa fast? haha ja de är ju roligt när de är så! :lol:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Sänkta amazoner...

Post by Shift »

Jag har ingen aning, men trots att det känns väldigt fel så blir min enda chansning ett hål i undre länkarmen (eller vad den heter). Det skulle ju hålla kvar fjädern i alla fall. Någon annan har säkert ett bättre tips.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Sänkta amazoner...

Post by Rappel »

okej men jag kapade fjädrana nyss och test montera men de känns skumt att man ska behöva he fast fjädrarna! ja mena kortar man fångbanden så borde de ju räka? :? den kan ju inte fa nånstans då elelr har jag fel?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
cheva_power
Posts: 13
Joined: Wed Dec 08, 2004 3:42 am
Location: olofström

Re: Sänkta amazoner...

Post by cheva_power »

Image
Image

så ser min ut me 2 varv kapade fjädrar
kör just nu amazon-67
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Sänkta amazoner...

Post by Amma122s »

Hur är det med progressive 30mm sänkningsfjädrar och Bilsteins ?? Är Bilstein stötdämpare som VP eller CVI säljer ok med dessa fjädrar ??
Har någon några bilder med sin Amazon sänkt 30mm med 15 tums fälgar med denna, inte med kapade fjädrarna...Min filosofi är om man ska göra jobbet, göra jobbet ordentligt :mrgreen:
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Sänkta amazoner...

Post by Amma122s »

Bump! Ingen ????
Post Reply